Ga naar inhoud

Artikel reisfotografie


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Bij lezing van het artikel Reisfotografie in de laatste Zoom zat ik me een beetje te ergeren aan de toon van het verhaal. Het begint al met de eerste paar zinnen. De auteur wil een plan, samenhang en een rode draad zien? Ik heb het een paar dagen laten bezinken en het verhaal opnieuw gelezen, maar het gevoel blijft. Dus schrijf ik het maar van me af.

Waarom? Als ik maar met een verzameling plaatjes terugkom, die voor mij een plezier zijn om naar te kijken en me daarbij opnieuw laat genieten van dat ene moment en die ik met enige trots aan anderen kan laten zien, is het volgens mij prima. Boeit mij niet dat ik dan in één serie rustende toeristen in een mooie kathedraal, een prachtig landschap met veel diepte en een heel mooi belichte macro van een apart bloemetje, interesseert me niet: de enige die ze bij elkaar ziet, ben ik. Nu ja, wellicht een familielid dat wil weten hoe mijn vakantie was. Dan zeggen een paar foto's meer dan duizend woorden. Niets mis mee, volgens mij.

Vervolgens stelt de auteur dat mensen op reis een bonte verzameling onderwerpen kieken, terwijl ze thuis juist zo thematisch bezig zijn. Pardon? Spreek voor je zelf... Laat ik dat ook doen: als ik ga fotograferen ga ik wandelen en fotografeer ik zoals de auteur meent dat we dat allemaal op vakantie doen. Als ik langs de Waal loop is de kans relatief groot dat ik in beeld breng hoe een schip traag door oneindig laagland glijdt, maar zie ik een paar verliefde heikikkers of een kind dat met uiterste concentratie steentjes over het water keilt, dan zijn dat net zo goed onderwerpen.

Op reis geldt dat des te sterker wat mij betreft. Je komt dingen tegen die je niet kent, soms verwacht, soms onverwacht. Laat je dan inspireren en wijk van je plan af, mocht je dat al hebben. Zoals de Chinese filosoof  Lao Tse heel lang geleden zei: de reis zelf is je bestemming... Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor de vakantiereis, maar zeker ook voor de fotografie: als je blijft hangen in wat je doet, perfectioneer je met een goed doordacht plan wellicht wat je al doet, maar blijf je steken in het werk dat iedereen al van je kent. Maar inderdaad, dan zit er wel samenhang in:classic_rolleyes:    

Uitsmijter: de auteur raadt aan tourist traps te vermijden. In zijn algemeenheid kan ik hem daarin nog wel volgen, maar als absolute waarheid is de stelling echt te kort door bocht. De kunst is alleen die dan zo te fotograferen dat je er iets anders van maakt. Een paar voorbeelden:

- het paleis van de pausen van Avignon. Ik kwam er 's avonds, toen de busladingen toeristen weg waren en het al donker werd. Op het plein stond alleen nog één verliefd stelletje een selfie te maken en dat stond dus hinderlijk in de weg. Maar toen dat stel zich omdraaide om de zojuist gemaakte selfie te bekijken met het paleis op de achtergrond, ontstond plots een sfeervol, romantisch plaatje

- het beroemde Alhambra in Granada, zo'n toeristenval dat je een half jaar van tevoren een kaartje voor een bepaald tijdslot moet kopen, ben je te laat heb je pech): mooie plaat van groepje Japanse dames dat zichzelf met dank aan de selfiestick kiekt

- de Trevi fonteinen in Rome. Rome is sowieso één grote toeristenval en bij deze fonteinen lopen zo veel mensen dat je er gek van wordt. Desondanks had een bruidsfotograaf zijn tortelduifjes daarheen meegenomen voor de staatsiefoto's. Dat heb ik dan weer gefotografeerd en om het effect te versterken heb ik alleen het bruidspaar in kleur gelaten en  de rest zwart-wit gemaakt. (was trouwens een goede oefening in selecteren in Photoshop, een jaar of acht geleden toen de selectiegereedschappen nog lang niet zo verfijnd waren als nu en ik er amper ervaring mee had)

Ik weet het: ik ben niet representatief. Ik boek mijn vakanties bijvoorbeeld nooit. Ik kan nog zo zeer van plan zijn om naar de Dolomieten te gaan, als ik op de dag van vertrek meer zin heb in Denemarken ga ik daar heen. Ik wil ook beslist niet ontkennen dat een beetje voorbereiding best prettig is. Aks je het Noorderlicht wilt fotograferen, is het beslist handig om je van te voren vast te bedenken wat dat voor fenomeen is en wat dat voor consequenties heeft voor het fotograferen. En als je wilde leeuwen in Afrika wilt fotograferen lijkt het raadzaam om een plan te maken: neem een stevige tele mee en zoek een gids die er voor zorgt dat je die mooie dieren ook inderdaad te zien krijgt.

