Ga naar inhoud

ISO werkt niet meer: foto's blijven donker, hoe hoog ik ISO ook zet. (Canon 5D Mark II)


ingrid-in-Vorm

Aanbevolen berichten

Ik ben een semi-professionele fotograaf en daarnaast vooral grafisch vormgever. Ik fotografeer regelmatig het nieuwe personeel voor één van mijn klanten. Ik moet bekennen dat de techniek van de camera niet mijn sterkste kant is, mede omdat ik het vrij weinig doe (het is helaas niet zoiets als 'fietsen'). Mijn kracht zit 'm vooral in hoe (uitsnede, compositie etc) en wát ik fotografeer.

Maar nu loop ik de laatste tijd toch tegen een vervelend technisch probleem aan:

Het lijkt erop dat er iets niet meer goed werkt qua belichting: normaal kon ik situaties met natuurlijk licht altijd goed managen  door met mijn ISO te 'spelen', maar op de een of andere manier 'pakt' hij dat nu niet. De foto's blijven gewoon vooral donker. Hoe hoog de ISO ook staat. Heel soms is hij dan wel weer ineens licht (en dan meteen vaak te licht) en als ik dan de ISO weer een beetje terugschroef, is het meteen weer te donker.

Ik begrijp er niets van! Herkent iemand dit? Doe ik iets fout? Staat er ergens een instelling niet goed? Of kan het ook nog aan m'n lens liggen? Of is er iets met mijncamera aan de hand...

Help! En alvast bedankt!

PS: Mijn camera is dus een wat oudere Canon 5D Mark II. De lens die ier meestal opzit is een Canon zoom lens EF 24-105mm.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie Koentje en Gerard.

Koentje: Die test overwoog ik idd ook, alleen is dat een heel ander soort lens, maar altijd het proberen waard...
Gerard: maar dan vind ik het dus zo raar dat 'ie zomaar ineens wel een lichtere/te lichte foto tussendoor maakt en dan ineens weer in die donkere modus schiet? Dus bij het fotograferen van hetzelfde object, licht etc... 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, ingrid-in-Vorm zei:

Dank jullie Koentje en Gerard.