Ga naar inhoud

Hoe neem ik mijn camera mee op reis tijdens het backpacken?


Cameraatje12

Aanbevolen berichten

Hi allemaal! Aanstaande zomer ga ik voor het eerst backpacken in Peru. Maar ik loop tegen een aantal zaken aan. Onze reis gaat gedeeltelijk door de jungle. Is er hier iemand die ervaring heeft met fotograferen in de jungle? Ik dacht er zelf aan om hiervoor mijn Sigma 150-600mm mee te nemen (aangezien ik hoop wat wildlife te spotten).

 

Verder vroeg ik me af hoe jullie je cameraspullen meenemen tijdens het backpacken. Ik wil mijn camera, mijn Nikon 16-80mm en mijn Sigma 150-600mm meenemen, maar ik moet natuurlijk ook nog kleding en dergelijke meenemen. Zouden jullie aanraden mijn camera en dergelijke in een aparte cameratas mee te nemen? Ik ben benieuwd naar tips en ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe zelf wel korte hikes, een enkel keer een meerdaagse maar als ik op reis ben maar dan blijft m'n 150-600 meestal thuis, de enige keer dat die mee is geweest is op een safarireis die ook nog speciaal een fotografiereis was. Anders dan bij een fotografiereis (op eigen houtje of georganiseerd) ga ik er niet mee sjouwen. Ik ben jaren geleden in Peru geweest (niet echt back-packend maar wel van locatie naar locatie reizend deels met trein en nachtbus) ik had toen m'n fotorugzak met camera, basislens en een kleine tele (80-200) bij me en een koffer voor de rest, als ik het over moest doen dan zou ik ongeveer hetzelfde meenemen, ik heb nu een iets minder compacte 70-210, die zou mee gaan en ik zou m'n tele-converter erbij steken (x1.4) en m'n kleren etc. in m'n weekendtas (met wieltjes) Ik weet niet of dat aan te raden is als je alles met lokale bussen wilt doen, die kunnen behoorlijk druk zijn. 

Wat jungle betreft, waar ik toen geweest ben had ik niet eens perse zo veel zoom nodig aangezien je op de meeste plekken maar 1 boom ver kon kijken of maar tot de oever van de rivier, voor vogels was iets meer wel leuk geweest maar het blijft (zoals altijd) een afweging ... acclimatiseren is wel belangrijk in de jungle, je spullen eerste tijd in de tas laten en als het daarna toch nog beslaat zeker niet gaan vegen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor mijn "travel by train through India" voor mijn foto apparatuur een rugzak gebruikt. Tijdens de hike op je borst en als ik een nachttrein had dan gebruikte ik die als hoofdkussen. De backpack lag aan de ketting onder de bank.

Ja, een zoom is aan te raden. Maar een 10-22, oid, is ook handig bij je te hebben.

aangepast door Bladehans60
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-1-2024 om 13:49, Cameraatje12 zei:

Verder vroeg ik me af hoe jullie je cameraspullen meenemen tijdens het backpacken. Ik wil mijn camera, mijn Nikon 16-80mm en mijn Sigma 150-600mm meenemen, maar ik moet natuurlijk ook nog kleding en dergelijke meenemen. Zouden jullie aanraden mijn camera en dergelijke in een aparte cameratas mee te nemen? Ik ben benieuwd naar tips en ervaringen!

Huur een Sherpa zoals bij de bergbeklimmers.
Grapje   😇

Maar ik zou een aparte tas meenemen. Je moet er wel snel aankunnen als een fotomoment zich voordoet. In een grote rugzak moet je het dan eerst zoeken, en zeker als het naar de bodem is gezakt.
Probeer een tas te vinden die je boven je rugzak kan bevestigen, zo zitten je kledij en andere dingen in de hoofdrugzak en je camera-materiaal snel neembaar in de kleinere tas.

Als je in een basiskamp bent kun je dan je rugzak daar laten en met je tas/kleine rugzak de omgeving verkennen. En hopelijk fantastische foto's te maken.

 

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb zo'n 10 jaar in Zuid-Amerika gewoond, en het kan daar warm worden, en als men daar gaat Backpacken, zou ik mij persoonlijk toch eerst zorgen gaan maken om het gewicht waar ik mee ga lopen sjouwen, een rugzak wordt bij elke 100 meter lopen gevoelsmatig veel zwaarder. En dan is er nog het klimaat in Peru, volgens mij ligt Peru aan de verkeerde kant van het Andes-gebergte. Hier (in Nederland) wordt de neerslag in mm gemeten daar wordt het in cm gemeten (vochtige oceaan lucht wat tegen de Andes aan knalt)

Maar al met al lijkt het mij toch wel een uitdaging.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf regelmatig onderweg voor landschapsfotografie en zoals al eerder word beschreven is het gewicht echt een dingetje. Als ik zelf in de bergen loop laat ik wel eens een lens thuis om gewicht te besparen. Zelf gebruik ik een hele fijne rugzak waar je nog voldoende ruimte hebt voor kleding maar ook voor je camera spullen die snel te bereiken zijn. Ook vind ik het zelf prettig dat als je een statief meeneemt deze midden achter op de rugzak te bevestigen is. Na een lange tijd ga je scheef lopen als je dat niet hebt😂 Ik weet niet of ik hier een link mag delen maar anders mag je mij ook een prive berichtje sturen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...