Ga naar inhoud

Olympus E-M1X met te rode jpg


Amstelfoto

Aanbevolen berichten

Beste mensen,
ik ben professioneel fotograaf en heb sinds een tijdje een Olympus E-M1X camera. Het probleem wat ik met deze camera heb is dat mijn jpg er in de studio setting (flitsers met handmatige witbalans) mijn jpg opnamen er te rood uitkomen. De RAW bestanden zijn prima van kleur en niet te rood. Zonder flitsers gaat het prima met dezelfde grijskaart als referentie. Camera heb ik al terug gezet in fabrieksinstellingen, maar dat hielp ook niet. Wat doe ik niet goed?

Alvast dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal toevoegen
Als alles goed gaat zonder flitser, moet je het flitssysteem controleren.
Hoe oud zijn de flitsbuizen?
Welke lichtvormers heb je en geven die mogelijk een kleurzweem, bijv. softboxen?
Je kunt dit betrouwbaar vaststellen met een Colorimeter (Sekonic, Gossen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dank voor jullie reacties! Het is helaas geen rode muur of vloerbedekking. Instelling voor JPG staat op Natural. Colorimeter heb ik helaas niet. Wel een Datacolor grijskaart en kleuren kalibratie kaartje. Daarmee krijg ik het niet goed, wel als ik in RAW schiet, maar dat schiet weer zijn doel voorbij. Een schoolfotograaf met duizenden portretten wordt niet vrolijk van zoveel RAW bestanden 🙂 Ik ben graag bereid om ergens naar Nederland toe te rijden voor een oplossing.

aangepast door Amstelfoto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,
Ik fotografeer veel mensen en modellen met Panasonic µFT. Technisch correcte witbalans met grijskaart of kleurenkaart is leuk voor productfotografie, maar mensen zien er vaak wit uit met een varkensroze huidskleur. Ik heb goede ervaringen met Picture Style Natural, kleurverzadiging -1 en contrast +1 en de kleurtemperatuur ingesteld op 5100K.
Dit kan bij jouw camera anders zijn, dus je zult veel moeten testen.

Goedkope softboxen hebben ook de neiging om een magenta zweem te produceren