Ga naar inhoud

Luminar Neo


evdm1959

Aanbevolen berichten

Ik heb recent Luminar Neo aangeschaft. Werkt erg makkelijk je foto's bij. Alleen ervaar ik soms dat Luminar Neo uit zichzelf stopt. Dan moet het opnieuw opgestart worden. Daarnaast Rendert Luminar Neo de foto's ook traag. Wat zijn jullie ervaringen?

Gear:

Nikon Z6II

RAW/NEF bewerking

Apple Mac mini, (M1 processor, 2020)

Apple Mac OS Monterey, versie 12.1

Please visit my Adobe Portfolio
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik  heb de voorganger, Luminar AI. Luminar is een mooi programma dat in mijn beleving qua kunstmatige intelligentie Photoshop een stuk vooruit is. Verscherping en ruisonderdrukking werkt ook een stuk intuïtiever (en gevoelsmatig beter, in ieder geval beter dan ik met PS voor elkaar krijg, al kan dat aan mij liggen). Inderdaad, het rendert langzaam, vraagt kennelijk rekenkracht, maar ik vind het het wachten wel waard.

Erger me wel een beetje aan het verdienmodel van Luminar. Men lanceert zo ongeveer ieder jaar een 'nieuw' programma, dat in wezen gewoon het oude met een paar extra opties is. Verschil met het abo van PS is alleen dat je het programma dat je hebt gewoon kunt blijven gebruiken. Ik denk dat ik een paar versies oversla.

aangepast door PeterKosterHT
tikfout
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar elements hoef je net als luminar niet ieder jaar een nieuwe versie van te kopen. Doe je dat wel, heb je voor nauwelijks meer abo op creative cloud, dat volgens mij toch wat meer mogelijkheden heeft. En Lightroom er dan gratis bij (zou het liever zonder voor minder geld hebben, aan de mogelijkheden van Adobe camera raw heb ik genoeg.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen toch geld mee moeten verdienen. Die softwareontwikkelaars zitten er ook niet voor niets. En dan kies ik toch liever voor een abonnementssysteem waar je de nieuwste functies gelijk krijgt i.p.v. te moeten wachten tot de nieuwste versie uit komt.

Voordeel van de kopen t.o.v. een abonnement is inderdaad dat je een versie (of aantal versies) over kan slaan als de nieuwe (verbeterde) functies niet interessant genoeg vindt.

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deels mee eens.

Echter zit ik zelf toevallig op een punt waar ik aan denken ben om abo te stoppen. Gebruik het niet genoeg op dit moment. 

Webruimte die je erbij krijgt kan ook anders (met de Google sites tip) en goedkoper. Maar ja wat wordt het dan. ??

  • Like 4

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-2-2022 om 12:37, evdm1959 zei:

Ik heb recent Luminar Neo aangeschaft. Werkt erg makkelijk je foto's bij. Alleen ervaar ik soms dat Luminar Neo uit zichzelf stopt. Dan moet het opnieuw opgestart worden. Daarnaast Rendert Luminar Neo de foto's ook traag. Wat zijn jullie ervaringen?

Gear:

Nikon Z6II

RAW/NEF bewerking

Apple Mac mini, (M1 processor, 2020)

Apple Mac OS Monterey, versie 12.1

Luninar Neo geïnstalleerd. Versienr is 1.0.1 (10954)

Al een beetje aan het spelen geweest. Nog geen crashes gehad. Lijkt prima te werken. Zowel als Plugin van Photoshop en Lightroom en als stand-alone.

iMac (24 inch M1 2021) en MacBook Air (M1 2020) Beide Apple Mac OS Monterey, versie 12.2.1 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het nogal teleurstellend. Volgens mij hebben ze hem te vroeg uitgebracht. Er mist nog zoveel. Ongedaan maken werkt bv niet (CTRL/Command Z), nog geen kloon tool, geen radiaal/lineair verloop en luminantiemasker, geen previews van de presets, geen mogelijkheid de presets aan te passen (behalve dan de dekking) en geen mogelijk presets op te slaan. Lagen is nog heel erg beperkt. En nog geen mogelijk je catalogus van oudere versies over te zetten naar Neo (gelukkig gebruik ik Lightroom en Neo als plugin).

Wel positief over luchtvervanging (incl reflectie in het water), opnieuw verlichten waarmee je de belichting van voorgrond en achtrond apart kan aanpassen en de portretbewerking opties.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar hebben ze bij Skylum nogal wat klachten gehad. Net een mail van hen gehad dat ze termijn waarop je je geld terug kan vragen verlengen. De termijn van 30 dagen waarbinnen je je geld terug kan terug vragen start nu wanneer de update naar versie 1.1.0 (met o.a. Mask AI en Portret Background Removal AI) uitkomt.

aangepast door Lenjan
  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vraag. 
Ik probeer Luminar Neo via SEPA (via betalen in 2x) aan te schaffen, maar ik krijg de software niet in mijn account te zien. Duurde het bij jullie/ jouw ook lang voordat de software in je account stond. Bij de eerste poging had ik trouwens nog geen account, maar nu wel, Alsnog staat de software niet in mijn account. Ik heb ook geen bevestigingsmail gekregen in mijn inbox. Mijn vertrouwen in hun loopt wel een deuk op, op dee manier...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...