Ga naar inhoud

Welke objectieven?


A.Knol

Aanbevolen berichten

Hallo,
Nu gebruik ik een Nikon D3100 spiegelreflex camera (crop) met een 18-55 mm lens en een 70-300 mm lens.
In het najaar ga ik een Nikon Z6II camera kopen (full frame) , daarbij wil ik een aantal objectieven aanschaffen.
Ik fotografeer landschappen, macro, natuurfotografie en binnen reportages
Wat ik zoek is een set objectieven geschikt voor dat gebruik.
Drie vragen:
1. wat raden jullie aan voor set objectieven? 
2.met welke alternatieve merken (anders dan Nikon) hebben jullie goede ervaringen?
3. mijn huidige 70-300 mm lens zou met een adapter op de Z6II gebruikt kunnen worden. wat zijn de ervaringen daar mee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten
Annie Knol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even te beginnen dat ik een Canon gebruiker ben dus ervaringen met Nikon heb ik niet maar algemeen genomen:

Set objectieven aanraden is lastig, best bekijk je gewoon wat je tot nu toe het meest gebruikte, samen met wat je nu denkt te missen en ga dan kijken wat de markt bied voor jou budget.

Ik gebruik veel alternatieve merken en heb eigenlijk geen slechte ervaringen (nog) Tamron is een prima merk zeker in prijs/kwaliteit, Sigma idem. Voor Macro heb ik een 100mm van Tokina (hele fijne) en de Laowa 60mm 2x (analoog dus wennen maar haarscherp) Ik kijk voor m'n objectieven opties altijd even bij de reviews van Christopher Frost op youtube, deze zijn heel uitgebreid en onbevooroordeeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lastig te zeggen. Om te beginnen weten we niet wat je budget is. Voor veel mensen is de prijs van de camera die jij koopt al een fors bedrag. Aan de andere kant, bij zo'n camera past goed glaswerk. Maar daarnaast zijn je omschrijvingen nogal breed. Wat is voor jou natuurfotografie. Voor landschapfotografie zou je aan een groothoekzoom kunnen denken, maar misschien leg jij je wel toe op details in het landschap.

Wellicht de meest praktische oplossing: Koop die adapter voor die 70-300, neem er een relatief goedkope prime lichtsterke 50 mm bij, of een 18-70 zoom. Dan kun je voor het meest voorkomende werk uit de voeten. Aan de jand van jouw praktijk metk je vervolgens wat je nog mist en kun je je je zet objectyieven geleidelijk uitbreiden.

aangepast door PeterKosterHT
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je met landschapfotografie niet zo druk te maken over de (duurdere) lichtsterke objectieven. Je kan een f2.8 in je tas hebben, maar je schiet daarbij vaak op f8 of nog hoger, dus waarom zou je je dan niet bekommeren om een maximaal diafragma van f4 

Groothoek vanaf ongeveer 15mm en dekking tot 70 mm zou er met landschap in je tas moeten zitten. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...