Ga naar inhoud

LR6 werkt niet op een nieuwe Mac


MacWindow

Aanbevolen berichten

Hi,

Na lang twijfelen recent een nieuwe Mac-Mini met een M1-processor gekocht. Prachtige computer en de migratie verliep vlot. Alleen werken LR6 en PS (koopversies) na een keer opstarten en afsluiten niet meer. En LR6 zou ik wel graag willen behouden. De Mac draait op OS Monterey en ik heb al van alles geprobeerd om de boel vlot te trekken. De tips van Apple werkten ook niet. LR6 mag je op twee computers gebruiken. Daar ligt het niet aan. Wie weet hier raad mee? 

--

Vr gr Jan Eigenraam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel en ja, er wordt aangeraden Rosetta 2 te installeren. Die heb ik opgezocht in de App Store en toen vond ik alleen FINDER arm 64 Apple Silicon. Ik vraag me af of dat de juiste app is. Als een Intell-based app opgestart moet worden zou de Mac M1 vanzelf een link naar Rosetta aan moeten bieden, maar dat gebeurt niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om zeker te weten dat beide met rosetta gestart worden zou je via Finder naar Apps -  Potoshop.app en Lightroom.app. Rechtermuisknop - Toon info en dan aanvinken Open met Rosetta. Moet zelf af en toe Photoshop (CC 2022) ook nog openen met Rosetta als ik een aantal plugins wil gebruiken.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Lenjan zei:

Om zeker te weten dat beide met rosetta gestart worden zou je via Finder naar Apps -  Potoshop.app en Lightroom.app. Rechtermuisknop - Toon info en dan aanvinken Open met Rosetta. Moet zelf af en toe Photoshop (CC 2022) ook nog openen met Rosetta als ik een aantal plugins wil gebruiken.

Dank je wel voor de tip en ik heb het betreffende scherm gevonden. Alleen krijg ik de mogelijkheid op 'open met Rosetta' te openen niet aangeboden. Ik ben bang dat hjhvanbussel gelijk heeft. Maar het was in ieder geval de moeite van het proberen waard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, MacWindow zei:

Dank je wel voor de tip en ik heb het betreffende scherm gevonden. Alleen krijg ik de mogelijkheid op 'open met Rosetta' te openen niet aangeboden. Ik ben bang dat hjhvanbussel gelijk heeft. Maar het was in ieder geval de moeite van het proberen waard. 

Ben ook bang dat hij inderdaad gelijk heeft en dat het niet gaat werken.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan LR6 ook niet meer op mijn nieuwe laptop (PC, geen Mac) installeren.

Wanneer je de "sleutel" wil activeren wordt je door Adobe afgeblokt : "Adobe ondersteunt deze versie niet meer".

Ik vind dit je reinste diefstal van Adobe. Ik heb immers deze versie (officieel) bij Adobe indertijd aangekocht en betaald. Nu blokt Adobe het gebruik hiervan af omdat ze iedereen een abonnement willen aansmeren !

Heb ook contact opgenomen met de helpdesk van Adobe (enkel in 't Engels) en daar wordt je dan met een kluitje in het riet gestuurd. "We zijn voor deze versie niet meer opgeleid, mijnheer".

Voor mij geen CC abonnement en geen Adobe producten meer. Heb dit ook zo aan hun helpdesk gemeld.  (simpel) Antwoord : "Spijtig, mijnheer".

Ik heb LR6 nog op mijn desktop staan, maar als deze aan vervanging toe is zal ik uitzien naar een (betaald) fotobewerkingsprogramma van een andere leverancier, er zijn genoeg alternatieven.

 

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, kingcanon zei:

Ik kan LR6 ook niet meer op mijn nieuwe laptop (PC, geen Mac) installeren.

Wanneer je de "sleutel" wil activeren wordt je door Adobe afgeblokt : "Adobe ondersteunt deze versie niet meer".

Ik vind dit je reinste diefstal van Adobe. Ik heb immers deze versie (officieel) bij Adobe indertijd aangekocht en betaald. Nu blokt Adobe het gebruik hiervan af omdat ze iedereen een abonnement willen aansmeren !

Heb ook contact opgenomen met de helpdesk van Adobe (enkel in 't Engels) en daar wordt je dan met een kluitje in het riet gestuurd. "We zijn voor deze versie niet meer opgeleid, mijnheer".

Voor mij geen CC abonnement en geen Adobe producten meer. Heb dit ook zo aan hun helpdesk gemeld.  (simpel) Antwoord : "Spijtig, mijnheer".

Ik heb LR6 nog op mijn desktop staan, maar als deze aan vervanging toe is zal ik uitzien naar een (betaald) fotobewerkingsprogramma van een andere leverancier, er zijn genoeg alternatieven.

 

Bedankt voor je reactie Kingcanon. En welke alternatieven denk je aan?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk hierbij in de eerste plaats aan "Affinity Photo", maar ook "Luminar" of "Capture One" komen eventueel zeker in aanmerking.

Maar ik moet dit nu nog niet onmiddellijk beslissen, dus heb nog tijd om alles goed uit te pluizen en te vergelijken.

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2022 om 14:15, kingcanon zei:

Ik denk hierbij in de eerste plaats aan "Affinity Photo", maar ook "Luminar" of "Capture One" komen eventueel zeker in aanmerking.

Maar ik moet dit nu nog niet onmiddellijk beslissen, dus heb nog tijd om alles goed uit te pluizen en te vergelijken.

Dank je wel Herwig. Ik ga eerst eens naar Affinity Photo kijken. Capture One heb ik me al eens in verdiept en de interface verschilt wel veel van die van LR. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...