Ga naar inhoud

Beginner; Wat maakt deze foto zo korrelig?


valk.robert

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag een eerste rondje door de wijk gelopen met new (to me) fotografie hardware.

Een Panasonic DMC-DF7 + Panasonic 25mm 1:1.7, H-H025

Ik ben niet enorm bekend met de kwaliteit die ik mag of kan verwachten van digitale fotografie. De eerste 'kiekjes' zijn al een stuk 'imposanter' dan wat ik uit een mobiele telefoon kan persen, maar ik weet niet of de kwaliteit die ik zie van de camera, lens, licht of gebruiker komt. Ik vind bijgevoegde foto namelijk wel wat ouderwets/korrelig ogen als ik wat inzoom.

Ik zie dat de sluitertijd kort is en de ISO waarde niet enorm laag, maar is dit 'the best a man can get?' of zit er nog veel meer in het vat wat ik nog niet heb ontdekt

 

 

 

aangepast door valk.robert
Ik heb nieuwe foto's gemaakt in een post hieronder. De voorbeeld foto die hier eerst stond was een familie kiekje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Xie ruis, maar vooral in gezicht en achtergriond. Volgens mij is het probleem dat je scherptepunt verkeerd ligt, in combinatie met de extreem grote diafragma-opening (1,7).

Zie ik het goed dan had je je instellingen op diafragmavoorkeur staan en daarbij 1,7 gekozen. Dan heb je maar heel weinig scherptediepte, en de scherpte ligt in dit geval op de vingers, terwijl je die op de ogen zou willen hebben. Als je op de ogen schero stelt en je kiest 5.6 als diafragma, kom je uit op pak 'm beet 1/200 seconde, voor deze situatie vermoedelijk snel genoeg.

Rest dat je foto aan de donkere kant is. Dat is in de nabewerking wel op te lossen, maar liever heb je een goed origineel. Check bij je instellingen of je belichtingscompensatie (gebruik je normaal om het hoofd te bieden aan bijzondere situaties, maar daarvan is hier geen sprake) wel op nul staat.

@Bladehans60 Heb even gespiekt in de exif. 1.7 bij 1/600 en iso 200

aangepast door PeterKosterHT
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik meen dat ik de belichtingscompensatie inderdaad op 0 stond. 

10 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Zie ik het goed dan had je je instellingen op diafragmavoorkeur staan en daarbij 1,7 gekozen. Dan heb je maar heel weinig scherptediepte, en de scherpte ligt in dit geval op de vingers, terwijl je die op de ogen zou willen hebben. Als je op de ogen scherp stelt en je kiest 5.6 als diafragma, kom je uit op pak 'm beet 1/200 seconde, voor deze situatie vermoedelijk snel genoeg.

Ja dat is de eerste mode die ik probeer. Op mijn camera heet dat A, 'Lensopening prioriteit'. Ik heb nog geen gevoel bij welke opening groot is, welke sluitertijd traag of welke ISO waarde (te) hoog.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote lensopening = klein f-getal  1/60s is traag - 1/600s is snel  iso 100 is laag en hoe hoger hoe lichtgevoeliger, maar dan ook meer kans op ruis

Ik denk dat je je misschien maar eens moet gaan verdiepen in de belichtingsdriehoek en wat welk effect heeft op scherpte, zoom heeft er al veel over geschreven, hier alvast een hint (en proberen proberen proberen, zelf doen en zien werkt meestal toch het beste)

https://blog.zoomacademy.nl/cheatsheet-perfect-belichten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook even zo vrij geweest deze foto in photoshop te bekijken, daar zie ik een gigantische resolutie (300dpi) en inderdaad een korrelig beeld terwijl de foto een formaat heeft van +/- 38 x 32 cm heeft. en een scherptediepte van 25 mm

Misschien heeft het er niets mee te maken, maar als ik een foto gemaakt met mijn Canon EOS 7D naast een foto gemaakt met mijn Canon EOS 7D Mark II zie ik ook ongeveer ook zo'n verschil in ruis. Daar moet ik bij vermelden dat de EOS 7 D bekend stond om zijn ruis problemen, dus in mijn geval lag het aan de kwaliteiten van de camera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Stefanie71 zei:

Grote lensopening = klein f-getal  1/60s is traag - 1/600s is snel  iso 100 is laag en hoe hoger hoe lichtgevoeliger, maar dan ook meer kans op ruis

Ik denk dat je je misschien maar eens moet gaan verdiepen in de belichtingsdriehoek en wat welk effect heeft op scherpte, zoom heeft er al veel over geschreven, hier alvast een hint (en proberen proberen proberen, zelf doen en zien werkt meestal toch het beste)

https://blog.zoomacademy.nl/cheatsheet-perfect-belichten/

Bedankt voor de tip. De concepten van ISO, Diafragma en Sluitertijd zijn me duidelijk, ik moet alleen nog een gevoel krijgen bij de waardes. Deze foto was met ISO 200 genomen. Dat is voor zover ik begrijp de enige waarde uit de 'driehoek' die iets over ruis zou zeggen toch? 

