Ga naar inhoud

Wat zijn jouw beste tips voor reisfotografie?


redactiezoomnl

Aanbevolen berichten

  • Michelle plaatste dit topic in de spotlight

Bepaal eerst waar de reis voor is. Is het vakantie dan is een zoomlens als een 18/200 een prettige reisgenoot met eventueel een mini statief. Ga je voor de fotografie op reis dan worden het drie objectieven, de 15/35, de 24/105 en de 70/200. Tevens gaat het ND- en Polarisatiefilter mee. En een stgatief + flitser

Op vakantie schiet je wat je ziet. Op een foto reis dan google je de bezienswaardigheden en bouwt daar de reis omheen. Gebruik Google maps om een locatie te vinden die anders is dan door de meeste andere gekozen. Bekijk ook hoe de zon jouw object belicht (dan weet je of je de zonsopgang of de zonsondergang het beste is) Maak thuis al een plan de campagne. Bepaal van te voren wat voor foto's je wilt maken. Bijv. lokale bewoners, bepaalde dieren of juist markten. Ga je bijv. een tempelcomplex in India of Myanmar fotograferen boek dan een extra dag. Zo kan je één dag, zonder camera, op het complex rondlopen en aantekeningen dan wel foto's met de mobiel, maken. Maak dan 's avonds een plan en beschrijf daarin wat je fotografeert, oe laat en vanuit welke hoek. Dat is ook handig om weer open te slaan als je weer terug bent en je de foto's gaat bewerken. 

Als je op safari gaat neem dan altijd een extra batterij mee en een zoomlens. Op het moment dat een wild dier zich laat zien dan heb je geen tijd om je groothoek gauw voor de telelens te verwisselen, en vice versa. Neem geen kanon van bijv 600 mm mee, tenzij je alleen in de jeep zit.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak nooit speciale fotografiereizen, maar op vakantie wil ik natuurlijk ook fotograferen.

Tip 1: zorg dat je je apparatuur zodanig paraat hebt dat je partner geen uur hoeft te wachten tot jij je ideale plaatje hebt.

Tip 2: let op je trips niet alleen op de bezienswaardigheden, maar ook op wat andere toeristen doen. Dat levert soms verrassende plaatjes op, zoals deze relaxende toeristen in de Mezquita in Córdoba. Of deze, die ik maar gemeld heb in de Zoom-groep De Kontjes:-)

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was altijd veel van plan en nam dan flitsers, statief en scherm mee. Uiteindelijk gebruikte ik dat nooit. Ik let veel op lichtval. De avond en ochtend momenten zijn vaak op vakantie niet altijd te kiezen, en heb je te maken met het dan aanwezige (felle) licht. Door schaduwen en tegenlicht is er dan wel iets moois te maken. Mijn zoomlens 18-250mm is de enige lens die ik meeneem. Ook dit is de ervaring dat je altijd de juiste lens bij de hand hebt; even wisselen komt er vaak niet van.  Een paar stappen naar links of rechts of op de hurken geeft al een andere blik. Er is ook nog zoiets als vakantie en relax...

IMG_20220316_172336-01.jpeg

IMG_5578waterverkoper.jpg

IMG_5559doorkijk.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje verwarrend. Als je bij bol.com of libris zoekt op '' Het grote reisfotografieboek' rolt de titel er niet. Wel 'Het Grote Landschapsfotografieboek' van dezelfde auteur. Van die man blijkt er dan wel een boek 'Reisfotografie' te zijn. En als je dat aanklikt, heet dat toch gewoon 'Het Grote Reisfotografieboek'. Moeilijker kunnen we het niet maken...

aangepast door PeterKosterHT
woord vergeten
  • Like 1
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al het bovenstaande is waar, maar mijn tip is de voorbereiding wanneer je niet op reis bent. Oefen in je eigen omgeving elk aspect van reisfotografie die jou boeit met apparatuur die je hebt en bereid bent mee te dragen. Oefen vooral ongunstige omstandigheden ( lees teveel mensen, slecht licht, weinig tijd, geen statief kunnen gebruiken) want dit is op reis vaak de realiteit, tenzij je speciaal voor fotografie met gelijkgestemden op reis gaat. Bereid je dus voor op frustraties en leer daarmee creatief te werken. Je hoopt op een prijswinnende foto, maar het gaat om het proces en het plezier in fotograferen. Een prachtige plaat is de kers op de taart, maar zonder is de taart niet mislukt. Heb plezier en wees creatief. 

05018537-64CA-49CD-906B-BB9E9282BE81.jpeg

20C30B84-DF9B-484B-BE38-6E38F0C4DB87.jpeg

432A4223-072D-40F0-BD11-8A231BFF787B.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook altijd leuk om reisblogs van anderen te lezen, als dat dan ook nog medefotografen zijn is dat extra leuk natuurlijk. Meestal google ik de reisbestemming die ik voor mijn volgende reis in gedachten heb, maar een blog komt wel regelmatig terug en geeft ook veel tips op fotografiegebied in het algemeen   https://www.ikreis.net/ 

Omdat ik alleengaand ben kies ik vaak voor georganiseerde groepsreizen, dan neem ik het reisschema uitgebreid door en kijk welke bezienswaardigheden voor wanneer op de planning staan en schat in hoe lang ik dan de rest van de groep zou kunnen ophouden voor mijn perfecte plaatje ? , zonder dollen, als je weet wat je wanneer ongeveer gaat doen/zien dan kun je daar je uitrusting op aanpassen. Ik heb nu laatst voor het eerst een fotografiereis gedaan, scheelt dat dat helemaal rond fotografie is opgebouwd en je overal zeker voldoende tijd krijgt, dan kun je dingen als een filterset makkelijk meenemen, op een 'normale' groepsreis heb je daar meestal niet voldoende tijd voor, maar omdat ik al meerdere keren heb gedacht verdorie een ND filter was nu wel leuk geweest heb ik zo'n variabel ND filter aangeschaft voor mijn 'standaard lens' , de losse schuiffilters zijn wel beter maar dit neem je een stuk gemakkelijker mee. De soort reis bepaald de uitrusting, safari; telelens, citytrip; breedhoek snorkelen; onderwatercameraatje etc.

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

De  belangrijkste tip: bereid je voor. Wat wil je fotograferen: op basis daarvan bepaal je ook welke lenzen of andere spullen je mee wilt nemen. Kijk voor inspiratie ook op internet. Wat is er te zien op de plekken waar je heen gaat. Maak in je hoofd alvast een beeld van de foto's die je wilt schieten. Dan herken je de situatie straks. Maar ga vooral ook niet te veel op zoek naar dat ene beeld. Dat beeld komt uiteindelijk naar je toe, als je weet waar je moet zijn, geduldig wacht, geniet en schiet op het juiste moment. En nog belangrijker: geniet! Geniet van het moment. Als je schiet op je gevoel en met je hart, dan zie je dat terug in je foto. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Afhankelijk van het soort reis tref je voorbereidingen. De eerste vraag is of je zelf de te bezoeken locaties kunt bepalen of dat het al bepaald is. Lees over en bekijk de locaties (google is your friend). Op basis van wat je wil fotograferen kun je apparatuur bepalen. Het is ook afhankelijk van de medereizigers (gezien/vrienden/medefotografen) hoeveel tijd je ergens doorbrengt en of je ook andere dingen wil doen dan fotograferen. 

Een goede voorbereiding is het halve werk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...