Ga naar inhoud

Camera 5D (3) vs Camera RP


maarten_za

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Sinds kort heb ik mijn derde DSLR camera. Nu een 5D MK3. Inmiddels weet ik dat de systeemcamera de toekomst is. Ik kan de 5D nog terugbrengen en met een bijbetaling van 300 overstappen op de EOS RP. Ik weet dat de RP minder goed ontwikkeld is dan de 5D, maar als ik een lens koop voor de 5D kan ik die later alleen maar gebruiken met een converter op de systeemcamera en nu ik toch geld uit moet geven vraag ik me af wat het verstandigste is. Zou iemand mij hierin kunnen adviseren? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je echt effectief iets mist aan de 5DIII wat wel op de R(P of de duurdere broertjes) zit dan zou ik die gewoon nog even houden. Systeemcamera's zijn dan misschien wel de toekomst maar ze zijn ook nog lang niet uit ontwikkeld en op sommige vlakken ook nog niet beter dan de spiegelreflex. Zeker als je voor de RP zou gaan ga je er op sommige vlakken op achteruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht is de R6, opgevolgd door de R6 MK2, voor jou een optie. Prijzen voor R6 zijn gedaald en bovendien is deze camera tot 31 januari en zo lang de voorraad strekt met een mooie cashback van € 500 te verkrijgen.  Met een zoekactie kun je bijvoorbeeld een aanbod bij Bol.com vinden. Je krijgt geen advies, maar op internet is veel informatie te vinden. Neem de winteractie informatie van Canon goed door. 

De meest actuele EF 'rode band' lenzen kun je goed gebruiken op systeemcamera's. Op tweedehands markt goed verkrijgbaar, prijzen dalen. 

RF lenzen wordt een ander verhaal. Ga je over op een R systeemcamera, dan zul je op enig moment jezelf gaan afvragen of RF lenzen voordelen inhouden. Het aanbod wordt groter, de prijzen lopen nogal uiteen en voor RF 'rode band' lenzen moet je flink investeren. Je doet er goed aan om je hierin ook te verdiepen voordat je een R systeem camera gaat kopen. 

 

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-11-2023 om 08:37, Stefanie71 zei:

Tenzij je echt effectief iets mist aan de 5DIII wat wel op de R(P of de duurdere broertjes) zit dan zou ik die gewoon nog even houden. Systeemcamera's zijn dan misschien wel de toekomst maar ze zijn ook nog lang niet uit ontwikkeld en op sommige vlakken ook nog niet beter dan de spiegelreflex. Zeker als je voor de RP zou gaan ga je er op sommige vlakken op achteruit

Dank je! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Gietjedo zei:

Wellicht is de R6, opgevolgd door de R6 MK2, voor jou een optie. Prijzen voor R6 zijn gedaald en bovendien is deze camera tot 31 januari en zo lang de voorraad strekt met een mooie cashback van € 500 te verkrijgen.  Met een zoekactie kun je bijvoorbeeld een aanbod bij Bol.com vinden. Je krijgt geen advies, maar op internet is veel informatie te vinden. Neem de winteractie informatie van Canon goed door. 

De meest actuele EF 'rode band' lenzen kun je goed gebruiken op systeemcamera's. Op tweedehands markt goed verkrijgbaar, prijzen dalen. 

RF lenzen wordt een ander verhaal. Ga je over op een R systeemcamera, dan zul je op enig moment jezelf gaan afvragen of RF lenzen voordelen inhouden. Het aanbod wordt groter, de prijzen lopen nogal uiteen en voor RF 'rode band' lenzen moet je flink investeren. Je doet er goed aan om je hierin ook te verdiepen voordat je een R systeem camera gaat kopen. 

 

Dank je! Wellicht wel, maar voor nu vind ik hem nog iets ter duur. Ik denk dat ik eerst nog maar een paar jaar verder ga met de 5D MK3 en dan een keer verder kijk. Uiteindelijk is de 5D MK3 natuurlijk wel een fantastische doorontwikkelde camera:-). 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...