Ga naar inhoud

NHA opleiding Beroepsfotograaf, ervaringen?


Stefanie71

Aanbevolen berichten

Iemand ervaringen met deze opleiding? Hoe is de opzet? Ik begrijp uit de omschrijving dat de nadruk ligt op de zakelijke kant, maar dat er ook foto opdrachten zijn, hoe is de verdeling daarin? En wat zou de meerwaarde van deze opleiding zijn voor iemand die slechts af een toe een klusje wil gaan doen, bijberoep zeg maar ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ervaren volger van een beroepsopleiding (weliswaar niet via NHA) zou ik het wel overwegen. 

Ik heb dan zelf opleiding tijdens 3e jaar niet meer afgemaakt (had hier mijn redenen voor) maar sowieso met alle kennis en info al super veel uit meegenomen. Dus alleen hier voor zou ik het best doen. 

Aan andere kant er zijn er genoeg (ook professionele) die zeggen nooit opleiding te hebben gedaan. En die doen dan wel meer dan een klusje soms. 

Met losse workshops en trainingen kom je ook heel ver. 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, fotografie is in mijn beleving in de eerste plaats een kwestie van gevoel voor licht en compositie, en gevoel, dat kun je niet leren, dat heb je of dat heb je niet. Beetje vergelijkbaar: ik verdien mijn brood al tientallen jaren met het schrijven van teksten, dat taalgevoel zit kennelijk in me, maar vraag me niet om een zin grammaticaal te ontleden...

Ken die opleiding niet, heb wel even naar jouw foto's op Zoom gekeken, krijg de indruk dat je al donders goed weet waar je mee bezig bent. Dan zou ik niet voor een algemene opleiding gaan, maar eerst bedenken in welke richting ik me zou willen ontwikkelen en kijken wat daar mogelijk is. Vergeet niet: klanten in deze wereld vragen niet om diploma's, maar om portfolio.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Tja, fotografie is in mijn beleving in de eerste plaats een kwestie van gevoel voor licht en compositie, en gevoel, dat kun je niet leren, dat heb je of dat heb je niet. Beetje vergelijkbaar: ik verdien mijn brood al tientallen jaren met het schrijven van teksten, dat taalgevoel zit kennelijk in me, maar vraag me niet om een zin grammaticaal te ontleden...

Ken die opleiding niet, heb wel even naar jouw foto's op Zoom gekeken, krijg de indruk dat je al donders goed weet waar je mee bezig bent. Dan zou ik niet voor een algemene opleiding gaan, maar eerst bedenken in welke richting ik me zou willen ontwikkelen en kijken wat daar mogelijk is. Vergeet niet: klanten in deze wereld vragen niet om diploma's, maar om portfolio.

Net daarom dat ik wat meer wil weten over deze opleiding, de basis algemene fotografie dingetjes die weet ik wel zo'n beetje dus mijn interesse werd getrokken naar de zakelijke kant van fotograaf, maar hoe de opleiding precies is opgezet is wordt niet helemaal duidelijk uit de omschrijving op de website en als je reviews gaat zoeken dan kom je alles van NHA op een hoop tegen (de opleiding psychologie krijgt 5 sterren ... fijn) dus dat helpt ook niet echt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb deze gedaan en gehaald, was een zeer leerzame en leuke opleiding. had met sommige opdrachten moeite bv een van de eerste opdrachten een restaurant fotograferen, het naar binnen stappen en vragen of het mocht. heel vaak nee gekregen maar uiteindelijk toch 1 die meewerkte.

Bruiloft was het moeilijkste van allemaal (naar mijn mening), gelukkig mocht ik bij een kennis die ging trouwen foto's maken. Maar je leert diverse soorten fotografie, waar ik alleen ervaring in natuur had. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2023 om 23:33, wesleyklijnstra zei:

Ik heb deze gedaan en gehaald, was een zeer leerzame en leuke opleiding. had met sommige opdrachten moeite bv een van de eerste opdrachten een restaurant fotograferen, het naar binnen stappen en vragen of het mocht. heel vaak nee gekregen maar uiteindelijk toch 1 die meewerkte.

Bruiloft was het moeilijkste van allemaal (naar mijn mening), gelukkig mocht ik bij een kennis die ging trouwen foto's maken. Maar je leert diverse soorten fotografie, waar ik alleen ervaring in natuur had. 

Bruiloft gaat voor mij waarschijnlijk dan een serieus probleem zijn want ik heb een sterke aversie gecreëerd naar het statuut huwelijk ... maar dat daargelaten, de fotografie opdrachten zijn niet wat ik zoek in deze, hoe wordt het zakelijke stuk van het beroep fotograaf behandeld, sumier of uitgebreid? Als het in bv 10lessen maar in 1 les ter sprake komt dan is het niet wat ik zoek ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig ben ik op dit moment met de opleiding bezig. Enerzijds goede feedback en opdrachten. Je wordt min of meer (positief) gedwongen om het brede spectrum van de fotografie te verkennen en ermee te oefenen. Tegelijkertijd vind ik sommige stukjes informatie/tekst wel wat achterhaald, in de manier van schrijven en qua inhoud. Al met al ben ik zeker wel positief. Het zakelijke deel vormt een flink deel van de opleiding, wat voor mij ook een grote plus was. Qua inhoud ben ik daar nog niet aangekomen. Zit zelf net over de helft van de opleiding. Om een beeld te geven, hier de inhoud van de opleiding:

