Ga naar inhoud

Verkleuring bij foto's bewerken


stran1979

Aanbevolen berichten

Hallo mede fotografen,

Ik maak graag even gebruik van jullie kennis daar ikzelf pas een beginnend amateur fotograaf ben en ik mijn antwoord niet goed kon vinden op google. In ieder geval niet de oplossing. Ik ben een aantal weekjes geleden begonnen met het fotograferen van de zon. Gewoon eens wat anders. Die foto's waren prima gelukt al zeg ik het zelf.  Zelf een zonnefilter gemaakt van Baader Astrosolar en gaan. Hierna kocht ik er een tweede, betere, camera bij en daarna ging het even niet zoals gepland. Als ik een foto maak met mijn nieuwe camera dan worden de foto's paars ipv een heldere zon. Niet in eerste instantie maar wel als ik deze wil bewerken. Terwijl ik dit met mijn oude camera dus niet had. Ik gebruik als bewerking o.a. eerst Pipp (om te centreren) en Autostakkert. Hierna vaak GIMP voor de verdere bewerking.

Nu is het zo dat de paarsige foto's niet te stakken zijn omdat hij dan de hele foto pakt ipv alleen de zon. De normale foto is gemaakt met mijn oude camera. Een Canon EOS 550D met een Tamron 18-400mm lens geschoten op F16, sluiter 125 en ISO 100 RAW. De paarsige foto is geschoten met mijn nieuwe camera. Een Canon 2000D met dezelfde Tamron lens alleen dan op F14, sluiter 125 en ISO 100 RAW. De foto's zijn in eerste instantie van beide camera's prima alleen als ik deze wil bewerken gaat het mis. Ik heb het verder op diverse camera instellingen geprobeerd maar de paarse gloed blijft. Ook staan de instellingen van beide camera's hetzelfde. Zonder het gewenste resultaat. 

Weten jullie hoe ik dit kan oplossen? Is dit een instelling die ik over het hoofd heb gezien? Is het de sensor van de nieuwe camera waar iets mee is?

Graag hoor ik jullie idee hierin.

 

Alvast bedankt!

Groet,

Rob

 

PS Onderstaande foto's zijn geconverteerd van TIFF naar JPEG ivm bestandsgrootte. De bovenste is gemaakt met de 550D en de onderste met de 2000D.

 

Canon 550D.jpeg

Canon 2000D.jpeg

aangepast door stran1979
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooraf dit: zou aardig zijn als je jezelf ook even voorstelt in het voorstel-subforum. Zou zelf niet op het idee komen de zon zo te fotograferen (je fotografeert immers per definitie tegen de zon in, dus ben wel benieuwd naar je werk. Voor een beginnend fotograaf gebruik je overigens behoorlijk geavanceerde technieken en een dito programma, maar dat zal met je heel specifieke onderwerp te maken hebben.

Goed, niet gehinderd door enige kennis van de camera of van Gimp (gebruik zelf photoshop) een schot voor de boeg:

Dat het programma zonder nadere instructie de hele foto pakt, lijkt me logisch. In photoshop zou ik eerst de zon selecteren en daar een nieuwe laag van maken (moet in Gimp ook kunnen volgens mij), die ik dan bewerk in Adobe camera Raw (zeg meer het lightroom deel van photoshop)
Je zegt dat de kleurverandering optreedt zodra je gaat bewerken, maar welke bewerking is dat precies? Gebeurt het ook als je een andere bewerking als eerste doet?
Wellicht ook relevant: zijn je originelen tif, raw of jpg?

aangepast door PeterKosterHT
Link toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt erop dat het bewerkingsprogramma iets probeert te corrigeren wat niet gecorrigeerd moet, ook ik heb verder geen ervaring met Gimp maar kan me wel voorstellen dat de camera´s met net een ander type raw (door ander type sensor) werken en dat in die ene raw iets zit wat Gimp triggert te gaan corrigeren ... Kun je misschien bij Gimp zelf met je vraag terecht???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

Hartelijk dank voor jullie reacties. 

@PeterKosterHT, je hebt helemaal gelijk! Ik zal mij zometeen eerst even netjes voorstellen. Door de lichtelijke frustraties was ik daar even niet opgekomen. Verder fotografeer eigenlijk van alles. Van natuur tot portretten, historische gebouwen etc. en sinds enige tijd dus ook zo nu en dan astrofotografie. Wat ik doe is meerdere foto's maken van bijvoorbeeld de zon of te maan, denk dan aan een stuk of 40 via de zelfontspanner. Omdat de maan en zon bewegen laad ik deze in PIPP. Dit programmaatje centreert de objecten zodat ik ze makkelijker kan stakken met autostakkert. Pas hierna laad ik ze in Gimp om de foto te bewerken. Het probleem is dus dat als ik de foto's in PIPP laad ze rood/paars worden en ik heb geen idee hoe dit kan. Blijkbaar hebben meerdere mensen hier last van die gebruik aken van een eos 2000D camera. Echter kunnen zij ook het probleem niet vinden. Via GIMP kan ik wel een witbalans correctie uitvoeren. Dan worden de paarse foto's wel weer normaal maar om nu 40 foto's stuk voor stuk te corrigeren voordat ik autostakkert kan gebruiken is ook een tijdrovend klusje.  Ik schiet de foto's overigens in RAW. 

Ik heb ook even je verstuurde link bekeken maar deze opties maken geen verschil. 

 

@Stefanie71, Met GIMP kan ik het wel corrigeren. Alleen dan wel per foto, dus niet in bulk. Het programmaatje PIPP (Planetary Imaging Pre Processor) zorgt ervoor dat de foto's paars worden ingeladen. Ik heb alle instellingen wel veranderd of ten minste een keer aangeraakt maar geen van allen lossen het probleem op. PIPP zelf heeft geen helpdesk of gebruikershandleiding. 

 

@corvee1r, Ik heb ook zo'n vermoeden dat het iets met de witbalans te maken heeft. Darktable staat inderdaad gekoppeld aan GIMP. Via GIMP kan ik wel een automatische witbalans correctie doen. Dan worden de kleuren van de foto weer normaal. Ik vraag mij dan alleen af of dit probleem dan wordt veroorzaakt door mijn camera? Daar zitten ook wel verschillende standaard typen witbalansen op die ik uiteraard geprobeerd heb. Echter zonder succes...

 

 

aangepast door stran1979
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...