Ga naar inhoud

Sensor reinigen


RonaldK962

Aanbevolen berichten

In het verleden heb ik de sensor van m'n toestel wel eens laten reinigen in Leeuwarden. Dit naar volle tevredenheid. Deze winkel is echter opgeheven. Nu zoek ik een winkel in Friesland welke dat netjes doet. Kan iemand me hier een goed bekend staand adres voor doorgeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoe vaak maken jullie dan gemiddeld je lens schoon? Ik heb mijn apparatuur nu 2 jaar (ik ben coronafotograaf) een heb mijn lens nog nooit gereinigd. Nu weet ik dat het totaal afhankelijk is van hoe vaak je je camera gebruikt, hoe vaak je objectieven wisselt (een waar je ze wisselt), maar wat is ongeveer het gemiddelde zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb het zelfs nog nooit gedaan of laten doen, mijn oude camera die ik nog als reserve gebruik heeft 1 plekje rechtsboven, dus eigenlijk moet die een keer gedaan worden maar tot nu toe heb ik dat gewoon in nabewerking weggepoetst. Heb die camera ergens rond 2012 aangeschaft en 6 jaar intensief gebruik. Ik heb eigenlijk gewoon veel vaker last van spatten op de lens waar ik dan achteraf pas achter kom. Maar dan is het gewoon meteen de lens erbij pakken en poetsen want anders wordt het weer vergeten en is het volgende keer weer raak. Ik zorg wel altijd dat lenswissel zo effectief mogelijk gebeurt zodat de camera zo kort mogelijk open ligt, ik zie soms mensen lens afdraaien, camera wegleggen, tas open ... volgens mij vergroot dat de kans op sensor vlekken aanzienlijk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

toevallig vorige week bij cameranu geweest voor een lezing. ik had ooit mijn camera gekocht met als service een tegoedbon om 3 keer de sensor te laten reinigen. twv 75 euro (25 per keer) 

Nou dacht ik, als ik er toch ben... Maar, na die lezing vertelde ze me dat het vanuit Canon niet meer mag. Ze geven geen garantie meer op de poetsbeurt en canon weet uit ervaring te vertellen dat de coating van je sensor los laat en je eigenlijk in grotere problemen komt. 

Smells like BS to me, dat vertelde ik ze ook en volgens mij is het puur een marketing verhaal want als je de grote merken een beetje volgt de laatste 2 jaar, dan zou je op kunnen vallen dat camera's en spiegel niet helemaal meer in het marketing straatje valt en dat ze daar niks meer aan willen doen of verdienen. 

 

nou, dat was niet het geval zeiden ze op/in urk.  En daar liegen ze noooiit toch?? 

 

 

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juridisch gezien: Jij hebt een overeenkomst met Cameranu dat ze dit doen voor jou, daar staat Canon buiten. Ze hebben hun overeenkomst na te komen. Idem dito voor de vervallen garantie: zij hebben als verkoper in te staan voor de garantie. Dat ze daarvoor in de praktijk terugvallen op de fabrikant doet in het geheel niet ter zake: zij moeten die garantie leveren. Hoe ze dat oplossen is opnieuw hun probleem.

Technisch ben ik minder onderlegd, maar mijn klompengevoel zegt me dat het met het juiste reinigingsmiddel en het nodige vakmanschap gewoon zou moeten kunnen.

Overigens kwam ik in een grijs verleden regelmatig op Urk. Ook daar gebeurt alles wat God verboden heeft, behalve op zondag natuurlijk.:classic_biggrin:

  • Like 4
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Story is nog niet ready.. 

 

Afgelopen weekend wederom bij cameranu geweest. Gesproken met een ander persoon dan de 1e keer. Hij legde me in een rustig moment uit dat het type sensor dat in een canon 1dx en ook in een r3 gebruikt wordt, niet meer door personeel van cameranu of concullega's gereinigd mag worden. (mogen is een groot woord, maar ze worden door canon geadviseerd dit niet meer te doen en er al helemaal geen garanties op te geven) 

Zodoende contact met Techrepair in B.o.Z. gehad. "Wij kunnen geen vaste prijs geven, maar verwachten dat het binnen de 72.50 onderzoekskosten blijft." M.a.w. Je krijgt voor een sensorreiniging rustig ene rekening van 72.50 ex verzenden voor een kwartiertje werk (ervaring uit wachttijd bij cameranu toen ze dit nog wel deden)

Antwoord van techrepair hoop ik snel te krijgen. 

 

Begint bijna een reden te worden om naar een andere camera te gaan zoeken.