Ik heb even wat tests gedaan met 2 verschillende lenzen en 2 verschillende ISO waardes. Zien jullie iets raars? Ik krijg langzaam het idee dat die 50mm lens (Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH MFT) wat ruis introduceert tov de 90mm (Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8), maar misschien begin ik spoken te zien.

50mm_ISO100.JPG

50mm_ISO100.JPG

50mm_ISO200.JPG

50mm_ISO200.JPG

90mm_ISO100.JPG

90mm_ISO100.JPG

90mm_ISO200.JPG90mm_ISO200.JPG

aangepast door valk.robert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij moderne camera's krijg je pas echt last van ruis bij hoge iso waarden (te denken aan 800 - 1600 en hoger) wat je hier dus ziet is nog geen ruis, eerder net wat  onscherpte her en der. De ene lens is wat scherper dan de andere maar volgens mij heb je de foto's niet vanaf statief genomen, als je echt een test wilt doen zou je eigenlijk vanaf statief, een scherpstelpunt kiezen, liefst ook onder dezelfde lichtomstandigheden en dan foto's maken met verschillende lenzen en instellingen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Weer een paar weken verder. Wat maakt deze zo 'onscherp' en 'korrelig' in het gezicht? Of is dit al prima en verwacht ik onterecht dat je enorm ver moet kunnen inzoomen en een scherp plaatje zou moeten overhouden op moderne camera's?

 

Zodra ik wat feedback krijg haal ik dit familie kiekje weer weg uit privacy overwegingen, inmiddels ook gedaan.

-Slecht scherpgesteld?

-Relatief lange sluitertijd tov de beweging? (1/60)

-Hoge ISO? (500)

Panasonic GX9 met Olympus 17mm 1:1.8

 

exif.pdf

aangepast door valk.robert
Inmiddels familie kiekje verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet bekend met dit toestel, hoe zijn de andere foto's die je hiermee maakt? Heb je al geprobeerd wat het toestel doet bij andere instellingen?

@in2lapland, ik vind de vraag van valk.robert geen gekke vraag, wat maakt dat je geen opbouwende reactie plaatst op deze vraag? Want met je antwoord kom je niet echt verder.. Er is wat te zeggen voor genieten, maar waarom kun je niet genieten en een foto nemen? Geldt je opmerking niet voor elke foto die genomen wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enorm ver inzoomen en 1/60e gaan alvast niet zo lekker samen. Nieuwe camera's hebben op zich prima stabilisatie maar ik houdt zelf toch ook nog de regel 1/zoomgetal voor de minimale sluitertijd. Verder zou ik voor kinderen ook nooit f1.8  gebruiken aangezien je scherptegebied dan behoorlijk beperkt is en kinderen over het algemeen niet stil staan

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal eerder te dicht op het onderwerp zijn dan te ver inzoomen (17mm - 34mm in 35mm format -), dat daar gelaten, want je kan ook zoomen met de bene wagen.
En ja het beeld is bewogen, volgens mij zelfs aan twee kanten, de fotograaf en het kind. Dan is het een redelijk conclusie dat 1/60 te lang is in de omstandigheden van het moment.

-----

@vBartheld het is maar net hoe je het de informatie tot je neemt. Ik poog mensen zelf na te laten denken over hetgeen er geschreven wordt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste tip: als je wilt dat we je foto goed bekijken op wat er mis is, plaats 'm dan in het originele formaat, dat maakt het makkelijker.
Deze foto zou inderdaad bewogen kunnen zijn. Afgezien daarvan lijk je scherp gesteld te hebben op de haren. Bij diafragma 1.8 worden dan inderdaad de ogen al onscherp (terwijl je juist daar graag de scherpte hebt liggen), om over de rest maar te zwijgen. Stel scherp op de ogen en kies voor f5.6 of f8.
Je camera is een jaar of acht oud, maar zou met dit soort situaties echt geen probleem mogen hebben. 
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat wanneer ik de jpeg uit de camera zou uploaden deze zonder compressie getoond zou worden, maar dat terzijde.

 De camera is inmiddels een ander type dan uit mijn eerste post. Die heeft inmiddels een andere eigenaar. Dit betreft de Panasonic GX9, een paar jaar jonger.

Ik zal eens kijken of ik betere resultaten krijg wanneer ik mijn relatief dynamische foto objecten zou maken met een kortere sluitertijd en hogere iso waarde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...