Ga naar inhoud

Sony A68 behouden of nieuwe camera? En nog meer vragen :)


Zoem

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Ooit ben ik met een Sony spiegelreflex begonnen. De eerste ging stuk en vanwege de lenzen die ik al in huis had ben ik in 2018 opnieuw voor een Sony DSLR gegaan, namelijk de A68.

Voorheen was het een vakantiehobby en maakte ik hier en daar wat kiekjes voor mijn werk. Nu wil ik graag natuurfotografie oppakken. Van paard tot mus en van uitgestrekt bos tot madelief, ik wil het allemaal leren. Daarnaast wil ik ook wat professioneler gaan fotograferen voor mijn werk (bedrijfsfotografie en evenementen). Ik ben semi-beginner en wil de (semi-)professionele kant op.

Nu was ik in eerste instantie op zoek naar een mooie nieuwe lens voor mijn Sony A68 met A-mount, maar het aanbod is erg schaars geworden! Daarom ben ik in dubio: ga ik nog geld steken in nieuwe lenzen voor mijn 6 jaar oude Sony spiegelreflex? Of kan ik beter een nieuwe camera aanschaffen met een veel groter aanbod aan lenzen? En wordt dat dan een spiegelreflex of toch een systeemcamera?

Hier zitten gelukkig een heleboel mensen met veel verstand van zaken. Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken. Alvast hartelijk bedankt.

P.S.: de camera/body is het begin, wellicht stel ik later nog eens een vraag over lenzen enzo. 🙂

aangepast door Zoem
Link naar reactie
Delen op andere sites

de camera/body is het begin

in mijn ogen verkeerde weg 

Principieel kijk je eerst naar:
1. wat wil ik fotografisch gaan vastleggen en met welke visie
2. welke objectieven passen daarbij
3. welke accessoires denk ik nodig te hebben
4. welke body past daar dan bij

bij stap 4 zal je - heb ik zo mijn vermoedens - waarschijnlijk uitkomen op een systeem camera.




 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, in2lapland zei:

de camera/body is het begin

in mijn ogen verkeerde weg 

Principieel kijk je eerst naar:
1. wat wil ik fotografisch gaan vastleggen en met welke visie
2. welke objectieven passen daarbij
3. welke accessoires denk ik nodig te hebben
4. welke body past daar dan bij

bij stap 4 zal je - heb ik zo mijn vermoedens - waarschijnlijk uitkomen op een systeem camera.




 

Bedankt! Dat is zeker een goede manier om ernaar te kijken. De reden dat ik de body belangrijk vind is dat ik over een paar jaar niet weer met hetzelfde probleem wil zitten (geen lenzen meer te krijgen omdat de mount niet gangbaar is).

Om je vragen te beantwoorden:

1. Natuurfotografie (landschap maar ook dieren) en ook een uitstap naar bedrijfsfotografie en evenementen (het laatste komt maar weinig voor).

2. Ik was voor mijn Sony A68 op zoek naar een telezoomlens.

3. Accessoires hebben nog geen prioriteit, die koop ik liever als laatste (heb je aanraders?).

4. De hamvraag voor mij 🙂 De opties moeten ook een beetje bij mijn budget passen, een lens van 1500 euro gaat hem bijvoorbeeld niet worden.

aangepast door Zoem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat waren geen vragen, maar de volgorde waarin je bepaald wat je wilt (1), wat je daarbij nodig hebt (2,3,4) en dan in de volgorde 1,2,3,4 en niet bij 4 beginnen want dan loop je vanzelf weer tegen 3,2 en 1 aan.

het is aan jouw om zelf die stappen te doorlopen, wat de een heeft hoeft niet in jouw straatje te liggen.

aangepast door in2lapland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aangeboden stappenplan zit strak in elkaar.

Daarnaast zou ik het volgende doen:

- Neem de 50, of 80, beste foto's van je gemaakt afgelopen jaren.

- Bekijk ze 1 voor 1. Stel daarbij de vraag: 'Als ik die foto nog een keer zou maken, hoe zou ik hem dan maken?' Andere beeldhoek, meer/minder scherptediepte, ander camera standpunt, ander scherpstelpunt?  

- Je hebt van 50, of 80, foto's de verbeterpunten. Soms vertalen zich die bv in een lichtsterkere lens, of een lens met een andere beeldhoek. Of een setje sportschoenen.

 

Ik ben benieuwd naar een kritische analyse van je foto's en de vertaalslag naar andere foto-spulletjes!

  • Thanks 1

Straatfotografie & workshops studio met continulicht: www.annohuidekoper.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, in2lapland zei:

de camera/body is het begin

in mijn ogen verkeerde weg 

Principieel kijk je eerst naar:
1. wat wil ik fotografisch gaan vastleggen en met welke visie
2. welke objectieven passen daarbij
3. welke accessoires denk ik nodig te hebben
4. welke body past daar dan bij

bij stap 4 zal je - heb ik zo mijn vermoedens - waarschijnlijk uitkomen op een systeem camera.




