Ga naar inhoud

Even Voorstellen


kurt71

Aanbevolen berichten

hallo, ik ben Kurt 50 jaar woonachtig in Belgie te Roeselare

door gezondsheidredenen heb ik mijn vorig hobby moeten stopzetten

en nu voor fotografie gekozen heb sedert enkele jaren een Panasonic Lumix DC-FZ82

maar heb die maar zelden gebruikt als vakantiefoto's

nu wil ik mij verdiepen in verder instellingen 

dit weekend gebruik ik hem alvast op 2 events hier in de buurt

wie heeft ervaringen met dit toestel en wil enkele setups delen om mooie foto's van bewegende voorwerpen te maken en ook close ups

wil in de toekomst wat dieper ingang op sportevenmenten, dieren, natuur en op 25 september een exclusief evenment met oldtimers en sport- hyperwagens

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Kurt, welkom op het forum. De foto's zijn scherp en goed belicht. De Audi vindt ik enigzins wegvallen tegen de achtergrond. Heb je een rondje rond de auto gelopen om een andere, minder drukke achtergrond, compositie te krijgen. Of een lagere positie. Op de zons- onder opgangsfoto mis ik een voorgrondsonderwerp. De zon trekt veel aandacht. Een alternatief zou zijn om enige minuten te wachten, of eerder af te drukken, om de zon net achter de bomen te houden. Dit om het contrast beter uit te laten komen.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van deze kant welkom. Ik begrijp dat je een beginner bent, dus blij dat je om reacties vraagt. Krijg de indruk dat je de potentie wel ziet (en daar begint het uiteindelijk mee).

De foto's van de auto's zijn nogal neutraal, bijna in het voorbij lopen gemaakt. Tip: blijf eens bij zo'n auto staan, laat op je inwerken waarom die auto nu zo'n indruk op je maakt en focus je daarop. Dan krijg je foto's met meer karakter.
De zonsondergang heeft ook wel wat, maar is het net niet. Kan gebrek aan voorgrond zijn, maar kan ook zijn doordat de scherpte op een vrij oninteressant stukje kade rechts ligt. Zou die op de oever aan de overkant liggen, zodat je daar mooi detail in plaats van een donkere brij krijgt, zou dat al enorm schelen.

Bottom line: gewoon doen en doorgaan. En als je er niet uitkomt, vraag je hier gewoon weer!:classic_cool:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Kurt,

net wat hans en Peter, zeggen over de auto's mis de Aktie , zijn nu platte foto's.

De zonsondergang of opkomst zou een stuk mooier zijn met een prijsverloop filter, hier door wordt de aandacht meer op de wolken gelegd.  verder scherp en helder.

goed begin 

Link naar reactie
Delen op andere sites

allen bedankt voor de reacties ik zal ze meenemen.

heb nog eentje van de wagen.

jammer dat ik nu de reacties gelezen heb, had daar straks nog een rondje gemaakt hier en de audi stond helemaal alleen.

kan misschien deze namiddag nog ff passeren als ik nog doorkan want de wagen staat langs het parcours

P1020647.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah kijk, dat is al een stuk beter, nu heb je echt de focus op deze auto liggen. Dat heb je vooral bereikt doordat je de auto lekker close hebt, zodat veel overbodige achtergrond verdwijnt.


Paar tips:

- Om  de resterende achtergrond weg te drukken kun je je diafragma verder open zetten. Ik kan hier je instellingen niet ziet, maar als je 'm nu gemaakt hebt op f11, probeer dan eens f4, zodat de achtergrond vager wordt

- Met die zon op dat glanzende ding is belichting altijd lastig. Probeer iets onder te belichten. Donkere delen ophelderen in de nabewerking is stukken makkelijker dan te lichte delen donkerder maken. Ik heb het even uitgeprobeerd met adobe camara raw (waarin je in weerwil van de naam ook jgps nog aardig op kunt krikken, maar die uitgebeten partijen in het raam en het portier krijg je niet goed. Zie wel dat als je daarin de belichting met pak 'm beet één stop vermindert, de auto nog mooier uit de verf komt.

Dan kom je aan een lastige vraag: waarschijnlijk herinner jij je de auto zoals je 'm gefotografeerd hebt. Wil je dat beeld hebben, of wil je gewoon het perfecte beeld?  Maar die vraag moet ieder voor zichzelf beantwoorden: elk antwoord klopt als het maar goed voelt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen idee welk df maar ik kan max tot 6 denk ik met lens helemaal uit.

de volgende reeks die ik vrijdag en zaterdag zijn tussen 2.8 en 4 gemaakt, natuurlijk streef je altijd tot het beste resultaat.

Als beginner ben ik al tevreden met dit resultaat.

het is een beetje kijken hoe je het voorwerp best in picture brengt.

ik heb geen vager achtergrond als ik df verminder.

op de originele foto heb ik een groep van de stad veel reactie gekregen.

Alvast voor de tips, nu nog op zoek naar het ideaale fotobewerkingprogramma.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk programma ideaal is, zul je zelf moeten ontdekken

Adobe Photoshop is de standaard, waar heel veel mee kan (zo veel dat ik nog lang niet uitgeleerd ben). je hebt twee versies, een heel uitgebreide (cloud) waar je iets in de orde van 100 euro per jaar voor betaalt (maar dan heb je ook altijd de nieuwste versie) en een wat beperktere, waarvoor je eenmalig iets van 120 euro betaalt (maar dan heb je ook altijd die versie en mis je udates)

Beetje vergelijkbaar qua mogelijkheden is het gratis Gimp, maar daar dat vond ik persoonlijk te ingewikkeld (misschien doordat ik Photoshop gewend was). Ook gratis is Paint.net (niet te verwarren met Paint, dat standaard in windows zit). Ken het zelf verder niet, maar het biedt in ieder geval de mogelijkheid om met lagen te werken. Ken het zelf niet, maar lees links en rechts enthousiaste reacties. Wellicht een idee om hiermee te beginnen. Als je bedreven raakt in de fotobewerking en verlangt naar meer mogelijkheden kun je altijd nog overstappen op iets ingewikkelders/duurders.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...