Ga naar inhoud

Van Lightroom naar Photoshop gestuurde foto na bewerking gewijzigde bestandsnaam


Trudoll

Aanbevolen berichten

Beste mede-fotografen,

Voordat ik mijn probleem vertel, eerst even een uitleg wat mijn werkwijze is als ik mijn foto's in Lightroom importeer: Tijdens het importeren hou ik nog even de bestandsnaam aan die mijn camera aanhoudt. Zodra ik alle toegevoegde foto's heb nagelopen, krijgen de foto's de uiteindelijke bestandsnaam. Dit gebeurt volgens een ingestelde voorinstelling, dus bijv. 'jaar - nummer - plaats waar de foto is genomen - nadere willekeurige aanduiding'.
Mijn probleem is het volgende: Als ik een foto in Lightroom heb bewerkt en ik stuur deze vervolgens door naar Photoshop, doe daarin dan nog wat bewerkingen en sla vervolgens de foto op, dan - en dat is sinds korte tijd - wordt de foto niet met zijn oorspronkelijke bestandsnaam opgeslagen. De bewust foto krijgt dan een bestandsnaam, die lijkt op een bestandsnaam die al eerder is gebruikt. Het gebeurt zowel als de foto in '.psd' of in '.tif' formaat is opgeslagen. Als de foto dan weer terug is in Lightroom, moet ik deze opzoeken en handmatig de naam weer geven die de foto standaard had. Zowel Photoshop en Lightroom zijn up-to-date, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Is er iemand die hiervan ook last heeft en de oplossing weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk ook met Photoshop en Photoshop Lightroom classic.

Voordat ik mijn foto's in Lightroom importeer, maak ik eerst een selectie in "Voorvertoning" op de iMac, de rest gaat de prullenbak in. De foto's waar ik verder mee wil krijgen in Voorvertoning hun "bestandsnaam" (datum, onderwerp, volgnummer) Waarna ik ze dan verplaats naar mijn catalogus, op een externe harde-schijf. Dan pas importeer ik de foto's, meestal per onderwerp, in Lightroom. In de metagegevens wordt door Lightroom de bestandsnaam aangegeven, daar onder kan ik een 'Titel" en/of "Naam kopie" aan geven. Tot nu toe gebeurt alles in RAW, Ga ik de foto bewerken, zij het in photoshop of Lightroom zelf, en ik exporteer- of sla ik die foto daarna op, dan veranderd alleen de bestands extensie (psd, tif, jpeg, enz) maar de bestandsnaam blijft het zelfde.  

Als ik een foto alleen in Lightroom bewerk of iets aanpas ed. hoef ik die achteraf niet eens op te slaan, omdat het een RAW bestand blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Botje, als ik de foto nog bewerk in Photoshop heb ik eerst alle bewerkingen in Lightroom gedaan. Maar als er iets is wat Photoshop beter kan, stuur ik de foto via Cmd-E (bij Windows Ctrl-E) door naar Photoshop. Als daar dan vervolgens de bepaalde bewerking is gedaan, kun je niet zomaar de foto sluiten, maar moet je de foto eerst opslaan en na opgeslagen te zijn, zie je de foto weer in Lightroom. Alleen is het bij mij dan zo, dat hij de foto een geheel andere bestandsnaam heeft gegeven. Hij houdt wel de manier aan zoals ik mijn bestandsnaam heb opgebouwd zoals Lenjan laat zien in zijn antwoord. Volgens mij gebeurt deze ellende sinds de laatste update van Lightroom, waarbij de catalogus ook weer een hoger nummer als versie kreeg. Eventueel maak ik er een schermafbeelding van, dan is het beter te begrijpen wat ik bedoel.

Op 6-12-2023 om 20:48, Botje zei:

Ik werk ook met Photoshop en Photoshop Lightroom classic.

Voordat ik mijn foto's in Lightroom importeer, maak ik eerst een selectie in "Voorvertoning" op de iMac, de rest gaat de prullenbak in. De foto's waar ik verder mee wil krijgen in Voorvertoning hun "bestandsnaam" (datum, onderwerp, volgnummer) Waarna ik ze dan verplaats naar mijn catalogus, op een externe harde-schijf. Dan pas importeer ik de foto's, meestal per onderwerp, in Lightroom. In de metagegevens wordt door Lightroom de bestandsnaam aangegeven, daar onder kan ik een 'Titel" en/of "Naam kopie" aan geven. Tot nu toe gebeurt alles in RAW, Ga ik de foto bewerken, zij het in photoshop of Lightroom zelf, en ik exporteer- of sla ik die foto daarna op, dan veranderd alleen de bestands extensie (psd, tif, jpeg, enz) maar de bestandsnaam blijft het zelfde.  

