Ga naar inhoud

Een geschikte macrolens voor een hobbyist.


wesselink_zoom

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn naam is Nicole en ik woon aan de rand van de Veluwe. Ik ben van kindsaf aan al een enorme natuurliefhebber. Tijdens een vakantie maak ik graag foto's van dieren en planten (mijn vriend doet de landschappen en ik de details). Macrofoto's maken van insekten, schimmels en bloemen, vind ik heel erg leuk.

Nu had ik een Canon 400D met een Tamron 16-300 objectief met macrofunctie. De lens is kapot gevallen en omdat de camera vrij oud was heb ik nu een Canon 250D met een telelens, voor vogels. Nu wil ik graag een macrolens, maar weet echt niet wat geschikt voor mij zou zijn. Ik heb een gallerei aangemaakt met wat foto's die ik tijdens vakanties heb gemaakt. Dit zijn meer 'kiekjes' en ik wil mijn macrofotografie verbeteren, dus echt mooie foto's van paddestoelen enz gaan maken. Wat zou je als kenner aanraden? een 1:1 of een 2:1 macrolens? Een brandpuntsafstand van een meter lijkt me wel ok, vooral voor vlinders. Een scherpstelafstand van rond de 30 cm lijkt me ook goed, of zijn daar ook tips over? Ik laat me graag adviseren. Groet, Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een zeer goed en heel scherp macro-objectief, maar niet echt goedkoop, is de "Canon EF 100mm F/2.8 L IS USM Macro" (welke ik trouwens ook regelmatig gebruik voor portretfotografie). Zeker een aanrader als je met "echte" macro-fotografie wil beginnen.

Er zijn ook goede alternatieven van bv. merken als "Sigma" en "Tamron".

Met deze objectieven kan je vrij dicht tegen het onderwerp komen (30 cm) (eventueel nog dichter met gebruik van tussenringen, als je dat zou wensen, hou dan wel rekening met enig lichtverlies).

Kenmerken van de Canon EF 100mm F/2.8 L IS USM Macro

  • Brandpuntsafstand: 100mm
  • Maximaal diafragma: F/2.8
  • Minimaal diafragma: F/32
  • Type scherpstelmotor: USM (Ultra Sonic Motor)
  • Kortste scherpstelafstand: 30 cm
  • Beeldweergave op ware grootte (1:1)
  • Water- en stofbestendig
  • Lensvatting: Canon EF
  • Filterafmetingen: 67 mm
  • Gewicht: 625 gram
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het rijtje goede alternatieven wil ik nog de Atx-I 100mm 2.8 van Tokina toevoegen (490gr en filtermaat 55 verder dezelfde specs) 100mm is ook mooi als portretlens dus je zit niet aan het gegeven macro vast

https://www.frankwandelt.nl/reviews/objectieven/tokina-atx-i-100mm-f-2-8-ff-macro-reviews-tests

Hier staat de review voor deze lens, maar ook links naar reviews van andere macrolenzen 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze ga ik met Kingcanon mee, ik gebruik de canon EF 100 mm F/208 L IS USM Macro ook heel veel en ook heel veel voor portretfotografie, ik heb echter van één ding heel veel spijt, en dat is dat ik niet meteen de Canon EF 180 mm F/2.8 L IS Macro heb gekocht, maar die was toen een paar honderd euro duurder, Ja ik was, en ben nog steeds een Hollander. En nu zit dat objectief niet meer in het canon assortiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-7-2023 om 21:05, hansbottema zei:

In deze ga ik met Kingcanon mee, ik gebruik de canon EF 100 mm F/208 L IS USM Macro ook heel veel en ook heel veel voor portretfotografie, ik heb echter van één ding heel veel spijt, en dat is dat ik niet meteen de Canon EF 180 mm F/2.8 L IS Macro heb gekocht, maar die was toen een paar honderd euro duurder, Ja ik was, en ben nog steeds een Hollander. En nu zit dat objectief niet meer in het canon assortiment.

Nicole werkt met een cropcamera, dus met de 100mm macrolens van Canon zit ze aan een equivalent van een brandpuntsafstand van 160mm (cropfactor voor Canon is 1,6), dus ...      ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...