Ga naar inhoud

diafragma en sluitertijd bij landschapsfotografie


henkhoeben

Aanbevolen berichten

In de nieuwe Zoom staat op pagina 34 de winnende foto van de landschaps-wedstrijd. Een compositie die je van voor tot achter graag scherp wilt hebben, maar dan snap ik de diafragmakeuze niet: F2.8. Ik zou daar eerder kiezen voor F8 of F11.
En met een sluitertijd van 1/8000 sec. Waarom?
Kan iemand mij deze keuze uitleggen?

WhatsApp Image 2022-03-19 at 10.58.23 AM.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Persoonlijk zou ik voor landschap niet voor f2.8 gaan als ik alles scherp wil hebben, tenzij het een oefening focusstacken gaat worden. Bij HDR werk je met verschillende belichtingen dus dan heeft het bij plaatsen van de sluitertijd niet zo veel zin meer (1 van de 5, kies maar iets ....) Maar wat al gezegd is de enige die de reden van zijn keuze kan toelichten is de maker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het kan ook goed aan de lens liggen. Ik heb een Panasonic Leica 8-18mm (Microfourthirds, dus vertaald zich in een 16-36mm in fullframe) en die pakt bij f/2.8 al alles scherp bij een landschapfoto zoals deze. Als je kijkt naar de foto zie je ook dat niks echt dichtbij ligt. Zou je scherpstellen op een dichtbij voorgrond onderwerp dan gaat dit verhaal niet op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Frankster69 zei:

Het kan ook goed aan de lens liggen. Ik heb een Panasonic Leica 8-18mm (Microfourthirds, dus vertaald zich in een 16-36mm in fullframe) en die pakt bij f/2.8 al alles scherp bij een landschapfoto zoals deze. Als je kijkt naar de foto zie je ook dat niks echt dichtbij ligt. Zou je scherpstellen op een dichtbij voorgrond onderwerp dan gaat dit verhaal niet op.

8-18mm geweldige lens ik heb hem ook.

 

aangepast door Alfred
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord is reeds gegeven door Michelle, 

maar... even voor mijn beeldvorming: Als je focust op hyperfocale afstand, dan is alles toch scherp, relatief gezien, dan maakt diafragma toch niet echt uit. 

Hoe scherp wil je iets hebben op 500 meter afstand. Je ogen en je brein kunnen dit niet verwerken. Het gaat toch om optische scherpte? 

 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Deze video is niet gemaakt naar aanleiding van de fotowedstrijd, maar voor onze YouTube serie over fotograferen op reis en de How It's Made serie. Het is toevallig dat het dezelfde foto is als van de fotowedstrijd. ?

Als we een video maken bij een artikel/fotowedstrijd uit het magazine dan zetten we het inderdaad met een QR-code er meteen bij!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...