Ga naar inhoud

boerin

Aanbevolen berichten

Ik ben helemaal niet technisch aangelegd maar mijn man wel (niet specifiek met Apple), maar ik kom er niet uit. 
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. 


ik werkte met een iMac en heb er inmiddels een MacBook bij. 
Nu wil ik graag op beiden met LRC mijn foto’s werken. 
Hoe organiseer ik dat. Ik gebruik geen iCloud. 
Ik heb een externe harde schijf waar ik mijn foto’s opsla. Onderweg zoals met vakantie etc importeer en bewerk ik dus mijn foto’s op mijn MacBook  

Nu had ik ergens begrepen dat ik via slimme voorvertoningen op de MacBook met foto’s kan werken die ik niet op schijf bij me heb? 
en de foto’s op de MacBook heb zie ik nu niet op de iMac.
 

Hoe laat ik deze broertjes nu samen werken? 
Hoe pakken jullie dit aan? 

Ik heb de LRC encyclopedie van Zoom er op doorgespit maar daar vond ik geen oplossing.
 

Dank je wel voor het mee denken!!!!  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt van foto's inderdaad een slimme voorvertoning laten maken in Lightroom. Die zijn kleiner dan de oorspronkelijke foto's en hebben het voordeel dat je ze wel kunt blijven bewerken. Maar die voorvertoningen staan wel op het apparaat waar je de foto's op hebt geïmporteerd. Ze zijn lokaal opgeslagen en dus niet in een cloud. Dus wel op de MacBook, niet op de iMac. 

Ik weet dat Adobe zelf ook een cloudservice heeft, wanneer je de foto's daarop upload, zouden ze ook beschikbaar moeten zijn op je iMac.

Link naar reactie
Delen op andere sites

#vBartheld Dank je wel! Wat fijn dat je het zo geschreven hebt dat ik het ook snap! 
als ik mijn foto’s op mijn MacBook laat staan looptijd snel vol. Ik heb daarom aan mij. iMac een externe schijf hangen waaar ik al mijn foto’s op verzamel,

.hoe kan ik mijn foto’s overzetten van mijn MacBook naar die schijf zodat ik er ook op mijn iMac bij kan? Als ik ze importeer naar mijn iMac dan ben ik de verbinding met de catalogi  kwijt toch? Gaat ie dan niet gek doen en heb ik dan de bewerking nog of heb ik dan bij het origineel of moet ik ze opnieuw bewerken en alle trefwoorden opnieuw invoegen. 
 

een cloud wordt een beetje kostbaar. Ik fotografeer te veel en op groot formaat. Daarom gebruikmaken (grote, 8G) externe schijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@boerin

Ik laat mijn wijzigingen die ik maak binnen Lightroom in een XMP-bestand opslaan. Nadeel is dat bij elke foto een appart XMP-bestand komt te staan, dat geeft onrust in de map met bestanden. Ze nemen niet erg veel ruimte in, het zijn maar textbestandjes.

Voordeel is dat, wanneer je de schrijf aan een ander device koppelt en Lightroom de bestanden laat inlezen, Lightroom direct het XMP-bestand meepakt en dus ook meeneemt of je belichting etc hebt aangepast. Zelfs eventuele waarderingen en kleuren die je hebt toegekend, kun je mee laten nemen. 

Kleine uitleg wat ik heb gedaan (ik heb mijn Lightroom in het Engels staan, dus sorry als ik functies anders noem ;))

  1. Koppel je externe harde schrijf met RAW-bestanden aan je MacBook en open Lightroom. 
  2. Open de instellingen voor je catalogus door te kiezen voor 'Bewerken' (Edit bij mij) en 'Catalogus instellingen..' (Catalog Settings...).
  3. Selecteer het 3e tabblad 'Metadata' (geen idee hoe dat heet in het Nederlands) en zet het derde vinkje aan (zal ergens XMP in de tekst achter staan)
  4. Kies voor 'OK' en laat Lightroom even alle wijzigingen wegschrijven in XMP. Afhankelijk van je hoeveelheid aan foto's, zal Lightroom een tijdje bezig zijn. Sluit je Lightroom te vroeg af, zal hij een melding geven dat hij verder gaat wanneer Lightroom weer opgestart wordt. Geen probleem dus.

 

Wanneer je MacBook klaar is, ontkoppel je externe harde schrijf en hang hem aan je iMac.

  1. Open op je iMac Lightroom
  2. Start eventueel een nieuwe Catalogus (Bestand --> nieuwe Catalogus...)
  3. Importeer nu alle foto's van de externe harde schrijf (dit doe je op dezelde manier als wanneer je een SD-kaart importeert, maar dan selecteer je nu als bron je externe harde schrijf)
  4. Als het goed is, zal Lightroom nu alle wijzigingen die je ooit op je MacBook hebt toegepast, ook in de nieuwe catalogus meenemen.

Belangrijk wanneer je dit doet, is dat je altijd je externe harde schrijf up-2-date houdt. Wanneer je wijzigingen aanbrengt zonder dat de schrijf gekoppeld is, zal het XMP bestand ook niet ge-update worden. Dus zal de iMac ook niet weten dat je iets aangepast hebben. Snap je wat ik bedoel?

Overigens heb ik dit nooit gebrobeerd, dus ik weet niet 100% zeker of dit helemaal werkt zo ?

 

 

Andere optie is om je catalogus op dezelfde harde schrijf te zetten als waar de bestanden staan. Voordeel is dat je dus op welk device dan ook bij je Catalogus kunt (zolang je je externe harde schrijf bij je hebt). Nadeel is dat je altijd je schrijf bij je moet hebben, ook wanneer je even snel op pad bent (je Snelle voorvertoningen staan dan ook op de externe harde schrijf) en dat de hele mikmak trager wordt.

 

Heb je hier iets aan? Als je nog vragen hebt, laat maar weten ?

aangepast door vBartheld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...