Ga naar inhoud

Ik heb 'm nog: mijn eerste camera...


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

La nostalgie. Mijn vrouw ruimde vanmiddag een kast op, kwam ze een fotorolletje tegen. Daar kun je vast niets meer mee, zei ze. Ik: ,,Nou, ik ben slecht in weggooien, dus ik kijk toch even bij de afgedankte apparaten.'' En verdraaid, daar lag ie, mijn allereerste camera, van bijna mijn eerstverdiende centen: een Minolta SRT 100 X, in 1981 voor 349 Duitse Marken gekocht bij een fotozaak in Bocholt (we woonden vlak bij de grens en foto-apparatuur was destijds in Duitsland veel goedkoper dan bij ons). Aangezet, de belichtingsmeter doet het nog. Verder heeft het ding de charme van de overzichtelijkheid. Bediening compleet handmatig: iso, sluitertijd, diafragma, scherpstellen, that's it.
Oh, en dat rolletje was zwartwit kodak tri-x, 400 asa, 36 opnamen. En ik heb er opgeschreven dat het belicht is, maar geen idee meer wat er op zou moeten staan...

image.png.0fc8ddbded930c2e166b3acef18e3823.png

aangepast door PeterKosterHT
tikfout
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam laatst ook nog een gebruikt rolletje tegen, kleur (maar dat maakt voor de werkwijze niet uit) ik heb m gewoon naar de kruidvat gebracht (deed ik vroeger altijd met kleurrolletjes alleen de optie enkel ontwikkelen en contactblad afdrukken is er door de jaren afgevallen dus ik heb ze gewoon moeten laten afdrukken. Bleek niet heel boeiend te zijn, foto's van de bouw van het huis, vooral veel zand ? Misschien heb je nog een ouderwetse fotograaf in de buurt zitten die het rolletje kan ontwikkelen en wel een contactafdruk kan maken, dan kun je eerst kijken of de reeks afdrukken de moeite waard is ...

Ik heb mijn eerste 'echte' camera ook nog, de allereerste was een compact, die is vroeger al gesneuveld en weggegooit. De eerste 'echte'  was de oude praktica camera van mijn opa (met defecte belichtingsmeter, zeer nuttig om licht te leren inschatten) die doe ik sowieso nooit weg. Mijn eerste canon heb ik ook nog en ik vond bij het volle rolletje ook nog een doosje met 2 lege dus ik denk dat binnenkort nog eens op de analoge toer ga ( heel hip schijnt )

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk

ben blij dat ik nog een analoge camera in huis heb en veel gebruik. Mamiya M645 middenformaat. Rolletjes komen bij de zuiderburen vandaan als ontwikkelingshulp (check de woordgrappen ? )  Zelf rolletjes ontwikkelen en 'hopen' dat het wat gelukt is allemaal. Het blijft zo'n prachtig proces.. 

Btw @PeterKosterHT niet wegdoen deze camera. levert nog wel wat op op marktplaats.

  • Like 1
  • Haha 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het, ieder zijn ding.

Maar ik verlang niet meer terug naar de tijd dat ik iedere keer de gloeilamp in mijn badkamer moest vervangen door een rode, om vervolgens een paar uur in de chemicaliëndampen te staan. Komt nog bij dat doordrukken en tegenhouden in photoshop best wel een kunst is, maar dat je daarin met een beetje oefening vele malen nauwkeuriger kunt zijn dat dat je met een  kartonnetje onder je vergroter staat te wapperen:classic_laugh: Dus ik denk dat ik het advies van Darka maar opvolg...

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...