Ga naar inhoud

Vraagje; wat raden jullie aan?


lindana

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik wil jullie het volgende voorleggen:

Ik werk bij een interieur bedrijf voor evenementen.

Nu mogen we een nieuwe camera aanschaffen. Deze zal voornamelijk gebruikt worden om meubels / interieur vast te leggen.

Maar ook op locatie sfeer en detail foto's maken. (Verschillende belichten, weinig natuurlijk licht, en niet handig om statief mee te nemen)

Welke camera zouden jullie als beste optie zien en waarom?

 

Ik ben super benieuwd.

Alvast mega bedankt voor jullie tijd en expertise!!

 

Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Linda, zonder te weten wat het budget is stel ik een compact camera voor. Het is een compacte camera met een ruim toepassingsgebied. En je hoeft geen objectieven mee te sjouwen. Ik zou wel een flitser erbij nemen.

Sony Compact camera (cameraland.nl)

aangepast door Bladehans60
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijke vraag lijkt me wat gebeurt er met die foto's. Middenformaat lijkt me b.v. behoorlijk overdreven als ze alleen online geplaatst worden. 

Denk dat je met een full-frame systeemcamera prima uit de voeten kan. B.v. de Canon R6 of R5, Nikon Z6 of Z7 of Sony A7 IV of A7R IV (de R5, Z7 of A7R IV voor het geval je veel mexapixels nodig bent voor grote afdrukken). Zou niet kiezen voor een spiegelreflex. 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er tussenin gaan zitten met een bridgecamera, net wat meer dan compact maar met vaste lens dus geen gezeul met losse lenzen. De meesten bieden een bereik van groothoek (24mm) tot tele (400-500mm) dus daar kun je alle kanten mee uit 

Hier staat een leuk lijstje van dit soort camera's met de belangrijkste specs https://www.cameradeals.nl/lijsten/beste-bridgecamera/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie adviezen! ? Word gewaardeerd, ik ga het allemaal bekijken.

 

@Lenjan Er zou vanalles moeten kunnen gebeuren met de foto's. Bij wijze van spreken op een banner / boek / muur / doek vrachtwagen kunnen belanden.

Het gaat echt vooral op flinke scherpte diepte, en scherpe foto's kunnen maken op uiteenlopende evenementen met soms een kleine trilling of weinig licht.

Het lieft indd 1 lens die alle kanten op kan, zowel een ruimte kan vangen als detail zoals een glas. 

 

aangepast door lindana
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig. Van nature flinke scherpte-diepte zou je zeggen compact camera (kleine sensor). Voor evenementen met weinig licht full-frame maar die hebben weer een kleinere scherpte-diepte. Bij 1 lens zou je moeten kijken of 24 mm (of een equivalent zoals 18 mm op een APS-C sensor) wijd genoeg is voor de interieurs die je fotografeert.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je over zulke toepassingen praat, praat je neem ik aan ook over zeer grote afdrukken. Dan gaat de resolutie ook een rol spelen. Voor print op papier ga ik als vuistregel altijd uit van 200 dpi/inch. Mijn 20mp camera schiet beelden van 5400 pixels breed (fractie meer, maar dit rekent makkelijker). Dan kan ik dus tot 27 keer 2,5 cm is ruwweg 67 cm breed afdrukken. Als foto's goed scherp zijn kun je daar best een beetje mee smokkelen, maar beeldvullend op een grote vrachtwagen gaat 'm niet worden denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...