Ga naar inhoud

Sterft de reportage flitser uit?


lumafoto

Aanbevolen berichten

Ik denk een beetje van beiden, doordat de camera's steeds beter hoge iso waarden aankunnen wordt zeker in situaties zoals in een kerk eerder gekozen voor hoge iso dan voor flitsen, je wilt tenslotte niet storen. Daarbij is goed flitsen een vak apart en iedereen kan zichzelf fotograaf noemen (het mode verschijnsel) en toch helemaal de balluh verstand hebben van flitsen. We vonden het vroeger ook normaal om veel van die platgeflitste plaatjes in onze fotoboeken te hebben zitten, daar kun je nu echt niet meer mee aankomen, wat ruis is ook vrij makkelijk weg te werken en een verkeerd geflitste foto is meestal niet meer te redden, voor wie het flitsen niet goed onder de knie heeft is de keuze dan makkelijk. Ik heb zelf een (meerdaagse) masterclass flitsen gedaan en kwam er toen achter dat er echt heel veel mogelijk is met een reportageflitser, maar dat is 9 van de 10 keer niet met de standaard TTL instellingen 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat inderdaad het verhaal is. Zelf flits ik zelden, uit vrees de sfeer weg te flitsen. Soms terecht. Om jouw voorbeeld van een bruiloft in een kerk te nemen: een kerkzaal is heel vaak veel te hoog (en het plafond te donker) om indirect te flitsen. Maar flits je met je reportagefitser recht op je doel op af, dan heb je een dikke kans dat die schitterende bruidswerk één witte vlek wordt.
Dat is koudwatervrees, want als je weet hoe je moet flitsen hoeft dat geen probleem te zijn. Rembrandt had geen flitser nodig, die kon het licht zelf invullen. Wij kunnen niet zonder technische hulpmiddelen. Maar als je die nooit gebruikt, bouw je ook niet de ervaring en kennis op om het wel goed te doen.

En dan komen er allerlei gelegenheidsargumenten bij:

- je flitst toch nooit, waarom zou je dan investeren in een apart statief voor je flitser, een remote control zodat je het licht van een andere kant kan laten vallen, een ringflitser

- Je fotografeert vooral als je wandelt, al die zooi moet me maar meezeulen...  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik gebruik de flitser alleen voor contrast beheersing, bijvoorbeeld met zon en tegenlicht opnamen. Maar inderdaad zoals de anderen ook al zeggen zo weinig mogelijk. Mijne staat zo minimaal ingesteld dat het vaak niet eens zichtbaar is dat er is geflitst.

Als voorbeeld wil ik ook band fotografie geven, wanneer ik een muzikant wil fotograferen en de afstand is best groot zet ik vaak mijn iso hoger, flitssterkte naar beneden en zorg dat ik de muzikant zo minimaal mogelijk inflits. natuurlijk stel ik de sluitertijd eerst af op de lichtshow. Flits je te sterk is zoals Peter al zegt de sfeer heel snel weg, wees dus subtiel en leer je gear heel goed kennen.

  • Like 1

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...