Ga naar inhoud

Hulp gevraagd: bewerking pc (LRC) versus afdruk


Ingridgb

Aanbevolen berichten

Wellicht een nogal cryptische titel, maar ik weet ff niet hoe ik het kort moet benoemen. 

 

Het "probleem" is dit: ik heb onderstaande (RAW)foto een klein beetje bewerkt in LRC. Op de pc was hij prima (voor mij), maar als ik hem laat afdrukken bij de Hema dan ziet het licht er raar uit als een grote rozige vlek en niet zoals op mijn pc. Toen nog een keer bewerkt (hooglichten en witte tinten helemaal naar 0 gezet), maar ook dan krijg ik een afdruk met een grote rozige vlek. Wie kan mij tips geven wat ik in LRC kan aanpassen, zodat de afdruk wordt zoals op mijn pc-scherm? 

IMG_5591.jpg

20230216_121146.jpg

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerste dat bij me opkomt.. Waarom HEMA.. 

Je koopt een dure camera, ben als een gek in lightroom en photoshop je foto nog beter te maken (los van dat je een jpg nodig hebt)

Vervolgens ga je naar de eenheidsworst om deze te laten printen. 

 

Ben er niet helemaal in thuis, maar hema heeft de meest algemene instellingen voor hun printers. Voor een vakantiekiekje prima, maar voor een goede afdruk zou ik verre van de hema weg blijven. 

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik het bij de Hema laat afdrukken is omdat ik ze dan binnen een uur of zoiets kan ophalen. Voor een proefdruk is dat dus heel handig. Ik heb nergens gezegd dat ik de vergroting ook bij de Hema laat afdrukken.... 

 

Maar helaas heb je dus geen LRC-tip voor me, begrijp ik ? 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel ons eens wat over de manier waarop je het beeld klaar zet...

Let wel, dat je bij een snelservice afdrukcentrale toch altijd een verschil blijft zien tussen wat jij op je scherm ziet en de afdruk.

Note: de beelden die je gepost hebt zijn niet met elkaar te vergelijken. Dan is het ook onmogelijk om suggesties te doen. 

Kan je niet aangeven dat aangeleverde beeld afgedrukt moet worden as is? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, in2lapland zei:

Vertel ons eens wat over de manier waarop je het beeld klaar zet...

Let wel, dat je bij een snelservice afdrukcentrale toch altijd een verschil blijft zien tussen wat jij op je scherm ziet en de afdruk.

Note: de beelden die je gepost hebt zijn niet met elkaar te vergelijken. Dan is het ook onmogelijk om suggesties te doen. 

Kan je niet aangeven dat aangeleverde beeld afgedrukt moet worden as is? 

 

Wat wil je weten van hoe ik het beeld klaar zet? Ik pas de raw-versie aan in LRC en exporteer het als jpg. Die jpg upload ik bij de Hema fotoservice om er een proefdruk van te laten maken. Dan kan ik thuis weer even kijken of ik nog iets wil aanpassen. 

 

De bovenste foto is de jpg na bewerking - de foto eronder is een foto van de afdruk (gemaakt met mijn telefoon). Op de onderste foto zijn de kleuren wat gek (vanwege de glans op de foto), maar het gaat puur even om de lichtvlek rond het lichthuis. 

 

Wat bedoel je met: "Kan je niet aangeven dat aangeleverde beeld afgedrukt moet worden as is?" Wat bedoel je met "as is"?  

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

LRC en exporteer het als jpg.
wat zijn de exacte:
- bestandsinstelling (kleurruimte, kwaliteit, bestandsgrote beperking)
- afbbeeldingsgroote
- metagegevens
- uitvoerverscherpen


as is  betekent dat het beeld afgedrukt moet worden zoals deze is aangeleverd, dus dat de afdrukcentrale niet hun eigen afdrukprofiel mag/gaat gebruiken

Note: een vergelijk tussen twee beelden kan je alleen doen als de "crop/uitsnede" van beide relatief gelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, in2lapland zei:

LRC en exporteer het als jpg.
wat zijn de exacte:
- bestandsinstelling (kleurruimte, kwaliteit, bestandsgrote beperking)
- afbbeeldingsgroote
- metagegevens
- uitvoerverscherpen


as is  betekent dat het beeld afgedrukt moet worden zoals deze is aangeleverd, dus dat de afdrukcentrale niet hun eigen afdrukprofiel mag/gaat gebruiken

Note: een vergelijk tussen twee beelden kan je alleen doen als de "crop/uitsnede" van beide relatief gelijk is.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Je wil een screenshot van de bewerkingen, die ik heb los gelaten op het raw-bestand? 

