Ga naar inhoud

Van flitsangst en gadgetgekte...


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Wie herkent dit?

Zoals vermoedelijk elke fotograaf heb ik een flitser in mijn tas zitten. Ik gebruik het ding bijna nooit. Ligt niet voor de hand als je vooral landschappen, natuur en straattaferelen kiekt, en als het ding toch een keer van pas zou kunnen komen ben ik als de dood dat ik de sfeer wegflits, dus schroef ik de iso liever op.

En toch zat ik gisteravond ineens filmpjes te kijken over triggers die mijn flitser op afstand aan kunnen sturen. Ben ik een gadget-gekkie geworden? Of sta ik op het punt iets moois te ontdekken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PeterKosterHT Ik snap wel dat je bijna niet flitst, als je direct van de camera af flitst krijg je toch wel een van de saaiste licht situaties die kunt hebben. Zonlicht komt immers ook niet recht van achter je camera vandaan. Als je de flitser van je camera afhaalt en ergens neer zet zodat het licht meer van de zijkant komt wort het toch al mooier. Ik heb zelf 2 reportageflitsers met een triggerset in mijn tas zitten, over het algemeen gebruik ik ze voor portretten, macro/close-ups(bloemen en paddenstoelen) en andere dingen die ik uit wil lichten. Je hebt wel geduld nodig om je flitser op de juiste plek te zetten en in te stellen, in het begin moet je ook wat oefenen om je flitser leren kennen.

 

Voor landschappen en straatbeelden zou ik niet snel een flitser pakken, je hebt anders veel flitsers nodig om het goed belicht te krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een meerdaagse masterclass flitsfotografie gevolgd op het CVO, ik kan iedereen (zelfs landschapsfotografen) zoiets aanraden. Er kan zo veel meer met flits dan veel mensen denken, we hebben zelfs een opdracht landschap met flits moeten doen, lastig om omgevingslicht en flits zo te combineren dat je er het profijt van hebt maar niet ziet dat het geflitst is. De sfeer wegflitsen is met de juiste instellingen totaal niet aan de orde, maar die juiste instellingen zijn zo makkelijk nog niet. Triggers om de flits off-camera te gebruiken vallen zeker niet onder gadgetgekte, ik lig bij macro en bloemetjes regelmatig met flits en trigger (en reflecterende velletjes papier) in het veld. Je hebt veel meer vrijheid in het regelen van het licht als je de flits niet vast op de camera hebt zitten

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...