Ga naar inhoud

Olympus E-M1X met te rode jpg


Amstelfoto

Aanbevolen berichten

Beste mensen,
ik ben professioneel fotograaf en heb sinds een tijdje een Olympus E-M1X camera. Het probleem wat ik met deze camera heb is dat mijn jpg er in de studio setting (flitsers met handmatige witbalans) mijn jpg opnamen er te rood uitkomen. De RAW bestanden zijn prima van kleur en niet te rood. Zonder flitsers gaat het prima met dezelfde grijskaart als referentie. Camera heb ik al terug gezet in fabrieksinstellingen, maar dat hielp ook niet. Wat doe ik niet goed?

Alvast dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal toevoegen
Als alles goed gaat zonder flitser, moet je het flitssysteem controleren.
Hoe oud zijn de flitsbuizen?
Welke lichtvormers heb je en geven die mogelijk een kleurzweem, bijv. softboxen?
Je kunt dit betrouwbaar vaststellen met een Colorimeter (Sekonic, Gossen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dank voor jullie reacties! Het is helaas geen rode muur of vloerbedekking. Instelling voor JPG staat op Natural. Colorimeter heb ik helaas niet. Wel een Datacolor grijskaart en kleuren kalibratie kaartje. Daarmee krijg ik het niet goed, wel als ik in RAW schiet, maar dat schiet weer zijn doel voorbij. Een schoolfotograaf met duizenden portretten wordt niet vrolijk van zoveel RAW bestanden 🙂 Ik ben graag bereid om ergens naar Nederland toe te rijden voor een oplossing.

aangepast door Amstelfoto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,
Ik fotografeer veel mensen en modellen met Panasonic µFT. Technisch correcte witbalans met grijskaart of kleurenkaart is leuk voor productfotografie, maar mensen zien er vaak wit uit met een varkensroze huidskleur. Ik heb goede ervaringen met Picture Style Natural, kleurverzadiging -1 en contrast +1 en de kleurtemperatuur ingesteld op 5100K.
Dit kan bij jouw camera anders zijn, dus je zult veel moeten testen.

Goedkope softboxen hebben ook de neiging om een magenta zweem te produceren

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes, duidelijk allemaal. Het probleem zit hem toch echt in de camera zelf. De RAW bestanden zijn goed van kleur maar met de interne conversie naar JPG gaat mis. Dan zijn de JPG een te rood. Ik gebruik nieuwe Godox flitsers en de RAW bestanden zijn uitstekend van kleur. Ik zet ze nu zelf om naar JPG maar dat gaat mij in de maanden oktober en november (schoolfoto seizoen) niet lukken, mijn software op de laptop lust alleen JPG's

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Amstelfoto zei:

De RAW bestanden zijn goed van kleur maar met de interne conversie naar JPG gaat mis. Dan zijn de JPG een te rood.

Ah oké, ik kende je workflow niet.
Waarom schiet je niet RAW+JPG en de JPG in de gewenste instelling, stijl, contrast, scherpte, verzadiging etc.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

voor een raw bestand zijn je witbalans instellingen niet van belang, staan de jpg instellingen in de camera wel goed ? 

ik zie in het menu bij de f instellingen wat staan  met een witbalans en flitser, kan het daar inzitten? 

en hoe staan de instellingen rechtsboven in het "gewone"scherm (vivid, art  natural etc.?

ik hoop dat je de oplossing vind, zelf weinig ervaring met flitsen en jpg

Schermafbeelding 2024-04-27 160916.png

aangepast door BolhoeveFotografie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...