 

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de site van Canon:

Deze services worden geleverd door de Canon Professional Servicecentra. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar cps.services@canon.de. Lokale CPS-geautoriseerde servicepartners kunnen gelijkwaardige of vergelijkbare services bieden. 
Klik hier om het reparatieproces te volgen en het dichtstbijzijnde Canon Service Center te vinden.

https://www.canon.nl/pro/services/maintenance/camera-sensor-clean-check-services/

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de site van de Consumentenbond:
[quote]Een reparateur zal eerst een diagnose stellen en een offerte uitbrengen. Daarvoor betaal je onderzoekskosten. Dat variëert van zo'n €20 tot €70, afhankelijk van het type camera en de reparateur. Deze onderzoekskosten krijg je terug als je akkoord gaat met de prijsopgaaf voor de reparatie. [unquote]

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil niet flauw zijn, maar als jij je been gebroken hebt laat je arts toch ook echt eerst een foto maken, ook al kun jij hem afgaand op je pijn ook zo wel vertellen dat het ding gebroken is:-)

Serieus: ofwel dat bedrijf dat jij benaderde, werkt niet volgens de norm van de Consumentenbond, ofwel ze hebben je slecht geïnformeerd. Lees ik het goed, dan is het standaard ze onderzoekskosten berekenen, die ze ook daadwerkelijk berekenen als je toch niet laat repareren. Of 72,50 dan een redelijk tarief is, is vers twee, maar als ze uiteindelijk alleen de benodigde tijd in rekening brengen maakt dat niet uit. Maar als je gewoon zegt dat ze de sensor moeten reinigen en ze komen met dit antwoord, dan lijkt het er sterk op dat ze deze klus niet vaak genoeg onderhanden hebben om gewoon te weten dat dit helemaal geen reparatie van een vage klacht is, maar gewoon een klus van een kwartiertje. Dat zou voor mij op zich al reden zijn om niet met die jongens in zee te gaan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 31-1-2023 om 14:16, darka zei:

Story is nog niet ready.. 

 

Afgelopen weekend wederom bij cameranu geweest. Gesproken met een ander persoon dan de 1e keer. Hij legde me in een rustig moment uit dat het type sensor dat in een canon 1dx en ook in een r3 gebruikt wordt, niet meer door personeel van cameranu of concullega's gereinigd mag worden. (mogen is een groot woord, maar ze worden door canon geadviseerd dit niet meer te doen en er al helemaal geen garanties op te geven) 

Zodoende contact met Techrepair in B.o.Z. gehad. "Wij kunnen geen vaste prijs geven, maar verwachten dat het binnen de 72.50 onderzoekskosten blijft." M.a.w. Je krijgt voor een sensorreiniging rustig ene rekening van 72.50 ex verzenden voor een kwartiertje werk (ervaring uit wachttijd bij cameranu toen ze dit nog wel deden)

Antwoord van techrepair hoop ik snel te krijgen. 

 

Begint bijna een reden te worden om naar een andere camera te gaan zoeken.

 

Zie toevallig een actie gratis sensor reiniging voorbij komen. Had jij niet een camera uit de 1DX serie @darka?

 

Hoe werkt het?

  1. Gebruik onderstaand formulier om je in te schrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief. Hierna ontvang je een bevestigingsmail én e-mail met de voucher voor de gratis sensorreiniging.
  2. Ontvang je onze nieuwsbrief al? Laat dan in de winkel je recent ontvangen nieuwsbrief zien.
  3. Kom tijdens de actieperiode op een werkdag naar één van onze winkels voor de sensorreiniging. Op zaterdag en zondag is dit dus niet mogelijk. 
  4. De voucher is geldig voor één camera
  5. Zorg voor een volle accu in je camera.
  6. Tijdens het reinigen kan je genieten van een gratis kop koffie of thee. Een afspraak is niet nodig, maar bij drukte in de winkel kan het misschien iets langer duren.
  • Let op: de Canon R3 en de Canon 1DX-serie zijn uitgesloten van deze actie.

https://www.cameranu.nl/nl/gratis-sensorreiniging?email_hash=f91cc859cc7fe36ee666716fcae535680a72d0cb4c9e54ead107cfe54d45c70f

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Lenjan zei:

Zie toevallig een actie gratis sensor reiniging voorbij komen. Had jij niet een camera uit de 1DX serie @darka?

 

Hoe werkt het?

  1. Gebruik onderstaand formulier om je in te schrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief. Hierna ontvang je een bevestigingsmail én e-mail met de voucher voor de gratis sensorreiniging.
  2. Ontvang je onze nieuwsbrief al? Laat dan in de winkel je recent ontvangen nieuwsbrief zien.
  3. Kom tijdens de actieperiode op een werkdag naar één van onze winkels voor de sensorreiniging. Op zaterdag en zondag is dit dus niet mogelijk. 
  4. De voucher is geldig voor één camera
  5. Zorg voor een volle accu in je camera.
  6. Tijdens het reinigen kan je genieten van een gratis kop koffie of thee. Een afspraak is niet nodig, maar bij drukte in de winkel kan het misschien iets langer duren.
  • Let op: de Canon R3 en de Canon 1DX-serie zijn uitgesloten van deze actie.

https://www.cameranu.nl/nl/gratis-sensorreiniging?email_hash=f91cc859cc7fe36ee666716fcae535680a72d0cb4c9e54ead107cfe54d45c70f

Klopt. Ik zag deze actie ook voorbij komen. Vooral dat laatste regeltje wordt ik blij van.. Jammer maar helaas. 

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...