Ga naar inhoud

ko3ntje

Aanbevolen berichten

Zo.

nadat we het onlangs hier op het forum ook hadden gehad over de "MIOPS water drop kit"  hierbij toch al eens wat allereerste probeersels die ik met jullie wilde delen.

Voor de ervaren "druppelaars" onder ons zal dit vast nog niet veel voorstellen maar voor een aller eerste keer "spelen" met vallende druppels ben ik niet echt ontevreden.
De volgende keer/keren ga ik natuurlijk ook nog even meer focus leggen op een egale achtergrond, en daarna misschien nog eens met kleurtjes werken. Maar ik wilde eerst eens de instellingen vinden om met gewoon simpel kleurloos water al wat leuke foto's te kunnen schieten natuurlijk.

Het zal dus ook nog zeker beter kunnen worden als ik ook nog een kabeltje ga gebruiken waarmee de MIOPS niet alleen de flitser(s) maar ook de camera kan aansturen. Maar ik wilde toch ook al zo eens een begin maken en straks kunnen zien of en wat voor verschillen er merkbaar zijn als ik wel nog kabeltje krijg.
Nu heb ik dus alleen maar de miops kit die druppel en flitser afvuurt die ik dan bedien met de app op een mobiel apparaat.
 
Hoe ik het nu dus heb gedaan is:
- Camera op statief en gewoon lange(re) sluitertijd gepakt, draadontspanner eraan voor tegengaan eventuele trillingen.
- ander statief met de MIOPS. die dus nu nog alleen de flitser aanstuurt.
- nu nog met maar 1 flitser begonnen, sowieso nog beetje zoekende voor een beste plek voor de flitser, achter of naast oid.
- op draadontspanner gedrukt (wat gespeeld met sluitertijden nog)
- in de tijd dat de sluiter open staat heb ik erna in de app gedrukt zodat er 1 druppel valt (eerst eens beginnen met 1 druppel uiteraard om beste instellingen te vinden) en de flitser te laten afgaan.

Dan sluit de sluiter weer en is het kijken naar hoe het beeld is geworden. (zien jullie hieronder).

Dus ongeacht dat de miops als makkelijk wordt gezien (juiste instellingen vinden, klikken en elke keer raak) vind ik het toch een leuke manier om al met druppels te gaan spelen en wat voortgang te boeken.
Deze resultaten hebben me nu trouwens "maar" 223 foto's gekost.

Al met al een leuke manier om te beginnen en hoop binnenkort weer eens verdere stappen te kunnen oppakken. ?  
 

IMG_3932 (2).jpg

IMG_8982 (2).jpg

IMG_388111.jpg

  • Like 3

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 4 weken later...

Dit was een instelling. Ook de instelling onder het radertje heb ik uitgeprobeerd. Maar niets gaf verbetering. Maar opeens, ik wisselde van studio flitser met softbox naar reportageflitser, Canon EX600 RT en Yongnuo trigger, en toen kwamen de 'parapluutjes'. Maar aan het eind vd middag kwam er een hele stroom water bij elke keer dat ik de Miops app gebruikte. Ik ben toen gestopt. Volgende keer zal het duidelijk worden of het een tijdelijk iets was of een structureel probleem.

20220430-131351_Miops Mobile.jpg

Hieronder een foto van mijn scherpstelmethodiek

300422Scherpstelmethode.JPG

BlauweKelk.jpg

aangepast door Bladehans60
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Bladehans60 zei:

ik wisselde van studio flitser met softbox naar reportageflitser, Canon EX600 RT en Yongnuo trigger, en toen kwamen de 'parapluutjes'.

Een reportageflitser heeft volgens mij een veel kortere flitsduur dan de gemiddelde studioflitser.  En bij deze foto's is het de truc om de vallende druppel  te bevriezen met het flitslicht. Dus hoe korter hoe beter ....!

En hopelijk zijn die meerdere druppels een tijdelijk probleem. Misschien wat vuil in de druppelaar !?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat zijn eigenlijk goeie instellingen om parapluutjes te creeëren?  Ik bedoel, op welke hoogte zet je de druppelaar tov het wateroppervlak?  Welke instellingen kies je dan voor 1e en 2e druppel?  Wat zijn goeie camera settings om mee te starten?  Ik heb al heel wat uitgetest met een beperkt aantal geslaagde foto's als resultaat...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen beste instellingen. Elke druppelhoogte heeft zijn eigen vorm van het 'pilaartje'. En dus ook zijn eigen tijd dat je de tweede druppel moet loslaten voor het 'parapluutje'.  Kortom, één hoogte kiezen, die niet meer veranderen, en dan met je MIOPS finetunen totdat je het mooiste effect hebt.

Diafragma kun je ergens tussen de 8 en 16 kiezen. Als je de kamer goed verduistert is de belichtingstiijd niet belangrijk. Ikzelf zit dan meestal zo ergens rond de halve (!) seconde. Je bevriest de druppel met het flitslicht.

aangepast door TWvU
d = t
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 leuke 'parapluutjes' maar dit weekend de miops weer neergezet en dezelfde instellingen, maar helaas niets. Ik heb een maatstaf gemaakt van 30 cm. (25 cm wordt aanbevolen door miops.) Die zet ik op de bodem van mijn schaaltje en daar laat ik de miops op leunen. Ik heb dan 4 cm water/vloeistof en 1 cm hou ik aan voor het doorzakken als het reservoir gevuld is. Daarna heb ik ruim 300 foto's gemaakt maar geen parapluutjes. Verschillende sluitersnelheden, Stand M, TV en BULB geprobeerd.

Ik heb ook gemerkt dat er niet 1 of 2 druppels vallen maar soms een hele rits. Zou dat liggen aan een verstoring in aansturen van de miops app i.c.m. mijn laptop die ik 'getetherd' heb met mijn camera. 

Morgen wil ik met de iPhone slow motion opnames maken om dan te zien of de flits te vroeg of te laat komt. En daarna de delay en grootte van de 2e of 3e druppel bepalen 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info.

Ik had inderdaad 30cm geprobeerd en dan zitten zoeken naar de grootte en interval tussen de 1e en 2e druppel.  Sluitertijd en diafragma zat goed want het is inderdaad het fllitslicht dat de druppel bevriest.  Bij slecht weer zal ik nog eens mijn setje opzetten ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zag op de iPhone was een 1e flits en even later een 2e flits. Deze flits was de vastlegging van et beeld. Soms over het hele beeld, maar ook wel links of rechts een zwarte balk. En wat ik ook zag in de slomo dat de opkomende druppel door de 2e geraakt werd maar dat dit voor de, 2e, flits zat. Ik kreeg het niet voor elkaar met de Camera Delay instelling. Vandaag heb ik de licht meet methode op "meervlaks" ingesteld. Dit leverde vrijwel direct 'parapluutjes' op. Soms heel grillig, maar sommige ook mooi rond. Al naar gelang je de grootte, in Ms, van de druppel is. 

Volgende stap is consistentie in het meteen goed krijgen van de 'paraplu' en het aantal druppels verminderen. Ik zie nu dat druppel 1 en 3 uit 3, of soms meer, druppels bestaan. Ik heb gezien dat in de Miops instellingen een onderdeel "Pulse length" staat. 

020F10_1_200e_ISO400.JPG

021F10_1_200e_ISO400_Parapluutje.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...