 

Wat betreft het vergelijk van de twee eerdere foto's: het gaat puur om de lichtvlek - de rest is hier niet belangrijk. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je in Lightroom iets aan kunt passen om dit te voorkomen. Zeg ik als leek hoor. Punt is volgens mij dat de printer van de Hema wel moet 'weten' welke kleur hij precies moet mengen om je foto te printen. Wanneer je scherm anders gecalibreerd is qua kleuren dan de printer, zal hier dus altijd verschil in zitten. Zo'n flinke vlek vind ik wel gek, maar doordat je zelf geen zicht hebt op het profiel van de printer... lijkt het mij lastig om dit in Lightroom te compenseren. 

Ik print zelf thuis en heb zowel mij scheme als printer zo afgesteld dat de kleuren overeen komen. Maar dat kan dus alleen doordat de printer fysiek aanwezig is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Je wil een screenshot van de bewerkingen, die ik heb los gelaten op het raw-bestand? 
Ik wil geen screenshot, ik wil de tekstuele waarden zien die je bij exporteren gekozen hebt, in de ontwikkel module:
- selecteer het beeld
- rechter muisknop
- exporteren
en daar zie de zaken waar ik naar vraag

het gaat puur om de lichtvlek - de rest is hier niet belangrijk.
nee, het gaat niet puur om de lichtvlek, we moeten het totaal beeld zien - dan wel een relatief gelijke crop van het beeld - om zaken op "correcte" wijze te kunnen beoordelen. Op deze manier is het appels met peren vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, in2lapland zei:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Je wil een screenshot van de bewerkingen, die ik heb los gelaten op het raw-bestand? 
Ik wil geen screenshot, ik wil de tekstuele waarden zien die je bij exporteren gekozen hebt, in de ontwikkel module:
- selecteer het beeld
- rechter muisknop
- exporteren
en daar zie de zaken waar ik naar vraag

het gaat puur om de lichtvlek - de rest is hier niet belangrijk.
nee, het gaat niet puur om de lichtvlek, we moeten het totaal beeld zien - dan wel een relatief gelijke crop van het beeld - om zaken op "correcte" wijze te kunnen beoordelen. Op deze manier is het appels met peren vergelijken.

Hopelijk kun je iets met de screenshot van de exportgegevens? 

 

Wat betreft de lichtvlek: simpel gezegd komt het erop neer dat er blijkbaar een overbelichting in de lichtbundel zit, maar ik weet niet hoe ik dat verder kan aanpassen. Ik hoopte dat iemand me dat hier kon uitleggen.

Screenshot export.JPG

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exporteren, heb je geen vreemde zaken ingesteld

blijkbaar een overbelichting in de lichtbundel
het ziet er - inderdaad - naar uit dat het afdrukprofiel wat gebruikt wordt de kleurwaarden niet kan onderscheiden en  daar een gemiddelde kleurwaarde neemt, waardoor die vlek op deze manier naar voren komt.

Afhankelijk van je LRC versie:
Je kan eventueel bekijken of je het met een kleurbereik masker kan verbeteren.
voorbeeld instelling kleurmasker:
belichting klein beetje plussen, beetje contrast +, hooglichten klein beetje terug brengen,  de schaduwen in de - en de kleurtemperatuur een klein beetje +
als je voordat je begint nog een virtuele kopie maakt, kan je daar een tegenovergesteld kleur masker op loslaten en dan is het afwachten wat de afdrukcentrale van de hema met deze 2 doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, in2lapland zei:

Exporteren, heb je geen vreemde zaken ingesteld

blijkbaar een overbelichting in de lichtbundel
het ziet er - inderdaad - naar uit dat het afdrukprofiel wat gebruikt wordt de kleurwaarden niet kan onderscheiden en  daar een gemiddelde kleurwaarde neemt, waardoor die vlek op deze manier naar voren komt.

