Ga naar inhoud

ko3ntje

Aanbevolen berichten

Nou......... Backup opties.... ? kan soms ook zo'n leuk punt van discussie zijn. 

Zeker niet het belangrijkste om foto's te kunnen maken maar ook zeker niet onbelangrijk in de fotografie wereld dacht ik zo. Tenminste velen willen veel van die leuke plaatjes toch wel ergens veilig kunnen neerzetten hé. (behalve in een lijstje op de kast of aan de muur ?). 

Dus.... Was gewoon eens even benieuwd of jullie en zoja wat jullie gebruiken als backup opties.. En juist wel of juist niet toegankelijk en/of verbonden met het internet. 

PS: stiekem ook gewoon even nieuwsgierig om ervaringen te horen omdat ik misschien na 15 april zelf een nieuwe oplossing ernaast moet zoeken.

Ik heb aparte foto harde schijven in de vaste pc. En een NAS die binnenkort niet meer vanaf internet te bekijken en te bereiken is. Vind dit wel prettig ook ivm het kunnen delen van foto's vanaf mijn eigen netwerk en geen externe cloud hiervoor te hoeven gebruiken. ?

#ietsmetWesternDigitaldiebeveiligingsnivaeu gaat aanpassen. ?

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak gebruik van LaCie Rugged hardeschijf en OneDrive als online oplossing. Zo heb ik het op twee plaatsen staan. OneDrive vooral om direct schijfruimte op de laptop te besparen en toch snel bij de bestanden te kunnen. En de externe hardeschijf vanwege de veiligheid van een offline medium. 

  • Like 1

? Eyes like a shutter, Mind like a lens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan data, voornamelijk foto’s en bewerkingen, meer dan een terabyte aan data. Ik heb er nooit serieus naar gekeken, maar dat in de cloud willen opslaan lijkt me een dure optie!?

Mijn backup-strategie is daarom eigenlijk heel simpel. Ik heb twee externe harde schijven van elk vier terabyte. Daar passen drie volledige back-ups op. Periodiek hang ik ‘s ‘avonds één van die schijven aan mijn PC. Met een gewone copy opdracht kopieer ik dan mijn hele data-schijf naar die externe schijf. ’s Ochtends is de back-up dan klaar. Een van de harde schijven bewaar ik buitenshuis. En na elke drie back-ups wissel ik dat weer om.

Het zal vast veel slimmer en handiger kunnen, maar dit werkt voor mij goed.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cloud is duur afhankelijk van hoe veel opslag je wilt. 

Wij hebben een zakelijk abonnement op office 365 daar heb je dan Onedrive bij van elk 1 terabyte ?

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@starthierMega is ooit eens zo negatief in het nieuws geweest dat ik die niet meer gebruik. 

Ook niet meer gemist sinds dat moment. 

Tegenwoordig ook nog maar 20gb gratis zie ik? 20 heb ik ook in mijn Adobe abonnement zitten. ?

 

Screenshot_2022-01-15-20-26-08-935_com.android.chrome.thumb.jpg.184ba805ddf3b7a9e22318ee8deee88e.jpg

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jullie gisteren al weten, dat mij externe HD is gecrasht. Heb ondertussen een nieuwe besteld bij Bol.com. 5 TB WD My Passport; Maar ik werk bij Lightroom classic, en heb altijd een backup laten maken. Staan allemaal op de C-schijf van mijn laptop. Nu is de vraag, als ik deze backup's  open in lightroom kan hij deze niet meer terugvinden , omwille dat die stonden op mijn gecrashte schijf, maar kan deze niet meer gebruikt worden dan die backups op een andere manier miss ??? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plaats al mijn foto's, video's en alle andere digitale bestanden op een Synology-NAS (DS716+II - 2 x 8TB die gespiegeld staan, dwz als 1 schijf uitvalt, heb ik nog de andere schijf waarop mijn foto's staan) die aangesloten is op mijn laptop (via het interne netwerk). Vanop de laptop werk ik in Lightroom Classic en mijn foto's blijven op de NAS staan. De catalogus wordt bewaard op mijn laptop. Deze catalogus wordt ook nog eens iedere dag gebackupt naar mijn NAS.

Iedere dag wordt mijn volledige NAS (eigenlijk alle bestanden die zijn gewijzigd/bijgekomen tov de vorige dag) gebackupt naar een andere NAS die enkel gebruikt wordt als backuptoestel. Daarnaast ga ik elke 3 à 6 maanden alle bestanden manueel backuppen op 2 externe schijven die ik om beurt wissel. Deze schijven blijven niet bij thuis liggen. Dit indien er thuis iets zou gebeuren, heb ik toch nog altijd al mijn foto's digitaal. Dit laatste is wel een relatief intensief werkje, maar zo voel ik er mij veilig bij.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koen7 heb er ook ervaring mee helaas. te veel kwijt raken is nooit een pretje dus ik weet hoe het is.

dan neem je erna het zekere voor het onzekere.   maar dit is inderdaad wel HEEL ZEKER ?   

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar ? Zo ben ik de raw bestanden van een melkweg shoot in Davos kwijtgeraakt. Ik heb toen mijn sd kaart te snel geleegd. Gelukkig bleek ik de map weg gezet te hebben op een Mac externe HD. De Mac heb ik al een tijdje niet meer, maar de externe HD heb ik laatst aan een. geleende, Mac gehangen. Bleken ze gelukkig op en back up aldaar te staan. Moraal van het verhaal......beter too much than none at all.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op partitie C komen bij mij geen bestanden, alleen Windows en de programma's. Heb dan nog twee externe SSD, eentje 250 GB en eentje van 1Terrabyte, ze zijn snel (niet groter als een creditcard), klein en geluidloos, na een backup van C met Easeus Todo Backup worden ze los gekoppeld, zo ben ik ook beschermd voor een ransom aanval.  Verder alle foto's nog eens in de cloud

aangepast door starthier
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...