 

Zo verkeerd is die weg niet in mijn ogen. Zeker niet als je een dure lens wil aanschaffen. Ik zou me zeker eerst de vraag stellen ga ik nog geld steken in verouderde techniek. Nieuw DSLR camera's zullen er niet meer gemaakt worden. Nieuwe objectieven ook niet.

En als je deze keuze hebt gemaakt komt jouw lijstje aan bod.😉

  • Like 1
  • Thanks 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je zult altijd bij stap 1 moeten beginnen.

Nieuw objectief, accessoires, body aanschaffen => past het nog in het gedefinieerde van stap 1, zo niet dan moet je stap 1 bij stellen en vanaf daar dan de stappen weer doorlopen - kan je ook gelijk beoordelen wat te doen met stap 2,3,4 -. Als je stap 1 niet bijstelt dan is het niet gerechtvaardigd aankopen te doen uit 2,3,4, zo simpel ligt het.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

"3. Accessoires hebben nog geen prioriteit, die koop ik liever als laatste (heb je aanraders?)."

dan moet je denken aan:
- extra baterijen 
- extra oplader
- draadontspanner
- filters
- flitsers (+ toebehoren, afhankelijk wat voor keuze je hierin maakt)
- triggers (moet compatible zijn met flitser en body)
- software
- statief (1 of meerdere) + alles wat daar dan weer aan toebehoord (statiefkop/koppelplaatjes/sliders/....)
- poetsdoeken
- blaasbalg
- fototas (1 of meerdere)
- lampjes
- regenhoes
- specifieke accessoires behorende bij een specifieke tak van fotografie (detail/portret/astro/.../...)
- draagriem


Je zult stap 3 toch moeten overdenken/vastleggen/bekijken, je wilt niet tegen incompatibiliteit / niet goed samenwerkend met - daar waar van toepassing -  aanlopen. Later aanschaffen kan natuurlijk, je weet dan waar je naar kan / moet zoeken. 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties. Hoewel ik het stappenplan begrijp blijf ik toch bij mijn eerste vraag: ga ik nog geld steken in mijn DSLR of toch voor een nieuwe camera? Daarbij kijk ik zeker naar de body, het moet echt toekomstbestendig zijn. Inmiddels ben ik er wel uit dat een eventuele nieuwe camera geen DSLR meer gaat worden.

Ik ga nog even nadenken. 🙂

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, straatfotograaf zei:

Het aangeboden stappenplan zit strak in elkaar.

Daarnaast zou ik het volgende doen:

- Neem de 50, of 80, beste foto's van je gemaakt afgelopen jaren.

- Bekijk ze 1 voor 1. Stel daarbij de vraag: 'Als ik die foto nog een keer zou maken, hoe zou ik hem dan maken?' Andere beeldhoek, meer/minder scherptediepte, ander camera standpunt, ander scherpstelpunt?  

- Je hebt van 50, of 80, foto's de verbeterpunten. Soms vertalen zich die bv in een lichtsterkere lens, of een lens met een andere beeldhoek. Of een setje sportschoenen.

 

Ik ben benieuwd naar een kritische analyse van je foto's en de vertaalslag naar andere foto-spulletjes!

Dit vind ik een leuke manier om een en ander uit te vogelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Zoem zei:

Dit vind ik een leuke manier om een en ander uit te vogelen!

Ik zie de zin van dit stappenplan in. Maar.......dit is dan gericht op de zes jaar oude camera en dito objectieven. Ik wil hiermee zeggen dat je foto's een mindere beoordeling geeft omdat het objectief niet meer kan. Mijn advies is een systeemcamera te kopen en daar omheen objectieven aan te schaffen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 14-3-2024 om 22:39, Bladehans60 zei:

Ik zie de zin van dit stappenplan in. Maar.......dit is dan gericht op de zes jaar oude camera en dito objectieven. Ik wil hiermee zeggen dat je foto's een mindere beoordeling geeft omdat het objectief niet meer kan. Mijn advies is een systeemcamera te kopen en daar omheen objectieven aan te schaffen. 

Ik kan dit alleen maar beamen.  IK stond ook voor zo'n keuze maar dan van a77 naar a6600. HAd er op proef ook een apater bij om mijn oude lenzen te kunnen gbruiken. IK heb het geprobeerd en was na de 1e lens overtuigd dat ik daar niet blij van werd. IK had mijn sonu 16-50 f2.8 er op en het werd heel lomp.
Een passend objectief gekocht met de zelfde lichtsterkte en Sigma Contemporary 18-50mm f/2.8, het bereik  is dus  dus iets kleiner. 
Dit is echt gewoon in je hand al een betere combi.
Heel veel heb ik nog niet kunnen schieten maar wat ik even snel gedaan heb overtuigde me.
De adapter is weer terug en ben blij dat ik het geld aan de passende lens heb gesteed.
Mijn persoonlijke conclusie idat ik gewoon ga sparen voor wat ik verder aan lenzen wil die direct op de vatting passen

aangepast door mrbert
kleine correctie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...