Ga naar inhoud

Foto op een braderie genomen

Delen

Aanbevolen berichten

Ik vind de foto zeker een mooie kop. 

Maar het is wel een dusdanige foto die in mijn ogen zeker wel een akkoord vereist. 

Zowel voor het maken als eventueel publiceren. 🤔

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

vaak terugkerende discussie. Wordt het een principe kwestie en maakt het je niet uit wat men van je vind, dan laat je de foto staan. Dit heeft niks met privacy te maken. Ik kan als leek niet achterhalen wie dit is, waar het genomen is, waar de beste man/vrouw woont, telefoonnummer is niet te vinden. Dus avg is niet van belang. 

Om alle discussies maar voor te zijn (die jij wel gaat winnen) haal je de foto lekker weg, hou de eer aan jezelf. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal mee eens als je dit opzoekt hier

Zodra iemand al herkenbaar is (en als leek hoef je hem nog niet meteen te kennen natuurlijk) dan is het al oppassen met wat je doet. 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen is dit een fraai portret.

Paar dingen uit elkaar houden:

- Om te beginnen mag je op de openbare weg alles fotograferen. Of je het mag publiceren is vers twee.
- Daarover kun je hele discussies krijgen, over zaken als artistieke vrijheid, journalistiek belang en nog zo wat van die dingen, waarbij uitgangspunt is dat alles mag tenzij de afgebeelde personen er een groter belang bij hebben dat de foto niet gepubliceerd worden.
- Maar in dit geval is dat helemaal niet aan de orde, want dit is geen straattafereel meer, dit is een puur portret. En dan gaat het portretrecht spelen. De geportretteerde heeft gewoon het recht om zich tegen publicatie te verzetten. En dat is eigenlijk ook wel logisch, als je zo pontificaal in beeld gebracht wordt. In deze situaties is het dus echt verstandig je onderwerp aan te spreken en goede afspraken te maken.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, tja. In beginsel bezit alleen de geportretteeerde zelf zijn  portretrecht, tenzij hij overleden is. Maar des te groter het belang om contact te leggen met de geportretteerde. Voor hetzelfde geld is de bezwaarmaker zijn ex die hem niet meer wil zien en wil hij haar maar al te graag een hak zetten:classic_biggrin:

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens heb ik volgens mij gehoord / gelezen dat, wanneer iemand niet het hoofdonderwerp is van de foto, maar er als 'bezoeker' opstaat, er ook weer andere regels gelden dan wanneer iemand het onderwerp van de foto is. Geen idee hoe en wat precies, maar ik weet wel wat fatsoenlijk is. 

Wanneer ik een evenement bezoek (en ik ben er als gast, niet omdat ik juist voor deze gelegenheid mooi ben uitgedost), zou ik het niet oké vinden als ik niets te horen zou krijgen over een echt zo gemaakte foto die vervolgens -openbaar- gedeeld wordt. Deze man is echt duidelijk het onderwerp en wanneer je deze foto wil gebruiken maar iemand maakt bezwaar, is het vind ik wel zo netjes dat je de foto niet gebruikt. Los van wat mag of niet mag, los van waar hij, misschien onbewust, mee heeft ingestemd. Zo ben ik niet op de hoogte van de regel dat je, omdat je naar een evenement gaat, zo gefotografeerd mag worden. Als onderdeel van de groep, ja, oké. Maar echt als portret. Volgens mij kun je je hier nog best aan branden hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...