Ga naar inhoud

Beheers je bokeh


Stefanie71

Aanbevolen berichten

In het artikel: Mooie onscherpte: beheers je bokeh staat iets waar ik het niet helemaal mee eens ben:

'Fotografen die het wél over de hoeveelheid bokeh hebben of die zeggen dat ze een foto met bokeh gaan maken, die bedoelen waarschijnlijk de scherptediepte in plaats van bokeh' 

Met hoeveelheid bokeh kan namelijk bedoeld worden de hoeveelheid bokeh bollen , en deze hoeveelheid bokeh kun je wel degelijk beinvloeden en dan wordt zeer zeker niet 'gewoon' scherptediepte bedoeld. Door je standpunt aan te passen kun je meer of minder bokeh creëren. En als ik zeg dat ik een foto met bokeh ga maken dan is dat ook precies wat ik bedoel en komen uit de kast: de kerstlampjes en het zilverpapier, steek ik op mijn camera mijn 35-70 lens uit het jaar stillekes (die geeft namelijk mooie bokeh bollen bij de juiste instellingen) en waarschijnlijk komen dan ook mijn filterhouder en zelfgeponste kaartjes uit de kast voor een vorm bokeh

Vreemd genoeg wordt verderop in het artikel ook behandeld hoe dit in zijn werk gaat dus in het artikel zelf worden ook foto's met bokeh gemaakt ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Gietjedo zei:

Heb je al eens foto's geplaatst die je met behulp van filterhouder en zelf geponste kaartjes hebt gemaakt? 

Op zoom eigenlijk alleen de eerste poging zie ik, dat was nog met een zelf geknipte ster

https://zoom.nl/foto/diversen/2895110/stars-bokeh-with-blue-balls

Bij de recentere 'kerstbal' heb ik wel bokeh gemaakt door kerstverlichting in de achtergrond te hangen

Ik zal wel eens even wat andere voorbeelden posten want het is zo'n leuk speelgoed 

Waarom zet ik m'n blogpost hierover niet gewoon even erbij, daar staan voorbeelden genoeg in ?

http://sluiter-op-bulb.blogspot.com/2022/01/vormpjes-bokeh.html

aangepast door Stefanie71
Aanpas/vulling
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak even de draad kwijt, misschien (dat suggereer je zelf ook al) is er sprake van een begripsverwarring.
Ik heb altijd gedacht dat bokeh ontstond door onscherpte in de achtergrond waardoor je bolletjes en dergelijke ongein krijgt die door sommige mensen mooi gevonden worden. Zelf vind ik ze vooral afleiden. Bij de plaatjes in jouw blog lijken heel bewust repeterende patronen op de achtergrond toegevoegd te zijn. Nog steeds niet mijn smaak, maar goed, dat is een keuze. ieder zijn ding...

Dat mag, maar het wordt een dingetje al objectieven aangeprezen worden om hun mooie bokeh. Objectieven moeten geen rare bolletjes weergeven als die er niet zijn...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, PeterKosterHT zei:

 Objectieven moeten geen rare bolletjes weergeven als die er niet zijn...

Het is echter zo dat alle objectieven bokeh kunnen creëren maar wat aangeprezen wordt met een mooie bokeh (ook smaak trouwens) betekend eigenlijk gewoon meer lamellen aan het diafragma systeem waardoor bokeh bollen die kunnen ontstaan mooi rond zijn waar ze bij minder lamellen eerder 6- of 8- hoekig zijn

Bokeh is inderdaad grotendeels een kwestie van smaak, als jij niet van bokeh bollen houdt moet je simpelweg schitteringen / lichtbronnen in de achtergrond vermijden als je met klein f-getal werkt. Figuurbokeh is een leuk trucje en als je daar niet van houdt dan is dat vrij eenvoudig te vermijden ?

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bokeh is in mijn optiek de wazige achtergrond. Meer lamellen in een objectief geeft dat effect. De bollen zijn een afgeleid effect van de Bokeh en zijn de lichtbronnen op de achtergrond. Als je die zelf toevoegd, zoals @Stefanie71 dat doet, creëer je en apart effect. Some like it others don't ?

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 1-9-2023 om 10:24, Bladehans60 zei:

Bokeh is in mijn optiek de wazige achtergrond. Meer lamellen in een objectief geeft dat effect. De bollen zijn een afgeleid effect van de Bokeh en zijn de lichtbronnen op de achtergrond. Als je die zelf toevoegd, zoals @Stefanie71 dat doet, creëer je en apart effect. Some like it others don't ?

Ik denk inderdaad dat het iets persoonlijk is soms kan dat wel eens mooi zijn die speciale effecten ik denk dan aan kerstsfeer foto's enz

Dat vindt ik nu juist het leuke aan fotografie dat je vele verschillende smaken en inzichten en meningen hebt daarover..

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...