Daar valt niets tegenin te brengen, althans niet iets dat ik me zo snel kan bedenken. Maar als geen andere tak van fotografie vraagt de reisfotografie om een open mind. Voorbereidingen, iets van een plan, ach, het kan geen kwaad, maar laat je vooral verrassen!

image.thumb.png.8221734a89055fe12b8dcbf983bcf136.png

Paleis van de pausen in Avignon

aangepast door PeterKosterHT
Vergeten zin toegevoegd
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb de laatste Zoom slechts vluchtig doorgebladerd (ik neem aan dat het daar in stond). Ik ben het in grote lijnen met je eens. Op zich ga ik niet altijd helemaal blanco op pad: ik doe wel wat huiswerk, maar niet alleen ivm de fotografie, maar ook omdat ik van tevoren voor een groot deel wil weten wat ik wil gaan zijn/bekijken. Zolang er van een bezienswaardigheid geen attractiepark is gemaakt, wat is er dan mis mee om daar foto's van te maken. Wellicht kom je nooit meer op die plek (ik ga op vakantie bijv. nooit 2x naar dezelfde bestemming). En een bonte verzameling plaatjes... dat lukt me in Nederland ook wel, hahaha. Niks mis mee, wat mij betreft.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens Peter! En gaan we niet nu net naar die bepaalde plekken die zo in trek zijn bij toeristen omdat we die gezien willen hebben, foto ervan nog buiten beschouwing gelaten. Als ik bv naar Parijs ga om foto's te maken, dan een plan, uitzoeken waar de hidden gems zijn etc. maar als ik op vakantie naar Parijs ga dan ga ik toch echt in de kudde mee de Eiffeltoren op hoor, en daar hoort dan ook een selfie met mobieltje bij etc. etc. etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stefanie71 zei:

Helemaal mee eens Peter! En gaan we niet nu net naar die bepaalde plekken die zo in trek zijn bij toeristen omdat we die gezien willen hebben, foto ervan nog buiten beschouwing gelaten. Als ik bv naar Parijs ga om foto's te maken, dan een plan, uitzoeken waar de hidden gems zijn etc. maar als ik op vakantie naar Parijs ga dan ga ik toch echt in de kudde mee de Eiffeltoren op hoor, en daar hoort dan ook een selfie met mobieltje bij etc. etc. etc.

Uitzonderingen zijn er altijd hoor ?

Ik ga, waar de massa niet naar toe gaat

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het artikel gaat over reisfotografie, niet over vakantiefotografie. Quote uit de eerste alinea: "en zodoende verwarren veel fotografen reisfotografie met vakantiefotografie".

Op 11-2-2023 om 23:36, PeterKosterHT zei:

Boeit mij niet dat ik dan in één serie rustende toeristen in een mooie kathedraal, een prachtig landschap met veel diepte en een heel mooi belichte macro van een apart bloemetje, interesseert me niet: de enige die ze bij elkaar ziet, ben ik

Dat geld misschien voor jouw Peter maar waarschijnlijk niet voor de auteur.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, darka zei:

Uitzonderingen zijn er altijd hoor ?

Ik ga, waar de massa niet naar toe gaat

Ik ga OOK waar de massa niet naartoe gaat, maar de 'bezienswaardigheden' sla ik ook niet over 

@Lenjan, reisfotografie en vakantiefotografie is in mijn boekje hetzelfde ik ga op vakantie en dan maak ik een reis, maar dat geldt dan voor mij, waarschijnlijk verstaat de auteur onder vakantie 3 weken bakken op een Spaans strand en onder reizen de tripjes 'off the beaten path', voor mij is 3 weken strand hel en off the beaten path combineer ik met de 'must sees' van een bepaald gebied

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...