Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Naast het zelf maken van foto's vind ik het ook erg leuk foto's van andere fotografen te bekijken en eventueel geïnspireerd te worden.

Een aantal inspiratiebronnen in de landschapsfotografie voor mij zijn: Bas Meelker, George Digalakis. 

Hebben jullie ook landschapsfotografen waar je inspiratie bij opdoet of leuke tips?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
  • 6 maanden later...
  • 4 maanden later...
7 uren geleden, Rob-Slinkert zei:

Is het echt heel raar als ik beken dat alleen het landschap mijn inspiratiebron is ???

Helemaal niet raar!

Inspiratiebron is misschien ook niet helemaal passend woord, ik gebruik de websites en boeken van andere fotografen eigenlijk meer om nieuwe (voor mij onbekende) locaties te vinden, maar is dat echt inspiratie? De verschillende technieken die je kunt gebruiken hangen toch vooral van het moment af. Soms zie je nog een standpunt waar je misschien niet aan gedacht had maar bij landschap werken toch meestal de gebruikelijk compositieregels het beste. Het landschap en het licht wat je hebt als je er staat zijn voor alle situaties anders, je kunt een landschapsfoto nooit exact hetzelfde maken (of je moet op hetzelfde moment daar zijn, maar dan nog sta je er anders voor) bij portretten kun je inspiratie halen uit de lichtopstelling en aankleding, dat gaat voor landschap niet op 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel die bron, ga zelden op pad met een vooropgesteld doel. Ik laat me graag verrassen door de schoonheid of de grillen van het landschap. Zie ik iets dat me aanspreekt, dan ga ik kijken hoe ik daar een mooie foto van kan maken. En natuurlijk neem ik daarbij onbewust iets mee van al die foto's van anderen die ik in de loop der jaren voorbij heb zien komen. Maar ik heb geen fotograaf van wie ik kan zeggen dat ik mijn stijl daarop ent of iets dergelijks (voor zo ver ik één stijl zou hebben, dat geloof ik niet).

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Andere fotografen hun werk gebruiken als inspiratiebronnen zijn een beetje nutteloos in mijn ogen.
Het landschap zelf is mijn inspiratiebron, het licht, het tijdstip, de omstandigheden... Desnoods 10 keer terug keren tot wanneer je het licht hebt dat je wil.
Je mag andere fotografen hun werk bekijken om u te laten inspireren maar zonder dat zelfde licht, omstandigheden, weer... zal uw foto er heel anders uitzien.

In plaats van naar andere fotografen hun werk te kijken om mij te laten inspireren ga ik op zoek naar locatie's die de moeite zijn om te fotograferen. En daarvoor laat ik mij inspireren door websites zoals 500px of locationscout.net De voorbereidingen gebeuren meestal met photopils. Ik probeer altijd een paar uur of een halve dag op voorhand ter plaatse te zijn om te kijken en te zoeken naar composities, de inspiratie komt vanzelf. Het licht daarintegen ...

  • Like 2

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...