Ga naar inhoud

Fotowedstrijd opdracht


Kimberleyvl

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Voor een fotowedstrijd in mijn dorp moet ik de kiosk (zie hieronder, foto van Google) die in het midden van het plein staat fotograferen.
Er doen een stuk of 30 mensen mee dus het moet een originele/creatieve/mooie foto worden.
Ik heb nog niet veel ervaring met 'gebouwen' fotograferen. Hebben jullie nog tips voor mij?

image.png.a69e06bd99c86ccf4ef972b5d1a9f3f7.png

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastig ding om iets spannends mee te doen zeg! Ik weet niet of er nog tijd is om te wachten op een of ander event rond de kiosk, met de fanfare of zo. In ieder geval eens kijken of je de auto's zo veel mogelijk buiten beeld kunt houden, zorgen dat het recht staan (heel belangrijk) en dan eens experimenteren met standpunten laag of juist hoog, voor de rechte kant of juist op de knik pakken, maar dan komt het toch ook weer terug op de achtergrond, als je laag standpunt neemt zie je stukken gebouw en lucht (kan mooi zijn of juist enorm storen) misschien iets meer plein meepakken en de kiosk niet in het midden plaatsen. Wacht op een dag met mooie wolkenluchten. Of misschien moet je eens kijken of je een detail uit kunt nemen (weet niet wat de wedstrijd precies voorschrijft)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Wat een lastig ding om iets spannends mee te doen zeg! Ik weet niet of er nog tijd is om te wachten op een of ander event rond de kiosk, met de fanfare of zo. In ieder geval eens kijken of je de auto's zo veel mogelijk buiten beeld kunt houden, zorgen dat het recht staan (heel belangrijk) en dan eens experimenteren met standpunten laag of juist hoog, voor de rechte kant of juist op de knik pakken, maar dan komt het toch ook weer terug op de achtergrond, als je laag standpunt neemt zie je stukken gebouw en lucht (kan mooi zijn of juist enorm storen) misschien iets meer plein meepakken en de kiosk niet in het midden plaatsen. Wacht op een dag met mooie wolkenluchten. Of misschien moet je eens kijken of je een detail uit kunt nemen (weet niet wat de wedstrijd precies voorschrijft)

Ja dat vond ik dus ook haha. Ik heb hier nu 2 weken de tijd voor dus volgens mij is er in de tussentijd niet echt een evenement rondom de kiosk helaas. Dankjewel voor de tips! Heb ik zeker wat aan ?

  • Like 2

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn. Kiosken vind ik inderdaad ook niet het makkelijkste haha. 

Maar inderdaad weinig auto's erop. 

Kijken voor mooie (kleur) lucht (scheelt al veel ivm saaie achtergrond). 

Ik zou het eens proberen met laag standpunt. En dan bedoel ik echt laag. Kan wel eens leuk uitpakken. ?

Kortom. Mooie lucht. Mooi belicht van voor afhankelijk van het aanwezige licht. En dan zo begin maken? 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ko3ntje zei:

Damn. Kiosken vind ik inderdaad ook niet het makkelijkste haha. 

Maar inderdaad weinig auto's erop. 

Kijken voor mooie (kleur) lucht (scheelt al veel ivm saaie achtergrond). 

Ik zou het eens proberen met laag standpunt. En dan bedoel ik echt laag. Kan wel eens leuk uitpakken. ?

Kortom. Mooie lucht. Mooi belicht van voor afhankelijk van het aanwezige licht. En dan zo begin maken? 

Ik zat inderdaad ook te denken aan een heel laag standpunt. Gelukkig heb ik nu een camera waarbij ik het schermpje kan meedraaien, zie mezelf al op de grond liggen op het drukste punt van het dorp ?

  • Like 1

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ko3ntje zei:

Drukste punt? Moet het ook niet op drukste moment van dag doen haha. 

 

En liggen.. Tja. Moet er iets voor over hebben toch 

Haha ja de Jumbo zit daar vlakbij dus het is daar altijd wel druk ? Maar komt goed haha.

  • Like 1

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beide doen. Waterpas. En mijn optie. 

Dan mooiste resultaat kiezen. 

Dan denk ik wel dat je echt een kiosk hebt die andere niet hebben. ??

En wij willen resultaat hé haha 

  • Like 2
  • Haha 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ko3ntje zei:

Ik zou beide doen. Waterpas. En mijn optie. 

Dan mooiste resultaat kiezen. 

Dan denk ik wel dat je echt een kiosk hebt die andere niet hebben. ??

En wij willen resultaat hé haha 

Als ik tevreden ben met het resultaat zal ik het delen ??

  • Like 2
  • Thanks 1

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, in2lapland zei:

Peter Koster, dan loop je hoogst waarschijnlijk nog tegen gemeentelijkeverordeningen aan.

