Ga naar inhoud

Dall-e


MelR76

Aanbevolen berichten

9 uren geleden, Stefanie71 zei:

Dat vind ik wel een beetje te kort door de bocht, workshops/cursussen zijn er om je te leren en ervaring op te doen dus ja, je krijgt tip en trucs voorgeschoteld, maar hoe je daar dan uiteindelijk mee omgaat maakt dat het toch echt een eigen foto wordt, de enige workshop die ik gedaan heb waarbij bijna iedereen hetzelfde plaatje schiet is lightpainting maar ook daar zie je achteraf de verschillen in de nabewerking terugkomen. Dit AI gebeuren heft weinig meer te maken met kunst, kundigheid en zelf maar smaak, maar het kan natuurlijk wel als basis voor een kunstwerk dienen  

Is ook wat kort door de bocht hoor maar ik vraag me soms wel af of je het daarna ook helemaal zelf zou kunnen het opzetten van zo'n shoot.?

aangepast door Lenjan

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bladehans60 zei:

Ik ben het er niet mee eens dat een pixel gemaakt door lichtinval op een sensor hetzelfde is als een pixel die geschilderd wordt door een computer. In principe is het waar maar een computer genereert een 100% kloppend plaatje, waarvan ik niet kan zeggen 'Oh wat mooi', of 'Knap gedaan van die fotograaf'.

Je kunt zeggen: knap gedaan van die computer. Maar die computer doet ook alleen maar wat jij hem vertelt... Het vergt alleen kennis om te weten wat je hem moet vertellen. Maar dat is bij die nieuwe, peperdure Sony A7r V niet anders: als jij niet weet hoe je 'm in moet stellen, levert dat ding alleen maar baggerfoto's:classic_blush:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lenjan zei:

Is ook wat kort door de bocht hoor maar ik vraag me soms wel af of je het daarna ook helemaal zelf zou kunnen het opzetten van zo'n shoot.?

Ligt natuurlijk wel aan de lesgever/workshopleider, als ze alles klaarzetten niks vertellen en je mag nergens aankomen of het model dirigeren dan gaat dat nooit lukken maar gelukkig gaat het bij de meeste workshops toch om een leerproces. Ik doe er regelmatig, en ben er inmiddels ook van overtuigd dat ik een shoot met model zelf zou kunnen opzetten alleen heb ik de middelen en de connecties niet. Heb wel een goedkope studioset aangeschaft om mee te oefenen, maar heb niet direct modellen tot m'n beschikking en wil niet zo maar iedereen uitnodigen in m'n huis dus dat beperkt zich nu tot stillevens en de kat (als ze wil). Dat is voor mij de reden om het via workshops te doen, ervaring en netwerken. En de dingen die je thuis niet kunt of wilt doen (mee-melk shoot, vuur en vlam shoot etc.)  Maar we gaan hopeloos off topic dus einde bericht ? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik dacht ik zal het ook eens proberen, misschien is het wat om scenes te creëren voor compositing, een basis fantasy iets. Dus ik dacht ik gooi er iets niet te moeilijks in: Photo of a mermaid. Dat leverde enkel fotos van meisjes met blauw haar op (volgens mij zelfs niks AI aan gebeurt) en dan enkel de gezichten, geen staart erop dus zoekfunctie iets uitgebreid:  photo of a full body mermaid. Dat levert nu niet echt iets van kwaliteit op, ik zal voor m'n zeemeermin toch zelf een model met staart moeten zoeken ...

DALL·E 2023-01-28 17.34.36 - photo of a full body mermaid.png

  • Like 1
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar de vraag: waar gaat dit heen ... om te beginnen lijkt het nu naar de rechtbank te gaan

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kunstenaars-starten-rechtszaak-kunstmatige-intelligentie-maakt-inbreuk-op-ons-auteursrecht~bc8afc46/

Of de kunstenaars een zaak hebben is maar net de vraag, het ongevraagd content gebruiken misschien, kunst genereren in de stijl van lijkt me dan weer niet. 

Wat het wedstrijden verhaal, denk dat er in de regels voor fotowedstrijden een stukje bij moet komen om te voorkomen dat AI het overneemt, of het moet een apart hoofdstukje worden want de winnaar van hieronderstaand heeft wel een punt dat wat je precies ingeeft om eruit te krijgen wat je wilt ook een kunst is (wat ik in ieder geval nog niet een beetje onder de knie heb gezien vorig bericht ? )

https://nvair.nl/2022/ai-gegenereerd-kunstwerk-wint-digitale-kunst-wedstrijd/

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juridisch gezien lijkt de vraag me simpel, en ook weer niet. 

Eerste vraag: copyright? Blijven er elementen zichtbaar die herkenbaar zijn als een deel van andermans werk? Zo ja, dan is dat een inbreuk op andermans auteursrecht. Maar het is een kwestie van tijd voordat deze programma's zo slim en rijk gevuld zijn dat dat geen probleem meer is.

