Ga naar inhoud

Astrofotografie --> Wieringerwerf zatedag 20-8


Bladehans60

Aanbevolen berichten

Ik heb de (Canon) BULB modus geselecteerd met diafragma 2.8 en ISO 1600
Mijn afstand bediening ingesteld op 30 seconden en 3 opnamen gemaakt. 10, 20 en 30 seconden. 
Deze 3 sets bewerkt in Adobe Camera Raw en als JPG opgeslagen.
Photoshop gestart en via 'Bestand-Scripts- Bestanden laden naar stapel' de 3 bestanden geselecteerd en geladen. 
Selecteer rechtsonder alle ingelezen bestanden.
Klik op 'Bewerken-Lagen overvloeien.

Als de computer zijn werk gedaan heeft heb je een extra laag. Je kan die eventueel bewerken met laagmaskers of opvullings- aanpassingslagen.

Ik heb ook setjes van 5/10/15/20....45 seconden gemaakt. 

Of een losse foto zoals deze

image.thumb.jpeg.fc5227a5d6ef486075ea15755d94e232.jpeg

 

aangepast door Bladehans60
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de categorie domme vragen bestaan niet:

Het zal mijn volstrekte onkunde van dit onderwerp zijn, maar ik zie eigenlijk alleen een boel lichte stipjes boven een dak, in de laatste foto met nog wel een aardige lucht en in het midden een rare diagonale lijn van stipjes. Meestal zegt één foto meer dan duizend woorden, maar hier heb ik toch wel behoefte aan enige duiding. Wat zie ik nu eigenlijk?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet er ook niet super veel van ?Maar wat ik wel weet afhankelijk van welk soort astrofotografie gaan we nog een stapje verder en zie je foto's van galaxies, sterrenclusters en nevels. Dit worden ook wel deepsky objecten genoemd. 

Daarom zijn op veel foto's heel veel meer zaken te zien die idd veel lijken op allemaal stipjes. 

Maar wat in feite dus heel veel meer betekenis heeft. ?

Je zou bijna gaan zeggen dat een astro foto niks anders is dan heel veel ruis/stipjes ?

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, PeterKosterHT zei:

In de categorie domme vragen bestaan niet:

Het zal mijn volstrekte onkunde van dit onderwerp zijn, maar ik zie eigenlijk alleen een boel lichte stipjes boven een dak, in de laatste foto met nog wel een aardige lucht en in het midden een rare diagonale lijn van stipjes. Meestal zegt één foto meer dan duizend woorden, maar hier heb ik toch wel behoefte aan enige duiding. Wat zie ik nu eigenlijk?

Waar het in deze foto om gaat is de kern (schuine rij sterren boven het dak), het mooiste zichtbare deel van ons melkwegstelsel, dat in de zomer boven de horizon reikt. Dit is dus alleen nu waar te nemen. 

wil je echt to the max gaan, dan schaf je een apparaat aan dat je tussen je statief en camera plaatst, waardoor de camera mee draait met dat deel, waardoor veel langer dan 30 seconden kunt belichten, zonder onscherpte te krijgen.

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zien we hier Op de laatste foto) toch ook wat nevels van de melkweg, die schuine lijn dacht ik eerst vallende ster (het is perseiden tijd)  maar dat geeft normaal iets meer getrokken lijn; misschien het ISS ... Ik zou zelf enorm blij zijn als ik zoiets al zou kunnen vastleggen, volgende is natuurlijk om de foto wat interessanter te maken met een mooie voorgrond ... 

Dankjewel Hans voor je werkwijze, dit is er een die ik ook wel eens wil gaan proberen 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de 2e foto zie je inderdaad meer van de core, jammer dat hier de overvloeimodus niet goed heeft gewerkt. Je ziet nu teveel dubbelingen. Komt de scherpte niet ten goede.

Die schuine knipperlijn is gewoon een vliegtuig, heb je helaas vaak last van, maar is eenvoudig in de nabewerking te verwijderen.

Ik zou een enkele foto hiervan wel eens meer uitgewerkt willen zien ?

aangepast door corvee1r
Aanvulling
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ko3ntje zei:

Ik weet er ook niet super veel van ?Maar wat ik wel weet afhankelijk van welk soort astrofotografie gaan we nog een stapje verder en zie je foto's van galaxies, sterrenclusters en nevels. Dit worden ook wel deepsky objecten genoemd. 

Daarom zijn op veel foto's heel veel meer zaken te zien die idd veel lijken op allemaal stipjes. 

Maar wat in feite dus heel veel meer betekenis heeft. ?

Je zou bijna gaan zeggen dat een astro foto niks anders is dan heel veel ruis/stipjes ?

Die laatste gedachte bekroop mij ook,aar is me te negatief. Als een boel mensen er iets moois in zien, mis ik kennelijk iets. Dan leer ik graag.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg altijd maar zo. 

Als je met een bepaalde tak van sport niks hebt zie je er lastig iets moois in. 

Voorbeeld als je helemaal niks hebt met architectuur ziet de een een prachtig ontwerp en een ander misschien wel een doodnormaal saai gebouw. ?