Daar gaat dan de gemeentelijke boa over, die al lang blij is dat ie snapt dat je niet mag parkeren op een plek waar een parkeerverbod geldt (no offense, regels zijn nu eenmaal ingewikkeld). Afgezien daarvan: tegen de tijd dat die boa ter plaatse is, heb jij je fotoshoot al lang afgerond.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt alsof je er in kan staan, klopt dat?

Misschien is het een optie om in het donker met staalwol, sterrentjes of een zaklamp in het midden iets te 'tekenen' door middel van lange sluitertijd?

Of tijdens een mooie lucht fotograferen met een (verliefd) koppel in het midden?

  • Like 2

? Canon Powershot SX740 HS - Canon EOS 850D
? EF-S 18-55 IS STM - EF 75-300MM F/4-5.6 III

? https://zoom.nl/profiel/ckostense  - instagram.com/ckfoto_grafie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor alle tips! ?

Ik ben er net alvast even gaan fotograferen en dit is één van de foto’s geworden. Ben daar opzich al best blij mee omdat de kerk daar ook mooi in uit komt (ze kunnen het altijd wel waarderen als er andere herkenbare dingen van het dorp te zien zijn volgens mij)

5CD4187D-A07E-41A3-A41D-2652EDF3223E.jpeg

  • Like 2

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-3-2022 om 10:18, ckostense zei:

Het lijkt alsof je er in kan staan, klopt dat?

Misschien is het een optie om in het donker met staalwol, sterrentjes of een zaklamp in het midden iets te 'tekenen' door middel van lange sluitertijd?

Of tijdens een mooie lucht fotograferen met een (verliefd) koppel in het midden?

Dat is ook wel een heel leuk idee!

  • Like 2

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een groothoeklens? Minstens 14 of 16 mm? 

Ik zou zelf een laag standpunt pakken, de hele kiosk framen en voor een long exposure gaan. Dat kan met een ND-filter overdag of in de avond, als het donker is. Pak een sluitertijd van 20-30 seconden, je ISO lekker laag houden en dan vervaag je alle drukte. Verkeer wordt een kleurrijk lijnenspel, mensen worden schimmen maar het enige dat pontificaal en scherp in beeld blijft is de kiosk. 

Van je fotopoging wordt ik eerlijk gezegd (en met alle respect voor je poging) niet heel enthousiast. Dat is opbouwend bedoeld overigens! Lijkt nu meer een foto die per ongeluk geschoten is en toevallig nog op je geheugenkaart staat. Een kiosk heeft veel lijnen om mee te spelen. Dus probeer te werken met symmetrie of juist met diepte, gebruik die lijnen in je voordeel. Door je foto zo diagonaal te plaatsen werkt dat juist averechts.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Creacas zei:

Heb je een groothoeklens? Minstens 14 of 16 mm? 

Ik zou zelf een laag standpunt pakken, de hele kiosk framen en voor een long exposure gaan. Dat kan met een ND-filter overdag of in de avond, als het donker is. Pak een sluitertijd van 20-30 seconden, je ISO lekker laag houden en dan vervaag je alle drukte. Verkeer wordt een kleurrijk lijnenspel, mensen worden schimmen maar het enige dat pontificaal en scherp in beeld blijft is de kiosk. 

Van je fotopoging wordt ik eerlijk gezegd (en met alle respect voor je poging) niet heel enthousiast. Dat is opbouwend bedoeld overigens! Lijkt nu meer een foto die per ongeluk geschoten is en toevallig nog op je geheugenkaart staat. Een kiosk heeft veel lijnen om mee te spelen. Dus probeer te werken met symmetrie of juist met diepte, gebruik die lijnen in je voordeel. Door je foto zo diagonaal te plaatsen werkt dat juist averechts.

Dankje voor je reactie. Nee ik heb op dit moment alleen een 18-270 lens. Ik heb moeten googelen wat een ND filter is ? maar die heb ik ook niet. En ik heb ook geen statief ? dus zo’n lange sluitertijd wordt dan lastig voor mij denk ik? Ik heb inderdaad ook foto’s gemaakt met symmetrie, maar omdat zo’n 30 man een foto ervan gaan maken ben ik bang dat dat vaker voor gaat komen dus ik wilde juist voor iets aparters gaan dit keer.

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Kimberleyvl zei:

Dankje voor je reactie. Nee ik heb op dit moment alleen een 18-270 lens. Ik heb moeten googelen wat een ND filter is ? maar die heb ik ook niet. En ik heb ook geen statief ? dus zo’n lange sluitertijd wordt dan lastig voor mij denk ik? Ik heb inderdaad ook foto’s gemaakt met symmetrie, maar omdat zo’n 30 man een foto ervan gaan maken ben ik bang dat dat vaker voor gaat komen dus ik wilde juist voor iets aparters gaan dit keer.

Zonder statief kan wel, bijvoorbeeld met een kruk of een doos op de grond. Leg je camera erop en plaats iets onder de lens zodat je vanuit een laag standpunt wel de lens omhoog gericht hebt. Je zou dan voor het blauwe uurtje kunnen gaan of als het echt donker is. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...