Ga naar inhoud

Tips gevraagd voor concert-fotografie


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw hier en zou graag wat tips ontvangen hoe je het beste foto's kunt maken tijdens een (pop)concert.

- Hoe ga je bv om met de vaak snel wisselende lichtomstandigheden?

- Popmuzikanten willen absoluut niet dat er geflitst wordt. Ik neem daarom aan dat je met een vrij hoge ISO instelling moet werken. Zijn er ook nog andere tips?

- Alle andere tips zijn ook welkom!

Pieter

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik een objectief met een groot diafragma zodat je zoveel mogelijk licht binnenhaalt en als bonus een mooie onscherpe achtergrond krijgt. Werk in de M-stand met een sluitertijd van minimaal 1/125 en zet je diafragma helemaal of bijna helemaal open. Met de ISO op 'auto' is je belichting nu meestal wel goed, ook in snel wisselende omstandigheden. Eventueel een stop onderbelichten voor de sfeer. Het is leuk om te beginnen met kleine artiesten in kleine zalen. Daar kan je wat makkelijker contact mee maken, je kan wat dichterbij komen en die artiesten zijn blij met wat foto's van jou. Leuk om deze muzikanten voor aanvang te spreken. Dan weet je wat ze gaan doen en poseren ze mogelijk voor je. Succes! en laat er wat van zien op ZOOM.NL

Vr gr Jan Eigenraam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk gebruik ik binnen bijna nooit een automatische stand, maar juist alles handmatig (tenzij het o.a. tijdens de popronde in een kroegje is waar alleen een paar lampen branden die verder niet veranderen en b.v. de drummer achterin minder licht zit dan de frontman voorman). Vaak zie je in poppodia dat je opeens veel tegenlicht hebt en het frontlicht min of meer gelijk blijft. Op een automatische stand was dit een silhouet geworden. Als je de instellingen moet wijzigen maak je een keuze tussen het aanpassen van de sluitertijd of je ISO, afhankelijk van hoe hoog je ISO is of hoe krap je sluitertijd.

Op een buitenfestival kies ik zolang het daglicht de bovenhand heeft boven het podiumlicht altijd een automatische stand (Av). In dat geval kan je altijd snel anticiperen als er achter je in het publiek iets leuks gebeurt. Wees je dus ook altijd bewust wat er achter je in het publiek gebeurt.

Ik schiet nooit 1 foto maar heb hem altijd op continu opname staan en schiet meestal een serie van 3 en kies daar de beste uit. Daarbij let ik altijd op de gezichtsuitdrukking. Op de eerste foto zijn de de ogen b.v. net half dicht en op de laatste open.

Zoals Jan hierboven al aangaf zit je regelmatig rond de 1/125 ste met je sluitertijd of nog langer. Dit is te lang om snelle beweging te bevriezen. Echter moet je vaak een compromis maken. ISO toch maar hoger dan gewenst of de sluitertijd iets langer. Wees je er in dat laatste geval altijd van bewust dat niet iedere foto scherp zal zijn. Dus schiet in dat geval een paar extra foto's b.v. een lange serie serie dan 3. Heb voor 3voor12 in situaties gestaan waarbij je zat op ISO 12.800, sluitertijd 1/40 ste op f1.4. In dat geval heb je veel foto's die de prullenbak in kunnen.

Wees niet te bang voor hoge ISO's. Belangrijkste is dat jij met mooie scherpe foto's thuis komt. Heb van de bands regelmatig de reactie gehad " mooi met die korrel" 

Kader je foto's niet te krap. Soms wil je een foto achteraf recht zetten (of juist meer scheef). Het zou jammer zijn als je dan b.v. net een puntje van de gitaarhals moet afsnijden. Probeer ook niet altijd de perfecte belichte te realiseren. Soms is het belangrijker om een leuke actie op het podium vast te leggen. Als je belichting maar tussen bepaalde grenzen zit (niet veel te donker en niet overbelicht) kan je dat altijd corrigeren in de nabewerking. Het zoiu jammer zijn als je die actie net mist terwijl jij nog aan je instellingen zit te draaien.

En dan als laatste: bekwaam je in de nabewerking. Gezichten kunnen alle kleuren van de regenboog hebben. Of de spot is net te laag gericht (gezicht te donker). Ik probeer dat altijd te corrigeren. Soms gooi ik de kleuren volledig om om b.v groene of paarse gezichten te corrigeren.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

weinig aan toe te voegen. Je kunt altijd beetje spelen met je sluitertijd, tussen 1/80 en +- 1/200. Iso heb ik op auto staan met een max van 6400. Wat Lenjan zegt, beter een foto met hoge iso dan geen foto. 

lenzen die ik gebruik zijn altijd een 70-200 f2.8 en een 16-35 f2.8 beide dus lichtsterk. 

Je escape in veel situaties is altijd nog een bewerking naar zwart wit. hierin vallen lelijke kleuren weg en wordt een hoge korrel vanwege hoge iso meer geaccepteerd. 

Mijn concertfoto's zijn overigens standaard zwart wit, net als veel van mijn fotografie. Het brengt de kijker terug naar het onderwerp, zonder afgeleid te worden door overwhelming kleuren die er lang niet altijd toe doen. 

Foto bijgevoegd is een analoge foto, iso 400, Tv 1/60 f2.8 Het kan dus wel, maar dit was een redelijk statisch optreden, waardoor beweging nagenoeg uitgesloten werd. 

Succes, en laat eens wat van je werk zien. 

Lakshmi analoog-1.jpg

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-3-2024 om 22:53, Lenjan zei:

Soms gooi ik de kleuren volledig om om b.v groene of paarse gezichten te corrigeren.

Puur uit interesse: waarom doe je dat? Die kleuren horen toch bij dat moment? Andere bezoekers hebben die paarse en groene gezichten toch ook gezien. En wie er niet bij was, zal toch begrijpen dat het bij de show hoort, neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het vooral omdat ik het niet mooi vind. Bovendien heb je te maken met led licht waarvan je witbalans wel eens van slag wil raken.

https://www.kamera-express.nl/eventfotografie-nabewerken

Ik probeer toch wel altijd een beetje normale huidskleur te krijgen.Wat je fotografen vaak ziet doen is omzetten naar zwart/wit maar ik probeer het toch altijd zoveel mogelijk in kleur te houden. De ene keer zet ik de witbalans volledig om, maar soms ook alleen van de muzikant (d.m.v. van onderwerp of persoon selectie) en heel soms maak ik gebruik van het neuralfilter Vullen met kleur

Maar er zijn uitzonderingen. B.v. als de muziekanten zich groen schminken zoals hier.😉

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fotografeer altijd uit de hand (met statief op een popconcert - ik zie het niet gauw gebeuren !?), in M(anueel) met vooraf ingesteld (groot) diafragma en sluitersnelheid, automatische ISO. Je zal dan (automatisch) met hoge ISO-waarden fotograferen maar dit is niet erg (geeft meestal nog een speciaal "cachet" aan je foto's).

https://zoom.nl/foto/concert/3074753/clement-peerens-cpex

https://zoom.nl/foto/concert/3074757/black-magic-sylvain-cpex

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...