Tweede vraag ben ik minder zeker van: waar halen die programma's hun data vandaan? Dataverzameling en hebben meen ik een aparte bescherming, dacht dat je die niet zo maar leeg mag trekken 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Tweede vraag ben ik minder zeker van: waar halen die programma's hun data vandaan? Dataverzameling en hebben meen ik een aparte bescherming, dacht dat je die niet zo maar leeg mag trekken 

Zoals ik het begrepen heb gebruiken de programma's webscrapers die systematisch het web afspeuren naar content, dit wordt o.a. ook gedaan door onderzoekers en journalisten, een grijs gebied op het vlak van wat wel en wat niet mag tot nog toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Stefanie71 zei:

Zoals ik het begrepen heb gebruiken de programma's webscrapers die systematisch het web afspeuren naar content, dit wordt o.a. ook gedaan door onderzoekers en journalisten, een grijs gebied op het vlak van wat wel en wat niet mag tot nog toe

Dat kunnen scrapen houdt dus ook in dat foto's op Zoom.nl hoe dan ook legaal of niet verzameld kunnen worden. Foto's van beeldmerk of logo voorzien voorkomt dat niet, die zijn vrij eenvoudig te verwijderen. Enerzijds wil Zoom.nl laagdrempelig zijn voor groot publiek, anderzijds kun je je afvragen of Zoom.nl misschien te makkelijk foto's toont. Ik weet niet of er wat gedaan kan worden tegen dat scrapen. De mogelijkheid om foto's bij plaatsen voor downloads niet beschikbaar te maken voorkomt dat scrapen niet, maar het geeft wel weer dat Zoom.nl een bedoeling had met wel of niet aanvinken van het toestaan van downloads. 

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Gietjedo zei:

De mogelijkheid om foto's bij plaatsen voor downloads niet beschikbaar te maken voorkomt dat scrapen niet, maar het geeft wel weer dat Zoom.nl een bedoeling had met wel of niet aanvinken van het toestaan van downloads. 

Dat moet je even uitleggen, wat voor bedoeling denk je dat zoom heeft ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Dat moet je even uitleggen, wat voor bedoeling denk je dat zoom heeft ... 

Zoom.nl biedt mogelijkheid aan Zoom.nl leden om bij het plaatsen aan te vinken of foto gedownload mag worden, dan denk ik dat Zoom.nl dat doet met de bedoeling om foto's van Zoom.nl leden te beschermen tegen ongewenste downloads. Zouden Zoom.nl leden het scrapen van foto's dan wel goed vinden? Of zou Zoom.nl moeten nagaan of beschermen tegen het scrapen van foto's van Zoom.nl leden mogelijk is?

Het is maar een gedachte die ik kwijt wilde, maar ik denk dat Zoom.nl er verstandig aan doet om deze ontwikkeling goed in de gaten te houden, c.q. dat Zoom.nl leden zou moeten waarschuwen voor de kans dat geplaatste foto's door het scrapen alsnog gekopieerd kunnen worden.

Denk je dat Zoom.nl leden voldoende bekend zijn met deze manier van content verzamelen? Ik ben geen professional, kunstenaar of iemand die creatief werkt met foto's, dus mij maakt het weinig uit. Heb je hier voldoende uitleg aan? Wat is jouw mening?

  • Like 1

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, maar zoom bied dus ook de mogelijkheid om wel te downloaden, als bij 500px probeer krijg ik een melding dat die bepaalde foto van xxx is en kan ik hem sowieso niet downloaden. Of voor AI content nodig is om de originele bestanden te downloaden? Ik denk van niet, volgens mij kan zo'n database zelfs gevuld worden met screenshots en daar doe je niks tegen. Ik denk dat velen die foto's posten op internet (niet enkel zoom) niet weten dat dit zo gebeurt, ik wist het voor dit verhaal ook niet. Ik ben ook geen professional maar ik vind het ongevraagd gebruiken van foto's gewoon niet netjes en voor wie er zijn geld mee moet verdienen snap ik het helemaal dat ze ertegen in verzet komen. Aan de andere kant heb ik zelf laatst ook een foto van een schilderij gebruikt om de kop van mijn kat op te plakken dat mag eigenlijk ook niet zomaar (maar die schilder toestemming vragen wordt toch lastig ...). Lastig dus eigenlijk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Stefanie71 zei:

O, ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, maar zoom bied dus ook de mogelijkheid om wel te downloaden, als bij 500px probeer krijg ik een melding dat die bepaalde foto van xxx is en kan ik hem sowieso niet downloaden.

Eigen foto's kunnen volgens mij altijd gedownload worden, als je maar bent ingelogd. Dat de foto wel beschermd is tegen downloaden kun je testen door een eigen foto op te zoeken door naar Zoom.nl te gaan in een niet eerder daarvoor gebruikte browser. 

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Gietjedo zei:

Eigen foto's kunnen volgens mij altijd gedownload worden, als je maar bent ingelogd. Dat de foto wel beschermd is tegen downloaden kun je testen door een eigen foto op te zoeken door naar Zoom.nl te gaan in een niet eerder daarvoor gebruikte browser. 

Bij 500px kun je zelfs je eigen foto's niet meer terug downloaden, maar dat vind ik ook normaal eigenlijk, de website (en zoom net zo goed) is om je werk te showen, niet om het voor je op te slaan, daar heb je stack services voor. Maar of je wel of niet downloaden hebt aangevinkt, wie je foto perse wil hebben vind wel een manier, je kunt het ze hooguit een tikkie lastiger maken

14 uren geleden, Gietjedo zei:

Interessant stukje en wat ik eruit opmaak is er nog een heel groot grijs gebied op dat vlak, de AI bedrijven zullen de mazen wel weten zitten

Ben toch wel benieuwd hoe het afloopt met die rechtszaak ...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Zoom heb je ook de mogelijkheid om feedback te vragen. En dat kan b.v. ook een vraag zijn als hoe zou jij de foto bewerken. En dan is wel handig dat je de foto ook kan downloaden.

Ben ook benieuwd benieuwd hoe het af gaat lopen met de rechten. Lijkt me lastig bij een foto in de stijl van. Dat zie je fotografen ook nu al doen zonder de hulp van Ai. Ook benieuwd of je zelf de rechten wel kan claimen als je zelf iets gemaakt hebt m.b.v. Ai.

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...