Ga naar inhoud

Foto op een braderie genomen


hanswielakker1

Aanbevolen berichten

Ik vind de foto zeker een mooie kop. 

Maar het is wel een dusdanige foto die in mijn ogen zeker wel een akkoord vereist. 

Zowel voor het maken als eventueel publiceren. ?

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

vaak terugkerende discussie. Wordt het een principe kwestie en maakt het je niet uit wat men van je vind, dan laat je de foto staan. Dit heeft niks met privacy te maken. Ik kan als leek niet achterhalen wie dit is, waar het genomen is, waar de beste man/vrouw woont, telefoonnummer is niet te vinden. Dus avg is niet van belang. 

Om alle discussies maar voor te zijn (die jij wel gaat winnen) haal je de foto lekker weg, hou de eer aan jezelf. 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal mee eens als je dit opzoekt hier

Zodra iemand al herkenbaar is (en als leek hoef je hem nog niet meteen te kennen natuurlijk) dan is het al oppassen met wat je doet. 

 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen is dit een fraai portret.

Paar dingen uit elkaar houden:

- Om te beginnen mag je op de openbare weg alles fotograferen. Of je het mag publiceren is vers twee.
- Daarover kun je hele discussies krijgen, over zaken als artistieke vrijheid, journalistiek belang en nog zo wat van die dingen, waarbij uitgangspunt is dat alles mag tenzij de afgebeelde personen er een groter belang bij hebben dat de foto niet gepubliceerd worden.
- Maar in dit geval is dat helemaal niet aan de orde, want dit is geen straattafereel meer, dit is een puur portret. En dan gaat het portretrecht spelen. De geportretteerde heeft gewoon het recht om zich tegen publicatie te verzetten. En dat is eigenlijk ook wel logisch, als je zo pontificaal in beeld gebracht wordt. In deze situaties is het dus echt verstandig je onderwerp aan te spreken en goede afspraken te maken.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens heb ik volgens mij gehoord / gelezen dat, wanneer iemand niet het hoofdonderwerp is van de foto, maar er als 'bezoeker' opstaat, er ook weer andere regels gelden dan wanneer iemand het onderwerp van de foto is. Geen idee hoe en wat precies, maar ik weet wel wat fatsoenlijk is. 

Wanneer ik een evenement bezoek (en ik ben er als gast, niet omdat ik juist voor deze gelegenheid mooi ben uitgedost), zou ik het niet oké vinden als ik niets te horen zou krijgen over een echt zo gemaakte foto die vervolgens -openbaar- gedeeld wordt. Deze man is echt duidelijk het onderwerp en wanneer je deze foto wil gebruiken maar iemand maakt bezwaar, is het vind ik wel zo netjes dat je de foto niet gebruikt. Los van wat mag of niet mag, los van waar hij, misschien onbewust, mee heeft ingestemd. Zo ben ik niet op de hoogte van de regel dat je, omdat je naar een evenement gaat, zo gefotografeerd mag worden. Als onderdeel van de groep, ja, oké. Maar echt als portret. Volgens mij kun je je hier nog best aan branden hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Zal wel heel ouderwets zijn, maar het zou niet in me opkomen om zo'n foto het internet op te slingeren.

Heb toevallig zelf vorige week met een model geoefend en die foto's naar haar opgestuurd.

Heb daar bij de vraag gesteld "mag ik de foto's met de hoed over je ogen op mijn insta pagina zetten?" Niemand die je zal herkennen.

 

Heb ik netjes op haar antwoord gewacht dat ze het goed vond... en daar staan ze nu dus.

En alleen daar dus ook niet op zoom.nl want dat vroeg ik niet.....

 

 

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt om een portret gaat dan vraag ik het altijd even, meestal is dat dan bij workshops waarbij de modellen vaak al een contractje hebben getekend met de organisator, maar dan vraag ik toch altijd even of de resultaten op internet gezet mogen worden en of ik ze mag gebruiken voor wedstrijden. Ik zeg dan expres internet en niet enkel FB want dan beperk ik mezelf weer. Tot nu toe nog maar 1x gehad dat iemand perse niet op FB wilde, mijn eigen site was dan weer geen probleem, maar dat soort dingen komt in zo'n gesprekje vanzelf naar voren. Een keer van zoom de vraag gehad of een foto in het blad gepubliceerd mocht worden, daar had ik het met het model niet over gehad en toen ik het wilde navragen leek ze van de aardbodem verdwenen, geen publicatie dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen mag foto's nemen op openbare plaatsen, daar moet geen toestemming voor verkregen worden. Voor publicatie wel.

De toestemming voor het maken, kopiëren, verspreiden of ten toon stellen van iemands afbeelding kan schriftelijk of mondeling gegeven worden. Bij een mondelinge toestemming duiken vaak bewijsproblemen op. Je zorgt dan ook best voor een schriftelijke en voorafgaande toestemming.

Het portretrecht geldt ook op sociale media en het internet in het algemeen. Enkel de afgebeelde persoon kan beslissen over het gebruik van zijn of haar foto op sociale media of op het internet. Als iemand zichzelf herkent op foto’s of video’s op een sociaal netwerk, kan die persoon zich in principe verzetten tegen dit gebruik en verwijdering van de beelden vragen. Een familielid kan dit niet.

Er zijn meerdere uitzonderingen of limieten op het portretrecht. Zo mag je in principe wel iemands foto maken en publiceren als die persoon niet het onderwerp van de foto was en ’toevallig’ op de foto stond. Dit is een feiten kwestie en afhankelijk van de concrete omstandigheden.

Als je foto's van personen neemt voor eigen gebruik thuis, bij voorbeeld om bewerkingen te oefenen met Photoshop, heb je geen toestemming nodig.

  • Like 1
  • Thanks 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke gegevens zijn minimaal benodigd voor een "modelcontract" waarmee je dan toestemming hebt om een portret op het internet te mogen publiceren.
Tot nu toe vraag ik de personen in kwestie via mail om een bevestiging voor publicatie.


Mag je ook stellen dat het internet afdoende is voor social-media accounts?
En hoe kan je beste omgaan met gemaakte portreten voor "commercieel" gebruik als : werk aan de Muur of Eyzem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2022 om 10:54, Gein002 zei:

Welke gegevens zijn minimaal benodigd voor een "modelcontract" waarmee je dan toestemming hebt om een portret op het internet te mogen publiceren.
Tot nu toe vraag ik de personen in kwestie via mail om een bevestiging voor publicatie.


Mag je ook stellen dat het internet afdoende is voor social-media accounts?
En hoe kan je beste omgaan met gemaakte portreten voor "commercieel" gebruik als : werk aan de Muur of Eyzem.

Het hangt af wat je met de foto wil doen. Verschillende fotowebsites hebben soms andere eisen. Bij jou voorbeeld van 'werk aan de muur', die refereren naar: https://www.charlotteslaw.nl/portretrecht-in-opdracht-of-niet-in-opdracht/

Een echt algemeen modelcontract bestaat dus niet, zoek voor je doel wat er van verwacht wordt.

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...