Ga naar inhoud

Poollicht fotograferen


FrozenMemory

Aanbevolen berichten

Hoi mensen,

Afgelopen dag zag ik diverse foto's van poollicht verschijnen wat afgelopen nacht zichtbaar was. Aankomende nacht schijnen de omstandigheden hiervoor nog beter te zijn. 

https://www.noodweer.be/poollicht-vannacht-zware-zonnestorm-op-komst-270223/

Ik ben morgen toch vrij dus denk dat ik aankomende nacht eens ga proberen hier foto's van te maken. Heb geen idee hoe dat werkt want heb nog nooit nachtfotografie gedaan. 

Ook weet ik niet waar dit het beste zichtbaar zal zijn.

Iemand hier toevallig nog tips? Dan doel ik op welke locatie? Welk objectief en welke camera instellingen?

Alvast bedankt.

  • Like 2

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zoekt op "hoe fotografeer ik noorderllcht"
kom je genoeg linkjes tegen om door te lezen
dat zal beantwoorden:
- Welk objectief
- uitgangspunt: Camera 
instellingen

De kans op kp > 6 is zeer minimaal, er is nog 1 hele kleine (0,001% - kp 5 2/3 -) kans 28-2 00:00 - 04:00 om op de Nederlandse wadden eilanden Terschelling, Schiermonnikoog, Ameland het noorderlicht vast te leggen.

Note: ik zie in het aangegeven tijdsblok 100% bewolking ..... 

aangepast door in2lapland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik het in Limburg ga proberen. Daar is het onbewolkt. Rond 21:00 is de index het hoogst heb ik net nog gecheckt. Het was afgelopen nacht lager en ook op diverse plaatsen in NL te zien. Niet alleen op de waddeneilanden dus. Die maken nu ook weinig kans, gezien de bewolking die uit het noordoosten binnen komt.

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi man, op Texel? Bij dit soort foto's hoort gewoon nabewerking ?

Bij ons in het noorden was het bijkans filerijden richting kust, zag ik op het (lokale)nieuws.. om mooie bewolking te zien hehe 

Vanavond helder, wordt nog gekker, gok ik.

aangepast door corvee1r
Link naar reactie
Delen op andere sites

thnx. nee niet op texel. Lekker rustig plekje bij ons aan de dijk, zicht tussen terschelling (links) en ameland (rechts)

terugweg inderdaad filerijden naar huis. gelukkig een klein stukje. Maar man oh man, wat zijn we weer lekker bezig. Smalle wegen, niet aan de kant willen, deuren open staan over smalle weggetjes heen, groot licht aan, veel te hard rijden tussen de auto's door.. Lekker bekrompen gedrag weer met zn allen 

  • Like 2
  • Haha 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kon na 90 x 30 seconden met steeds 10 seconden tussenpoos, niet meer wachten en had t idee dat t beste wel over was met noorderlicht.  Uiteindelijk wilde ik nog een paar losse foto's maken ook met een iets andere compositie. Wat dus niet gelukt is. 

Het was vooraf even de vraag wat startracks met de zweem van het licht zou doen, ook die gaan namelijk 90 x over elkaar heen. Ik heb ooit iets dergelijks met Neowise gedaan, daar heb ik van de 120 foto's 1 met komeet overgehouden en alle andere 119 de komeet uit geshopt, omdat het anders een vage lelijke streep zou worden, daar was ik hier ook even bang voor, maar het pakte wonderbaarlijk goed uit. 

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, in2lapland zei:

Het gaat er niet om dat je ver naar het noorden kan kijken, het gaat erom of het noorderlicht zover zuidelijk kan komen met een index onder de 6.


 

Ik heb toch mooie foto's gemaakt in Brabant gezien. Het speciale aan deze x poollicht in NL (en Be) is nu net dat het zo ver zuidelijk te zien is en zelfs met het blote oog. Heb de index niet gecheckt laatste tijd maar zal dan vast boven de 6 uitkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar, in2lapland zegt dat t poollicht niet zover naar t zuien komt, nog niet eens tot aan lauwersoog gebied dus dan zal dat wel niet toch? Dan zullen de foto's gemaakt in brabant wel gefotoshopt zijn. Mijn foto, ter hoogte van lauwersoog gebied is ook geen poollicht, want dat komt niet zover naar t zuiden

  • Haha 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geshopte foto's zullen er zat zijn van het poollicht, ik weet van tenminste 1 en die staat op mijn Insta, vuuroren van Westkapelle met Aurora. Toen we daar stonden te fotograferen met 3-en van de fotoclub ging de discussie of we die saaie lucht wel/niet zouden vervangen en als grap heb ik er later een van m'n IJsland foto's achter geplakt. Wel grappig hoe weinig mensen het doorhebben, en dat terwijl ik in de tags toch duidelijke hints gegeven dacht te hebben. Ook wel grappig dat ik 'm misschien een van afgelopen nachten echt had kunnen maken ... 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Stefanie71 zei:

Geshopte foto's zullen er zat zijn van het poollicht, ik weet van tenminste 1 en die staat op mijn Insta, vuuroren van Westkapelle met Aurora. Toen we daar stonden te fotograferen met 3-en van de fotoclub ging de discussie of we die saaie lucht wel/niet zouden vervangen en als grap heb ik er later een van m'n IJsland foto's achter geplakt. Wel grappig hoe weinig mensen het doorhebben, en dat terwijl ik in de tags toch duidelijke hints gegeven dacht te hebben. Ook wel grappig dat ik 'm misschien een van afgelopen nachten echt had kunnen maken ... 

mensen scrollen plaatjes, lezen geen tekst of tags. 

 

ps... Vanavond schijnt helemaal vet te worden, t is windstil, helder en mooie kans weer om noorderlicht te gaan zien. 

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, darka zei:

ps... Vanavond schijnt helemaal vet te worden, t is windstil, helder en mooie kans weer om noorderlicht te gaan zien. 

Zo en waar baseer jij - @darka - de kans op noordelicht vanavond? KP Index komt niet boven de 4.

en dan nog maar even een note bij de post: "Dat heeft geen zin, zover komt het noorderlicht nietGeplaatst: gisteren om 18:45
was een reactie op 

Op 27-2-2023 om 18:28, FrozenMemory zei:

Denk dat ik het in Limburg ga proberen. Daar is het onbewolkt. Rond 21:00 is de index het hoogst heb ik net nog gecheckt. Het was afgelopen nacht lager en ook op diverse plaatsen in NL te zien. Niet alleen op de waddeneilanden dus. Die maken nu ook weinig kans, gezien de bewolking die uit het noordoosten binnen komt.

Blijk moet je dus altijd quoten waarop je reageert....

Link naar reactie
Delen op andere sites

die kp factor blijkt dus ook maar een voorspelling te zijn zoals je zelf al aangaf. Hij stond eerder al vrij laag en toch hebben we het poollicht nog nooit zo helder en duidelijk kunnen aanschouwen. 

toeegegeven, gister was het minimaal wellicht, maar ik ga echt niet op directe voorspellingen van 1 website af. 

en ja, als er veel berichten tussendoor komen is een quote wel even heel handig, helemaal in dit geval waar mensen uit het hoge noorden communiceren met zuiderburen, wat in een dergelijk onderwerp dus echt wel verschil uit zal maken

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...