Ga naar inhoud

Afstand meten tot foto


Aanbevolen berichten

 

Heeft hier een op het forum ook ideeën om afstanden te meten voor foto's, van mij tot het onderwerp, het schatten van zulke afstanden gaat nu heel vaak mis namelijk 😜 Nu kan ik pas als ik thuis ben in Lightroom Classic in de exif gegevens kijken hoever mijn onderwerp was. Ik wil namelijk me wat meer verdiepen in de depth off field. Nu ga ik nog vaak de mist in met het focus gebied van voor en achter het onderwerp. Wel graag een goedkope manier, ben toch ook een Nederlander😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zo'n laser afstandsmeter kunnen aanschaffen, die beginnen ergens rond de 25-30 euro (of nog goedkoper via de ali's) maar het beste kun je jezelf proberen te trainen in het schatten hoever iets weg is. Voor het bepalen van DOF (depth of field) zijn er verschillende apps (ook gratis) daarin geef je brandpuntsafstand, diafragma en scherpstelafstand in en dan geeft die het gebied aan wat dan in focus is en er wordt de hyperfocale afstand (het maximale scherptegebied) aangegeven voor je instellingen. Als je digitaal fotografeert kun je ook best wel wat experimenteren, scherpstellen op 1e graspolletje, 2e, 3e etc. en dan thuis kijken welke het beste resultaat geeft, daarmee leer je het beter inschatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Stefanie71 zei:

Je zou zo'n laser afstandsmeter kunnen aanschaffen, die beginnen ergens rond de 25-30 euro (of nog goedkoper via de ali's) maar het beste kun je jezelf proberen te trainen in het schatten hoever iets weg is. Voor het bepalen van DOF (depth of field) zijn er verschillende apps (ook gratis) daarin geef je brandpuntsafstand, diafragma en scherpstelafstand in en dan geeft die het gebied aan wat dan in focus is en er wordt de hyperfocale afstand (het maximale scherptegebied) aangegeven voor je instellingen. Als je digitaal fotografeert kun je ook best wel wat experimenteren, scherpstellen op 1e graspolletje, 2e, 3e etc. en dan thuis kijken welke het beste resultaat geeft, daarmee leer je het beter inschatten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Stefanie71 zei:

Je zou zo'n laser afstandsmeter kunnen aanschaffen, die beginnen ergens rond de 25-30 euro (of nog goedkoper via de ali's) maar het beste kun je jezelf proberen te trainen in het schatten hoever iets weg is. Voor het bepalen van DOF (depth of field) zijn er verschillende apps (ook gratis) daarin geef je brandpuntsafstand, diafragma en scherpstelafstand in en dan geeft die het gebied aan wat dan in focus is en er wordt de hyperfocale afstand (het maximale scherptegebied) aangegeven voor je instellingen. Als je digitaal fotografeert kun je ook best wel wat experimenteren, scherpstellen op 1e graspolletje, 2e, 3e etc. en dan thuis kijken welke het beste resultaat geeft, daarmee leer je het beter inschatten

@stefanie71 Bedankt voor de tip, ga ik dat eens wat uitproberen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...