Als ik een foto alleen in Lightroom bewerk of iets aanpas ed. hoef ik die achteraf niet eens op te slaan, omdat het een RAW bestand blijft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Trudoll zei:

Als daar dan vervolgens de bepaalde bewerking is gedaan, kun je niet zomaar de foto sluiten, maar moet je de foto eerst opslaan en na opgeslagen te zijn, zie je de foto weer in Lightroom. 

Dat doe ik  nooit. Klik altijd gewoon op het kruisje (van sluiten) in het tabblad in Photoshop.Vervolgens krijg je de vraag of de wijzigingen wil opslaan, klik je op ja en de wijzigen komen in Lightroom. Is nog nooit misgegaan. De enige keer dat ik kies voor opslaan is als ik een  bewerking gedaan heb veel tijd en/of moeite kost. Dan wil ik die tussendoor opgeslagen hebben voor ik verder ga.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Trudoll zei:

Botje, als ik de foto nog bewerk in Photoshop heb ik eerst alle bewerkingen in Lightroom gedaan. Maar als er iets is wat Photoshop beter kan, stuur ik de foto via Cmd-E (bij Windows Ctrl-E) door naar Photoshop. Als daar dan vervolgens de bepaalde bewerking is gedaan, kun je niet zomaar de foto sluiten, maar moet je de foto eerst opslaan en na opgeslagen te zijn, zie je de foto weer in Lightroom. Alleen is het bij mij dan zo, dat hij de foto een geheel andere bestandsnaam heeft gegeven. Hij houdt wel de manier aan zoals ik mijn bestandsnaam heb opgebouwd zoals Lenjan laat zien in zijn antwoord. Volgens mij gebeurt deze ellende sinds de laatste update van Lightroom, waarbij de catalogus ook weer een hoger nummer als versie kreeg. Eventueel maak ik er een schermafbeelding van, dan is het beter te begrijpen wat ik bedoel.

 

Dat is helaas een nadeel, na elke update van Lightroom, maakt Lightroom een nieuwe catalogus aan, daar moet men wel rekening mee houden wanneer men een backup van Lightroom op een externe hardeschijf maakt.

trouwens als ik een foto bewerk om die bijvoorbeeld op mijn website te plaatsen, dan exporteer ik, in plaats van opslaan, die foto naar die map waar ik mijn websitefoto's bewaar. met een jpeg extensie. In photoshop open ik dan die foto, pas het formaat, en de resolutie aan en plaats een handtekening, waarna ik die foto van uit photoshop weer exporteer naar die zelfde map, photoshop geeft dan aan dat die foto al in die map bestaat, maar ik ga die foto dan overschrijven (ik geloof dat men dat zo noemt) echter gedurende die hele procedure verandert er niets aan de bestands naam, alleen de extensie verandert in (dit geval) in jpeg.

Als ik de originele (RAW) foto in Lightroom aanpas, kan ik doen wat ik wil, er veranderd absoluut niets aan de originele RAW foto. Alleen in het geheugen van Lightroom, die catalogus dus, is er van alles veranderd. Ik kan zelfs later in Lightroom die veranderingen weer ongedaan maken of aanpassen.

Hoe dat met bv. jpeg of tiff foto's werkt weet ik niet, dat heb ik nog nooit geprobeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dit ook. de foto krijgt extensie .tif wanneer je m opslaat en in lightroom bekijk. Het niet terug kunnen vinden heb ik niet, hij komt bij mij keurig naast het originele bestand in mn lightroommapje te staan. 

.tif of .psd, of .cr2... het zijn allemaal bestanden die je vervolgens vanuit lightroom om kan zetten naar .jpg, dus ik ervaar het absoluut niet als een probleem

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk heb ik zelf de oplossing gevonden. Onder 'Instellingen", vervolgens het tabblad 'Extern bewerken' en dan helemaal onderaan bij "Sjabloon" stond: 'Aangepast' en dat moet 'Bestandsnaam' zijn. Nadat ik dit dus had aangepast, staat de van Lightroom naar Photoshop gestuurde foto na de bewerking in Photoshop onder de dezelfde naam in Lightroom, naast mijn 'raw'-foto.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Afbeelding.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...