Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

Vanmorgen voor het eerst met een camera op stap om projecten van me werk vast te leggen (Ik denk dat ik een nieuwe hobby gevonden heb).

Maar nu viel mij meteen wat op tussen de foto die ik met een spiegelreflex camera heb gemaakt en met een iPhone.

De schaduw kant van het gebouw is op de foto gemaakt met de iPhone veel lichter.

Komt dit doordat de iPhone meerdere foto's met verschillende belichting over elkaar legt?

 

Wat vinden jullie mooier, meer contrast of wat anders? 

Benieuwd naar jullie reacties!

 

Met vriendelijke groet,

Lois van Vliet

 

Canon EOS 450D

18 mm

f/22

1/30 sec

ISO 100

 

iPhone XS

4.25 mm

f/1.8

1/1250 sec

ISO 25

IMG_6360.JPG

IMG_7498.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Lois, volgens mij ben je nieuw forumlid.

Het is een goed gebruik dat nieuwe leden zich voorstellen. Dat kun je doen onder Even voorstellen

Het zijn twee goede foto's, die niet vergelijkbaar zijn. Geen ervaring met iPhone, maar de foto app zal invloed gehad hebben op de schaduwzijde. Het kenteken van de auto is niet scherp. 

Hoe zou de foto met de spiegelreflex genomen eruit gezien hebben als de compositie meer vergelijkbaar wordt gemaakt? Is het kenteken dan wel scherp op foto te krijgen? 

 

aangepast door Gietjedo
schrijffout
  • Like 1

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt goed wilt vergelijken dan moet je hetzelfde frame pakken, bij de iphone foto heb je een heel stuk straat erbij wat ook invloed heeft op de belichting die de iphone voor deze foto kiest. Ook heel belangrijk voor vergelijk is hetzelfde diafragma gebruiken, diafragma bepaald heel erg het beeld van de foto (scherptediepte) f1.8 en f22 is appels met peren vergelijken. Dat even daargelaten vind ik de canon foto natuurlijker overkomen, zelf was ik wel eerder gegaan voor f11 of f16 en dan een wat snellere sluitertijd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gietjedo zei:

Hallo Lois, volgens mij ben je nieuw forumlid.

Het is een goed gebruik dat nieuwe leden zich voorstellen. Dat kun je doen onder Even voorstellen

Het zijn twee goede foto's, die niet vergelijkbaar zijn. Geen ervaring met iPhone, maar de foto app zal invloed gehad hebben op de schaduwzijde. Het kenteken van de auto is niet scherp. 

Hoe zou de foto met de spiegelreflex genomen eruit gezien hebben als de compositie meer vergelijkbaar wordt gemaak? Is het kenteken dan wel scherp op foto te krijgen? 

 

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb mij zojuist even voorgesteld, bedankt voor de tip.

Het onscherpe kenteken heeft waarschijnlijk te maken met de fotokwaliteit op de website. Wat mij echter voornamelijk opvalt, is dat de blauwe kleur van de lucht veel fletser is op de iPhone-foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Stefanie71 zei:

Als je echt goed wilt vergelijken dan moet je hetzelfde frame pakken, bij de iphone foto heb je een heel stuk straat erbij wat ook invloed heeft op de belichting die de iphone voor deze foto kiest. Ook heel belangrijk voor vergelijk is hetzelfde diafragma gebruiken, diafragma bepaald heel erg het beeld van de foto (scherptediepte) f1.8 en f22 is appels met peren vergelijken. Dat even daargelaten vind ik de canon foto natuurlijker overkomen, zelf was ik wel eerder gegaan voor f11 of f16 en dan een wat snellere sluitertijd.

Bedankt voor de reactie en de tip! Ik was onder de veronderstelling dat een hoger diafragma voor een geheel scherpere foto zou zorgen.

Ik zal er op letten volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, LoisvanVliet zei:

Bedankt voor de reactie en de tip! Ik was onder de veronderstelling dat een hoger diafragma voor een geheel scherpere foto zou zorgen.

Ik zal er op letten volgende keer.

In grote lijnen klopt dat ook maar bij de hogere f getallen loop je weer risico op diffractie, maar wat mijn voornaamste reden hier is, is de 1/30s ik tril nogal eens en bij 1/30s hou ik het niet stil, ik probeer (uit de hand) niet langer dan 1/60s te belichten en f11 geeft in 99% van de gevallen voldoende scherptediepte

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even afgezien van de opmerkingen hiervoor dat de foto's niet vergelijkbaar zijn. Elke camera heeft zijn eigen interpretatie van kleuren. Merk trouwens ook op dat de doortekening van het gebouw in de bovenste foto veel scherper is.

Dat de onderkant van het gebouw te donker is, is in Lightroom/adobe camera raw makkelijk op te lossen.

Wat dat diafragma betreft: geen enkel objectief presteert op zijn best bij de meest extreme diafragma's. Dus als jouw kleinste opening F22 is, ga je liever op f16 of f11 zitten (bij architectuurfotografie wil je doorgaans een grote scherptediepte hebben, dus een nog grotere opening wil je vermijden).

 

aangepast door PeterKosterHT
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil in licht en kleur zal vooral komen door de software die achter de foto zit. Bij de iPhone (en andere smartphones) vind er meer nabewerking plaats dan die in de camera gebeurt als de jpg gemaakt wordt. Mogelijk heb je de iPhone ook nog eens in HDR staan waardoor de belichting van de donkere delen meer wordt opgehaald (mede door meer opnames).
Grofweg kun je wel stellen dat de Canon 450D ook al is deze al weer wat ouder betere beelden kan maken dan de iPhone. Bij de laatste zal het beeld vooral kunstmatig verbeterd worden. Dit ga je zeker zien daar waar minder licht beschikbaar is.
 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...