Ga naar inhoud

Neem een tip, deel een tip: Landschapsfotografie


Michelle

Aanbevolen berichten

Leuk topic! Bij landschapsfotografie kan je veel kanten op + wat versta je precies onder landschap? Ik vind een kenmerkend gebouw of skyline ook landschapsfotografie, omdat het het landschap mede bepaalt of vormt.

Mijn tip: pak de vroege ochtend of de late avond, rondom zonsopgang of zonsondergang (en blauwe uurtje!). Het licht is zoveel zachter en fijner. Het maakt landschappen heel anders dan overdag in de felle zon. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door een vraag hier elders op het forum me eens wat meer verdiept in Lightroom. Gebruik zelf alleen Lightroom Classic en soms mobile alleen op de iPad/iPhone.

Mijn tip: Open eens Lightroom (ook als je Lightroom Classic gebruikt) en kijk bij Ontdekken en kies voor Landschappen. Daar kan je zien hoe anderen hun landschapsfoto geschoten en bewerkt hebben. Vaak zie je dat de lucht nog net genoeg detail heeft en is de voorgrond vrij donker. Dat wordt in de bewerking gecorrigeerd. Wil je dat in de camera gelijk goed hebben zal je met grijsverloopfilters moeten gaan werken.

Je kan de bewerking zelfs downloaden als voorinstelling. Bij sommige foto's staat Opnieuw mixen als je er met de muisaanwijzer over gaat.  Van deze foto's kan je zelf een bewerking maken en delen.

Via de knop Delen - Delen op Discover kan je de bewerking van een foto van jezelf delen. Als je dan Sta Remixen toe aan zet kunnen anderen hun bewerking van jouw foto met jou delen. Die je dan eventueel ook weer kan downloaden als voorinstelling.

  • Like 2
  • Thanks 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over landschap is zo veel te vertellen, wat wil je laten zien, weidsheid, lijnenspel of een onderwerp in het landschap, je kan zo veel kanten uit

Mijn tip is dan ook probeer af en toe eens wat anders, een laag standpunt, ICM of een regenachtige dag. En probeer zeker ook eens een laantje met telelens, dat kan ik ten zeerste aanraden

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik photopill of ephemeris om je locatie te verkennen. Het loont echt om met deze apps te kijk wanneer,waar en hoe de zon opkomt of ondergaat op je locatie. En gebruik weer apps om de weersverwachting te volgen. Is er mist of bewolking bij de zonsopkomst?

Bijgaande foto is een voorbeeld van locatie verkenning, photopill gebruik , de weersverwachting en een beetje geluk want de natuur doet wat ie wil. 

2022-03-07_04-46-55.jpg

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 8-3-2022 om 11:19, Lenjan zei:

Door een vraag hier elders op het forum me eens wat meer verdiept in Lightroom. Gebruik zelf alleen Lightroom Classic en soms mobile alleen op de iPad/iPhone.

Mijn tip: Open eens Lightroom (ook als je Lightroom Classic gebruikt) en kijk bij Ontdekken en kies voor Landschappen. Daar kan je zien hoe anderen hun landschapsfoto geschoten en bewerkt hebben. Vaak zie je dat de lucht nog net genoeg detail heeft en is de voorgrond vrij donker. Dat wordt in de bewerking gecorrigeerd. Wil je dat in de camera gelijk goed hebben zal je met grijsverloopfilters moeten gaan werken.

Je kan de bewerking zelfs downloaden als voorinstelling. Bij sommige foto's staat Opnieuw mixen als je er met de muisaanwijzer over gaat.  Van deze foto's kan je zelf een bewerking maken en delen.

Via de knop Delen - Delen op Discover kan je de bewerking van een foto van jezelf delen. Als je dan Sta Remixen toe aan zet kunnen anderen hun bewerking van jouw foto met jou delen. Die je dan eventueel ook weer kan downloaden als voorinstelling.

Ola, waar mag ik "ontdekken" ontdekken? Ik zoek me suf ?

Groetjes Heinz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Landscape- Long Exposure Photography

 

Tip: koop goed spul.

Statief, stevig en licht van gewicht

En filterset 100x100mm ND 100x150mm Grijsverloop filters

Ik heb Nisi V6 , wil je wat meer uitgeven Benro

 

P.S. NEEM DE TIJD EN GA ALLEEN OPPAD, OF MET IEMAND DIE OOK VOOR LANDSCAPE GAAT 

Suc^

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...