Ga naar inhoud

foto's afdrukken, online afbeeldingen /DPI/PPI


kirstenscholten

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zoek me rot op internet, probeer van alles met photoshop en afdruk websites maar ik kom er niet uit. 
Ik wil mijn foto's online verkopen in 2 digitale formaten (instant download) die mensen zelf af kunnen laten drukken, namelijk maximaal af te drukken op A4 en groter. 
Ik fotografeer trouwens met een Sony A7ii en dus op 6000x4000MP

Er zijn zoveel websites met heel veel diverse uitleg dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Als ik het goed opgepikt heb gebruik je DPI bij afbeeldingen die afgedrukt worden en PPI bij afbeeldingen die op een beeldscherm bekeken worden.
Hoe kleiner de afdruk, hoe hoger de DPI moet zijn ivm scherpte, als de afdruk veel groter wordt kan je je DPI lager zetten omdat je van een grotere afstand gaat kijken.
Toch?? ?


Als ik google zou een foto op A4 formaat 210 bij 297 mm zijn. Omdat je deze afdruk waarschijnlijk van dichtbij gaat bekijken zal de DPI 300 moeten zijn. 
Als ik mijn afbeelding opsla op bovenstaand formaat in photoshop en ik ga naar een willekeurige website om bv canvas af te drukken, kan ik deze afbeelding nog steeds op 135x90cm afdrukken waarbij de beeldkwaliteit goed blijft. (dit terwijl je met 24MP officieel maar op 34x51CM zou kunnen afdrukken) Als ik dan mijn DPI ook naar beneden zet (bv 72 DPI) kan ik helemaal niks meer afdrukken omdat de afbeelding te klein is. 
Ik snap het gewoon allemaal niet meer haha. 

Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een correct antwoord. 

- Welke afmetingen geef ik de instant download afbeelding en hoeveel DPI hou ik aan als ik wil voorkomen dat mensen de instant download groter dan A4 formaat kunnen afdrukken?

 

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me hier een heldere uitleg over kunnen geven. 
Groetjes Kirsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is wat je wilt niet mogelijk aangezien er verschillende programmaatjes op de markt zijn die middels AI en pixels dupliceren een kleine afbeelding behoorlijk kunnen opschalen, bv Topaz Labs heeft Gigapixel, Luminar heeft Upscale AI en dan zijn er ook nog talloze online upscalers. En het zal je verbazen hoe effectief het AI stuk hierin werkt. Als je echt wilt dat mensen je afbeelding niet groter kunnen afdrukken dan zal je het afdrukken zelf in de hand moeten houden

Voor wat betreft afdrukmogelijkheden vind ik de uitleg hier nog wel het duidelijkste  https://www.natuurfotografie.nl/fotos-op-groot-formaat-hoe-groot-kan-je-printen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ai-progjes om de resolutie te verhogen zijn in mijn beleving op dit moment nog tamelijk primitief. Tot 2x gaat vaak nog wel, maar daarboven krijg je al snel artefacten. Het is alleen een kwestie van tijd natuurlijk: die programma's zullen steeds slimmer worden.

Wat afdrukkwaliteit in print betreft: vuistregel in de drukkerijbranche is dat je voor een goede afdruk 200 dpi nodig hebt, uitgaande van een goede scherpe foto. Dan kun je terugrekenen...   

aangepast door PeterKosterHT
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het hangt een beetje af van het media waar je op drukt. Een foto en drukwerk heb je meer DPI nodig.
Maar stel je hebt een canvas print volstaat 1:1 formaat bij 150PPI al, door de grove structuur worden imperfecties verbloemd.
Fotowanden drukte ik af op 1:1 formaat + wat afloop erbij  op 100PPI
De vuistregel met afdrukken is dat een beeld als goed beoordeelt kan worden bij 1,5 * beelddiagonaal
Kijk maar eens als je een foto in de hand neemt hoe ver je er vanaf naar kijkt.
 

Een A4 foto zou ik afdrukken op 21*29,7*200PPI , Maar dan nog kunnen mensen ze interpoleren en groter afdrukken, helemaal voorkomen doe je het niet.
Uiteindelijk wil je als fotograaf toch wel dat je kwaliteit levert, dat is immers wat veel mensen verwachten bij het inhuren.

En nee hoe kleiner de foto blijft het dezelfde pixels per inch waarop je ze afdrukt.
In weze snij je ze op formaat waar het op afgedrukt moet worden bij 200PPI, zo is hoe ik het altijd heb gedaan, ook in de print wereld.
Let daarbij wel even op in welke kleurruimte je ze weg zet, sla je ze op in Adobe RGB kan beeldmateriaal in sRGB er verschrikkelijk mat uit komen, alsof mensen heel grauw zijn. Zorg dus dat je bewerkingen in de kleurruimte staat waar je doelgroep het voor gaat gebruiken.

Maar doe gewoon even een testje en kijk waar jou kwaliteitseisen liggen, en druk bijvoorbeeld dat bestand ook eens groter af, dan zie je de limits

De reden waarom ik altijd in PPI denk is omdat ik dan op het beeldscherm op 100% het reële beeld zie wat de klant gaat krijgen.

Zie het zo, als je een A4 hebt van 29,7x21 cm bij 200ppi zou dit op een foto mooi zijn.
Een drukker heeft voor het drukwerk bijvoorbeeld uitgangsresolutie 600ppi nodig, dan zou dit A4tje 3x zo klein maximaal afgedrukt kunnen worden om optimaal scherpte te hebben voor het media.

Begrijp je het een beetje?

 

mvg Nienke

 

 

 

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...