Ga naar inhoud

Wel of niet zelf printen


Peppertje1965

Aanbevolen berichten

De kans bestaat dat mijn Epson R2880 niet meer gerepareerd kan worden. Ik print slechts af en toe een printje en ooit heb ik een geweldige panoramafoto van 2 meter erop geprint. Werkelijk fantastisch. Maar als ik opnieuw moet beslissen wel of niet zelf printen dan volg ik de volgende redenatie:

-ik print erg weinig omdat het meeste foto's zijn voor online gebruik.

-als ik wel print voor een foto aan de muur is dat leuk om zelf te doen, maar ik vind het redelijk ingewikkeld. Er zijn heel veel instellingen en heb continue het idee dat ik niet de volle 100% eruit haal

-De R2880 gebruikt veel inkt en je moet echt regelmatig printen om te zorgen dat ie niet dichtslibt, volgens de critici.  Dit is overigens pas de eerste keer sinds 12 jaar dat ik er problemen mee heb.

-Het is erg fijn om meteen een fysieke print te hebben. Je wilt snel terugkoppeling over het resultaat van een shoot.

-Het afdrukken via een website/vaklab is bij weinig prints veel goedkoper (geen aanschaf printer) en je hebt meer soorten afdrukken/dragers tot je beschikking. dibond,  acryl  etc

-nadeel van opsturen is dat je een paar dagen moet wachten

- op dit moment ben ik het zelf printen beu omdat de R2880 kuren begint te vertonen en ik het testen en proefafdrukken maken zat ben. Bij een nieuwe printer dien ik op zijn minst een goede cursus te volgen. 

-is een foto afgedrukt via een vaklab beter dan de beste printer??

Wat vinden jullie? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zou het afhankelijk zijn van hoeveel ik zou printen.

Ik heb zelf de Epson et8500, een printer die niet met inktcartridges werkt, maar met zulke flessen die je leeggiet in een reservoir. Dat zou minder verspilling geven, maar ook zou het er voor zorgen dat de koppen minder snel dichtslibben. Is de theorie, geen idee of het ook echt zo is. In ieder geval nog geen last van gehad. 

Ik print redelijk wat. Fotos van mijn kinderen die ze leuk vinden en graag op hun kamer willen hebben. Wanneer je zelf een printer hebt, print je ze sneller en makkelijker, dan wanneer je ze op zou moeten sturen en dan zou moeten wachten.

Daarnaast vind ik het erg leuk om met verschillende soorten papier te werken en echt uit te zoeken welke foto op welk papier (of zelfs op katoen) het beste tot zijn recht zou komen. 

Ook maak ik nog wel eens foto's tijdens schoolreisjes van mijn kinderen (ze gaan vervolgens naar de docent en zijn dus volledig AVG-goedgekeurd), ik vind het dan leuk om foto's van kinderen die ik ken, eerst uit te printen en cadeau te doen aan hun ouders. Gewoon, een kleinigheidje. Dan is het wel zo makkelijk als je zelf een printer hebt.

Goed, lang verhaal kort. Het ligt er aan of je veel denkt te gaan printen en of je het leuk vindt om met bijzondere papiersoorten te werken. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, vBartheld zei:

Voor mij zou het afhankelijk zijn van hoeveel ik zou printen.

Ik heb zelf de Epson et8500, een printer die niet met inktcartridges werkt, maar met zulke flessen die je leeggiet in een reservoir. Dat zou minder verspilling geven, maar ook zou het er voor zorgen dat de koppen minder snel dichtslibben. Is de theorie, geen idee of het ook echt zo is. In ieder geval nog geen last van gehad. 

Ik print redelijk wat. Fotos van mijn kinderen die ze leuk vinden en graag op hun kamer willen hebben. Wanneer je zelf een printer hebt, print je ze sneller en makkelijker, dan wanneer je ze op zou moeten sturen en dan zou moeten wachten.

Daarnaast vind ik het erg leuk om met verschillende soorten papier te werken en echt uit te zoeken welke foto op welk papier (of zelfs op katoen) het beste tot zijn recht zou komen. 

Ook maak ik nog wel eens foto's tijdens schoolreisjes van mijn kinderen (ze gaan vervolgens naar de docent en zijn dus volledig AVG-goedgekeurd), ik vind het dan leuk om foto's van kinderen die ik ken, eerst uit te printen en cadeau te doen aan hun ouders. Gewoon, een kleinigheidje. Dan is het wel zo makkelijk als je zelf een printer hebt.

Goed, lang verhaal kort. Het ligt er aan of je veel denkt te gaan printen en of je het leuk vindt om met bijzondere papiersoorten te werken. 

Vergeet vooral niet de verzendkosten. Bij weinig foto's wordt het dan heel duur.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik print m'n foto's helemaal niet meer zelf af, meeste is voor online en als ik iets laat afdrukken dan is ook geen 'gewone' print meer maar dibond of alu. Vroeger deed ik het wel ooit maar toen was het helemaal zo'n gedoe met speciaal papier en vlekken als je niet uit keek. Mijn huidige printer/scanner heeft meer werk als scanner en af en toe een documentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hier een Cannon 500 serie printer met inktflesjes. En ja ik print dus zelf, op A4 formaat, van Cannon glossy papier.

In de woonkamer staan 2 ezeltjes waar ik de geprinte foto's op zet.

En die vervang ik regelmatig met nieuwere foto's.

Ook voor de fotocursus print ik foto's uit, die worden besproken met elkaar.

Ook de foto's van mijn kleindochter print ik uit, gaan ook via het ezeltje richting dochter en die stopt ze voor later in een enveloppe.

 

Zodoende heb ik een behoorlijke stapel foto's. Wat leuk is om te zien hoe ik in de tijd toch steeds betere foto's ben gaan maken.

 

  • Like 2

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik zie regelmatig zwart wit prints, A3 formaat, die gemaakt zijn door een centrale. Met name de zwart wit prints vind ik gewoon zwaar tegenvallen vergeleken met de prints die ik maak op een Epson of Canon A3 printer met gepigmenteerde inkt. Veel kleurenzwemen en lage maximale zwarting kom ik tegen. 

Voordeel van zelf printen is ook dat de keuze uit papier, w.o. fine-art, heel groot is.

  • Like 2

Straatfotografie & workshops studio met continulicht: www.annohuidekoper.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...