Ga naar inhoud

Portret | lui oog


Jorijnvanvugt

Aanbevolen berichten

Ik probeer maar even mee te denken met mijn klompengevoel, want ook mensen met een beperking hebben recht op een mooi portret..

Voor zo ver ik weet kun je met een lui oog niet zien, dus ik veronderstel dat het probleem is dat het niet beweegt als het andere oog wel ergens naar kijkt.

Ik zou het model dan vragen in dezelfde richting te kijken als het luie oog dat doet.
Zeker zo belangrijk, zo niet nog belangrijker, bij een onzeker iemand: Vraag waar het probleem precies zit, leg uit wat je doet en hoe je te werk gaat. Neem de tijd, ook om je model de kans te geven je foto's tijdens de shoot direct al te bekijken (wees praktisch, zorg voor een laptop om ze op groot scherm te laten zien) en biedt aan dat je de foto's gewoon echt vernietigt als de resultaten haar niet aanstaan.

Je kunt natuurlijk ook vertellen dat je het model mooi vindt zoals het is en dat dat luie oog er nu eenmaal bij hoort. Is het niets minder om. Klopt helemaal, maar vermoedelijk hebben al heel veel mensen dat gedaan. Vergeefs. Zij heeft een probleem en in dit geval wordt dat ook jouw probleem. Dat verdient het dat je er serieus op ingaat, in plaats van dat je het met (natuurlijk goed bedoelde) dooddoeners de kop in drukt.
Ik geef geen garantie dat het werkt, maar je maakt een kans. En als het werkt, heb je iets bereikt dat verder gaat dan het belang van een mooi portret: dan heb je iemand met weinig zelfvertrouwen een heel positieve ervaring gegeven. Eindelijk...

aangepast door PeterKosterHT
  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste dat ik denk als ik beide antwoorden lees, is dat foto's gelijk gedeeld moeten worden. 

Ik maak veel foto's, die ik aan modellen of klanten geef, wat zij er dan mee doen is dan aan hun. Waarom moet iedere foto gelijk gedeeld worden. Dus, ik snap haar onzekerheid, maar het publiek maken is de onzekerheid in het geheel toch? 

Als antwoord op de vraagsteling. Low key, wegdraaien, schaduw. 

Andere optie is, het totaal geen probleem te laten zijn, en gewoon lekker fotograferen. Ik loop ook al 46 jaar met dingetjes waar ik zelf niet blij mee ben, en wat een ander totaal niet opvalt.  

Makkelijker gezegd dan gedaan ik snap het best hoor.  Maar probeer haar op haar gemak te stellen. Begin niet gelijk met fotos maken, maar bespreek eerst hoe zij zichzelf het liefst op foto ziet.  foto's maken kan na een uur ook nog wel. of volgende week. 

 

succes!

  • Thanks 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...