Ga naar inhoud

Straat fotografie


Leen-2

Aanbevolen berichten

Ik ben geïnteresseerd  in straat fotografie, het is de Jazz (improviseren) in de fotografie. Alleen kom ik een tegenstrijdigheid tegen, er zijn er die schrijven dat er mensen in voor moeten komen die zogezegd het verhaal vertellen, anderen schrijven het tegenovergestelde dat niet noodzakelijk is om mensen te fotograferen in straatfotografie. Met improviseren lijkt mij dat er geen regels bestaan, of is dat tekort door de bocht gesteld?

aangepast door Leen-2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond eens dit stukje tekst:  "Als je de straat kunt ruiken door naar de foto te kijken, is het een straatfoto."

Het is niet perse noodzakelijk om een mens of mensen in de foto te hebben maar als je het verhaal van de straat wilt vertellen dan maakt de aanwezigheid van mensen in je beeld dit vaak wel gemakkelijker. Want dat doet straatfotografie...Het vertelt over het dagelijkse openbare leven.

Geen regels dat klopt niet helemaal want de foto moet op een publieke plaats gemaakt zijn en verder denk ik dat je je eigen fantasie moet gebruiken. Het is met straatfotografie ook zeker niet altijd improviseren. 

Je bent geïndoctrineerd? Vind ik wel een rare woordkeuze. Kan me niet voorstellen dat je dat zo bedoelt.

 

  • Like 1
  • Haha 3

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Bij straatfotografie denk ik aan "op het juiste moment met jouw camera op de straat zijn, om een situatie op 'film' vast te leggen."

Het kan zijn dat een ober, op een terras aangestoten wordt en een vol dienblad laat vallen of een kat/hond die aan een deur zit te krabbelen om naar binnen te komen enz.....

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn uitleg, maar straatfotografie is natuurlijk geen wettelijk vastgelegde term. Doe gewoon lekker je ding, of dat nu straatfotografie genoemd wordt of iets anders...

En qua regels: er zijn bijna geen regels. Op straat mag je alles fotograferen. Hooguit kan het zijn dat je een foto niet mag publiceren vanwege strijd met portretrecht.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga een heel eind met Bladehans60 en PeterKosterHT mee. Op de juiste tijd op de juiste plaats, en als het even kan met het juiste licht. Of het nu straatfotografie heet of landschapsfotografie of wat voor fotografie dan ook, met uitzondering natuurlijk van geënsceneerde fotografie, bv product- model- of studiofotografie bijvoorbeeld, men loopt met een camera op straat of in het veld, en hoopt op heel veel geluk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...