Ga naar inhoud

Lightroom issue


Aanbevolen berichten

Hallo, 

Mijn workflow in LR is een ramp. Toch qua opslag. 
Ik rate mijn foto's en had graag de foto's die geen vlag/classificatie hebben gewist. Dit zowel in verzameling als op mijn computer. 
Ik kan dit enkel in mijn verzameling. Bij andere mensen wordt er blijkbaar gevraagd of dit ook op de pc moet verwijderd worden, maar bij mij niet ... 
Qua opslag kan dat wel tellen als je elke shoot volledig moet bijhouden. Als je weet dat ik hondenfotograaf ben en soms dus wel heel wat foto's op mijn schijf staan heb... 
Ik vrees dat er maar 1 iets op zit: LR opnieuw installeren. 
Ik werk met LR Classic, dus straks wordt er de nieuwe LR geïnstalleerd. 
1 x geprobeerd en nooit meer, de nieuwe LR. 
Ik ben dan ook bang om mijn classificaties kwijt te zijn als ik dit doe. 
Oh help ?
 

LR.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het in de verzameling doet worden ze inderdaad alleen verwijderd uit de betreffende verzameling en niet van je hardeschijf of andere verzamelingen (als de foto in meerdere verzamelingen zit)

Ik maak zelf altijd een filter op foto's die geen ster of vlag hebben, selecteer alle en druk op x voor geweigerd.  Vervolgens menu Foto - Geweigerde foto's verwijderen. Je krijgt dan de optie om de foto te Verwijderen. van  schijf. Je kan ook gewoon de foto's selecteren en kiezen voor Verwijderen van schijf. Je moet dan wel een foto uit een locatie onder Mappen kiezen.

Schermafbeelding 2022-05-01 om 14.17.09.png

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine toevoeging, wanneer je de foto's in de bibliotheek selecteert (sneltoets g) en dan op x drukt, dan heb je ze allemaal. Als je dit probeert wanneer je foto's geselecteerd hebt en ze bewerkt, voer je de 'x' alleen uit op de bewerkte foto

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat ik de optie 'geweigerde foto's verwijderen van schijf' niet krijg. 
Op mijn harde schijf beginnen verwijderen gaat niet. Ik heb nu terug een shoot van 1000+ foto's. Eens je actie foto's begint te doen ... 
Hopelijk hebben jullie toch nog een andere oplossing. 
Toch alvast dank voor de moeite! 
Els

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, als je in een Collection/Verzameling zit en je selecteert daar een foto en kiest voor verwijderen dan verwijder je de foto alleen uit de verzameling. Niet uit de bibliotheek en niet van je schijf.

Klik met je rechter muisknop op de foto in de verzameling en dan op Ga naar map in bibliotheek. Maak dan even een screen shot en laat die hier even zien.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het niet gaan zoals het hoort, zou je kunnen proberen om alle foto's die je niet keer wil, een 'kleur' te geven (toetsen 6, 7, 8 of 9). Vervolgens kun je alle foto's met die kleur filteren en ze in Lightroom naar een andere map slepen. Die map kun je vervolgens legen via Verkenner. Het is omslachtiger, maar dan ben je ze in ieder geval kwijt.

 

Ik weet niet waardoor je de melding in Lightroom niet krijgt..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Als je in de bibliotheek alle te verwijderen foto's selecteert en dan op de "delete" toets druk zou je de mogelijkheid "van schijf verwijderen" moeten krijgen. Als dat toch niet het geval is (om wat voor reden dan ook) zou je die foto's binnen Lightroom ook in een aparte map (die kun je delete noemen) kunnen plaatsen. In die map kies je dan voor verwijderen uit Lightroom. Vervolgens kan je later buiten Lightroom om in de verkenner van Windows de bestanden alsnog van de schijf verwijderen. 
Het is wat omslachtiger maar het werkt wel.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...