Afhankelijk van je LRC versie:
Je kan eventueel bekijken of je het met een kleurbereik masker kan verbeteren.
voorbeeld instelling kleurmasker:
belichting klein beetje plussen, beetje contrast +, hooglichten klein beetje terug brengen,  de schaduwen in de - en de kleurtemperatuur een klein beetje +
als je voordat je begint nog een virtuele kopie maakt, kan je daar een tegenovergesteld kleur masker op loslaten en dan is het afwachten wat de afdrukcentrale van de hema met deze 2 doet.

Dank voor de tips. Hier kan ik wat mee, hoop ik. Zal van het weekend ff uitvogelen hoe het werkt met een kleurbereikmasker. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 3 dingen die bij mij opkomen en geen van allen hebben met LR te maken: 

1. heb je je beeldscherm al eens gekalibreerd? Een niet juist afgesteld beeldscherm kan een heel ander beeld weergeven dan wat er uiteindelijk geprint wordt. Je zou bv een spyder kunnen huren (of lenen als je iemand weet die zoiets heeft) en zo je beeldscherm goed afstellen

2. staat bij het uploaden automatische bewerking misschien aan (wat Jan ook al aangeeft)

3. de kwaliteit van Hema ... zelf geen ervaring mee hoor, maar als je de jaarlijkse tests van afdrukcentrales leest zie je dat de een beter is in losse afdrukken op papier en de ander juist voor fotoboeken of canvas, en de cijfers die dan gegeven worden liggen ooit ver uiteen

aangepast door Stefanie71
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Lenjan zei:

Heb je deze wel uitgeschakeld. Volgens mij maakt die bewerking de hele foto lichter

Scherm­afbeelding 2023-02-17 om 00.33.27.png

Yes, en ook kun je de foto "verfraaien" wat inhoudt dat het contrast omhoog gaat en de foto donkerder wordt. Dus die optie kies ik ook niet. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stefanie71 zei:

Er zijn 3 dingen die bij mij opkomen en geen van allen hebben met LR te maken: 

1. heb je je beeldscherm al eens gekalibreerd? Een niet juist afgesteld beeldscherm kan een heel ander beeld weergeven dan wat er uiteindelijk geprint wordt. Je zou bv een spyder kunnen huren (of lenen als je iemand weet die zoiets heeft) en zo je beeldscherm goed afstellen

Ik heb zo'n Spyder en mijn scherm daarmee gekalibreerd (ivm mijn werk)

2. staat bij het uploaden automatische bewerking misschien aan (wat Jan ook al aangeeft)

Dat heb ik uitgeschakeld. 

3. de kwaliteit van Hema ... zelf geen ervaring mee hoor, maar als je de jaarlijkse tests van afdrukcentrales leest zie je dat de een beter is in losse afdrukken op papier en de ander juist voor fotoboeken of canvas, en de cijfers die dan gegeven worden liggen ooit ver uiteen

Ik heb bij de Hema (tijd geleden) diverse fotoboeken laten maken en die vielen prima uit. Ik heb eigenlijk nooit eerder losse foto's laten afdrukken. Pas sinds een paar weken dat ik eea heb laten afdrukken. Die vielen allemaal best goed uit, zowel bij de Hema als bij Saal Design. De medewerkster van de Hema gaf wel aan dat de meerdaagse fotoservice mogelijk een beter resultaat oplevert, omdat ze bij de centrale betere apparatuur hebben staan. 

 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Als ik mijn raw-bestanden bewerkt heb, sla ik ze op als jpg in de hoogst mogelijke kwaliteit. Afdrukken van de Hema zijn dan gewoon prima.

Daar kan ik ook nog even naar kijken. Mijn zoon heeft dat ooit een keer ingesteld en daar heb ik nooit meer naar gekeken.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Altijd handig, een slimme zoon. Mar dan moet ie wel in de buurt blijven:classic_biggrin:

Oh maar dat is hij ook regelmatig, hoor ? ? Alleen heeft hij zelf een oude versie van LR en ik heb de nieuwste. Maar ik heb vanmiddag zelf ook weer eea uitgevogeld ? 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...