Ga naar inhoud

Advies objectief


Irene-Lisa

Aanbevolen berichten

Hi, 

Hopelijk kan iemand mij advies / tips geven m.b.t. aanschaf objectief aangezien ik zelf twijfel en niet zo goed weet. Ik heb een Canon R6 met een 85mm objectief maar (nog) niet helemaal mijn draai gevonden met de 85mm en ben aan het kijken voor een aanvullend nieuw objectief erbij. Mijn focus is portret, straat en documentaire fotografie. Daarnaast krijg ik steeds vaker aanvraag voor (personal) branding en hospitality shoots (zoals food & interior). Als aanvullend objectief op mijn 85mm twijfel ik tussen vast brandpunt of een zoom lens. En dan vooral: Canon RF 24-70mm, de Canon RF 50mm 1.8 en de RF 35mm 1.8. Prijstechnisch is Tamron en Sigma interessant maar wellicht qua kwaliteit minder? Hoor graag jullie advies.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik de RF 24-105, niet de L versie, zeker op vakantie door de stadjes vind ik de lens fijn.
Er is ook nog een RF 24-105 F4L versie, die vond ik toch wel te duur voor hetgeen ik denkt te gaan fotograferen.
 

Zover ik weet hebben Tamron en Sigma nog geen Canon R geschikte lenzen zonder tussenkomst van een R-EF adapter.

aangepast door Adjederoos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, op dit forum zien wij graag dat een nieuw lid zich voorstelt, daar is een rubriek voor Even voorstellen 

Als je professioneel wil gaan fotograferen met RF lenzen zul je daar wel een prijs voor moeten betalen. RF lenzen communiceren beter met een R camera. Een jonge EF lens met rode band zou kunnen volstaan, die kun je ook gebruikt kopen. Dan heb je wel een converter nodig. 

Succes!

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even afgezien van de terechte eerste opmerking van @Gietjedo

Het lijkt me dat je een paar problemen door elkaar haalt.

- Het kan natuurlijk zijn dat die 85 mm zo zijn onhebbelijkheden heeft, maar zeker voor portretfotografie is zo'n lens natuurlijk perfect. Dat is geen kwestie van een nieuwe lens zoeken, maar veel oefenen zodat je weet wat je lens doet

- Iets anders is natuurlijk dat elke vaste lens per definitie in één ding uitblinkt, maar het andere domweg niet kan. Dan moet je dus gaan kijken naar wat je nog meer wilt kunnen en wat daarvoor nodig is. Voor straatfotografie is het in mijn beleving simpel: daarvoor wil je een zoom met een stevig bereik. Als je eerst lenzen moet wisselen, is het moment zeker voorbij. Documentaire is een ander verhaal, elke docu vraagt andere foto's en dus ook ander materiaal. Wellicht dat je (zeker als je professioneel werkt) per project andere hardware voor nodig, mogelijk is huren dan slimmer dan kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je noemt zo al wat verschillende dingen op die je met dit objectief wilt gaan schieten en dan zou ik voor de 24-70 gaan. Prime lenzen zijn dan wel over het algemeen beter/scherper, maar je zit wel vast aan dat ene brandpunt en m.n. bij straat en documentaire fotografie is het niet handig als je telkens moet gaan wisselen om meer of minder zoom te kunnen gebruiken

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...