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, darka zei:

Waar het in deze foto om gaat is de kern (schuine rij sterren boven het dak), het mooiste zichtbare deel van ons melkwegstelsel, dat in de zomer boven de horizon reikt. Dit is dus alleen nu waar te nemen. 

wil je echt to the max gaan, dan schaf je een apparaat aan dat je tussen je statief en camera plaatst, waardoor de camera mee draait met dat deel, waardoor veel langer dan 30 seconden kunt belichten, zonder onscherpte te krijgen.

Zie dit topic: 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Stefanie71 zei:

Volgens mij zien we hier Op de laatste foto) toch ook wat nevels van de melkweg, die schuine lijn dacht ik eerst vallende ster (het is perseiden tijd)  maar dat geeft normaal iets meer getrokken lijn; misschien het ISS ... Ik zou zelf enorm blij zijn als ik zoiets al zou kunnen vastleggen, volgende is natuurlijk om de foto wat interessanter te maken met een mooie voorgrond ... 

Dankjewel Hans voor je werkwijze, dit is er een die ik ook wel eens wil gaan proberen 

Dankjewel Stefanie. Ik heb mij voorgenomen om er overdag nog eens heen te gaan om ideeën voor een compositie op te doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, corvee1r zei:

In de 2e foto zie je inderdaad meer van de core, jammer dat hier de overvloeimodus niet goed heeft gewerkt. Je ziet nu teveel dubbelingen. Komt de scherpte niet ten goede.

Die schuine knipperlijn is gewoon een vliegtuig, heb je helaas vaak last van, maar is eenvoudig in de nabewerking te verwijderen.

Ik zou een enkele foto hiervan wel eens meer uitgewerkt willen zien ?

Bedankt voor de feedback @corvee1r Ik ga de enkele foto onder handen nemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hans,

Ik weet niet met welk brandpunt je hebt gefotografeerd. Je hebt ze gemaakt met je Canon, dat is de EOS R6 FF, vermoed ik.

Ik hanteer de 400 regel, de 500 regel is mij te ruim. Als je van jouw 16/35 mm lens uitgaat dan zou de belichting neerkomen op 400:16= 25 seconden (in het algemeen, altijd afronden naar beneden)

Als je zoiets hebt gemaakt zou ik daarmee aan de slag gaan, ik denk dat die van 20 seconden (indien bij 16mm) ook nog wel lukt. Anders een passende zoeken uit jouw reeks die volgens de 400 regel erbij in de buurt komt.

Je hebt een goed toestel, ik zou de ISO ook eens hoger proberen (3200 of meer)

In de nabewerking kun je er veel uithalen, er staat meer op een raw bestand dan je zou denken ?

Succes en groet,

Cor

 

aangepast door corvee1r
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik vind het prachtig. Onze melkweg bevat zo’n 200 miljard sterren, waarvan de dichtstbijzijnde maar liefst een slordige 40 biljoen kilometer van ons verwijderd is. Dat je een deel daarvan zo kan vastleggen vind ik mooi. Maar ieder zijn ding he, zoals Koen al zei. Mooie foto’s Hans!

 

Oh, en wellicht dat ik een keer met je mee ga als het uitkomt. Wil dit toch ook eens leren. 

aangepast door marcoH
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@corvee1r Hi Cor, De 500 regel slaat toch op de beweging van de sterren (streepjes of puntjes)? Met 30 seconden op een ISO 1600 heb ik geen streepjes. Met ISO 3200, en enkele 4000, heb ik geëxperimenteerd. Mijn volgende stap is met Deep Sky Stacker de foto's te bewerken. Heb je daar ervaring mee?

12 uren geleden, corvee1r zei:

In de 2e foto zie je inderdaad meer van de core, jammer dat hier de overvloeimodus niet goed heeft gewerkt. Je ziet nu teveel dubbelingen. Komt de scherpte niet ten goede.

Die schuine knipperlijn is gewoon een vliegtuig, heb je helaas vaak last van, maar is eenvoudig in de nabewerking te verwijderen.

Ik zou een enkele foto hiervan wel eens meer uitgewerkt willen zien ?

Bijgaand de enkele foto

036Naasthuis_0036uur.thumb.JPG.4a30937bedc22c69b1920116e0212c64.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is een stuk beter! Structuur oogt natuurlijker.

Ja, de zoveel regel is om de sterren als puntjes te krijgen, voor mij dus eerst de 400 regel. Op 14mm (FF) zit ik op ruim 28 seconden, dat is te lang. Ik schaal dan af naar iets van 20 seconden dan zit ik trouwens op de 300 regel (beter voor mijn camera/lenscombinatie). Ik werk veel op ISO 6400.

Kom je op donkerder plekken dan écht met hogere ISO gaan werken, je pakt meer sterren en structuur van de Melkweg op. Ja, ook meer ruis. Gelukkig is dat in de nabewerking goed aan te pakken.

Heb geen ervaring met Deep Sky Stacker. Naar ik begrijp werk je dan met een serie foto's van rond de 6 seconden op hoge ISO welke je dan stackt. Is ook een  mogelijkheid voor scherpe sterren en klinkt interessant :-).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...