           Basiskennis fotografie

o          Les 1 - De camera

         Huiswerk met automatische correctie: Basiskennis Fotografie - Les 1 Vraagmoment

o          Les 2 - Het diafragma

         Huiswerk: Basiskennis Fotografie - Les 2 Vraagmoment

o          Les 3 - De sluiter

         Huiswerk met automatische correctie: Basiskennis Fotografie - Les 3 Vraagmoment

o          Les 4 - Belichten en scherpstellen

         Huiswerk met automatische correctie: Basiskennis Fotografie - Les 4 Vraagmoment

o          Les 5 - Flitsen

         Huiswerk met automatische correctie: Basiskennis Fotografie - Les 5 Vraagmoment

o          Les 6 - Digitale spiegelreflexcamera

         Huiswerk: Basiskennis Fotografie - Les 6 Vraagmoment

 

 

           Beroepsfotograaf

o          Les 1 - Fotografie als beroep

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 1 Vraagmoment

o          Les 2 - Laat uw foto's eruitzien als professionele foto's

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 2 Vraagmoment

o          Les 3 - Reisfotografie

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 3 Vraagmoment

o          Les 4 - Portretten - waarom gezinnen ervan houden en hoe u opdrachten krijgt

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 4 Vraagmoment

o          Les 5 - Freelancefotograaf

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 5 Vraagmoment

o          Les 6 - Het bewerken van uw digitale foto's

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 6 Vraagmoment

o          Les 7 - In de buitenlucht

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 7 Vraagmoment

o          Les 8 - Trouwfotografie - deel 1

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 8 Vraagmoment

o          Les 9 - Trouwfotografie - deel 2

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 9 Vraagmoment

o          Les 10 - Trouwfotografie - deel 3

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 10 Vraagmoment

o          Les 11 - Mannelijk en vrouwelijk schoon in de fotografie Hier was je mee bezig

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 11 Vraagmoment

o          Les 12 - De fotojournalist

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 12 Vraagmoment

o          Les 13 - Schoolfotografie

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 13 Vraagmoment

o          Les 14 - Professioneel gereedschap voor de fotograaf

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 14 Vraagmoment

o          Les 15 - De wereld van de advertentiefotografie

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 15 Vraagmoment

o          Les 16 - Bedrijfsfotografie

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 16 Vraagmoment

o          Les 17 - Sportfotografie

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 17 Vraagmoment

o          Les 18 - Modefotografie

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 18 Vraagmoment

o          Les 19 - Uw eigen fotobedrijf beginnen

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 19 Vraagmoment

o          Les 20 - Hoe krijgt u een baan in de fotografie?

         Huiswerk: Beroepsfotograaf - Les 20 Vraagmoment

 

 

           Eigen zaak starten

o          Les 1 - Financiering - Niet verplicht

         Huiswerk: Eigen zaak starten - Les 1

o          Les 2 - Indeling kosten - Niet verplicht

o          Les 3 - Kostprijsberekeningen - Niet verplicht

o          Les 4 - Ondernemingsvorm - Niet verplicht

         Huiswerk: Eigen zaak starten - Les 4

o          Les 5 - De administratie - Niet verplicht

o          Les 6 - Belastingen - Niet verplicht

o          Les 7 - Indeling marketing - Niet verplicht

o          Les 8 - Marktonderzoek - Niet verplicht

o          Les 9 - Uw onderneming op het internet - Niet verplicht

o          Les 10 - Het ondernemingsplan - Niet verplicht

         Huiswerk: Eigen zaak starten - Les 10

 

aangepast door stefankoem
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, GinaHeynze zei:

Ik heb vandeweek ergens een paar behoorlijk gefrustreerde opmerkingen gelezen. Er zou weinig ruimte zijn voor het stellen van vragen en ook als je vastloopt kun je nergens terecht.

 

Ik ben eens reviews gaan googlen en inderdaad staan er ook veel negatieve op internet, daarbij zie ik heel veel foto opdrachten waar ik eigenlijk helemaal niet op zit te wachten dus ik denk dat ik me beter kan richten op een puur zakelijke opleiding, geen zin om tijd te steken in zaken die me niks interesseren (3 lessen trouwfotografie bleah!) het is toch niet m'n bedoeling om er m'n brood mee te gaan verdienen maar ik wil wel af en toe een klusje doen en dan netjes volgens de regeltjes met een contractje en belastingtechnisch op orde 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Stefanie71 zei:

Het is toch niet m'n bedoeling om er m'n brood mee te gaan verdienen maar ik wil wel af en toe een klusje doen en dan netjes volgens de regeltjes met een contractje en belastingtechnisch op orde 

Goede instelling. Het is niet aan veel gegeven om er een goede boterham mee te verdienen. Dan moet je prijs ook al enorm zijn en persoonlijk wil ik dat niet. Ik vind het leuk om mensen tegen een betaalbare prijs vast te leggen. Ik doe ook veel gratis voor verenigingen. Ik hou het klein en val zodoende onder de KOR dus ook geen gedoe met de belasting.

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...