Ga naar inhoud

Weer een artikel waar ik bij zeg huh?!?!


Stefanie71

Aanbevolen berichten

'Tips en fotolocaties voor architectuurfotografie'  Weer een artikel met de geijkte 'beste fotolocaties', en dat staat voor Eindhoven: Evoluon, centrum, PSV stadion ... ik zou de camera nog even in de tas laten als je bij het Evoluon bent (die kennen we al) en terwijl je richting PSV stadion loopt afzwaaien naar Strijp S, vele malen interessanter dan de 3 genoemde locaties voor architectuurfotografie. En als je daar niet genoeg aan hebt zou ik eerder voor het TUe terrein gaan dan het centrum.. maar goed dan klikken we door op de link in het artikel naar 'Top 20 mooiste architectuurfotografie locaties van Nederland en België' en de eerste in dat rijtje is het Atomium  Maar:  Voor de reproductie van de afbeelding van het Atomium zijn auteursrechten verschuldigd ( misschien een idee om dat even te vermelden ...) Een foto van het Atomium in Brussel is in principe verboden tot 2075, wanneer de ontwerper André Waterkeyn 70 jaar overleden zal zijn. Ik weet het, België heeft wel meer van dat soort enigszins rare regeltjes, maar als je zo'n artikel schrijft dan houd daar ook een beetje rekening mee, een fotograaf hoeft maar net de verkeerde agent tegen te komen en hoppa gas-boete van €50,- of erger als een fotograaf z'n foto ergens publiceert ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Atomium zou geen "gevaar/risico" meer moeten zijn.
Sinds 2016 zou er een wet zijn die de zogenaamde vrijheid van panorama garandeert. Vrijheid van panorama betekent dat je foto’s mag maken én verspreiden van auteursrechtelijk beschermde werken die permanent in de openbare ruimte staan. In de praktijk gaat het dan voornamelijk om gebouwen en beeldhouwwerken. Voor het maken en verspreiden van foto’s van dergelijke werken is dus niet langer de toestemming nodig van de rechthebbenden.


Letterlijk zegt de wet dat:

“de reproductie en de mededeling aan het publiek [toegelaten is] van werken van beeldende, grafische of bouwkundige kunst, die zijn gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, indien de reproductie of de mededeling gebeurt van het werk zoals het zich aldaar bevindt en wanneer die reproductie of mededeling geen afbreuk doet aan de normale exploitatie van het werk en geen onredelijke schade wordt berokkend aan de wettige belangen van de auteur;”

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook (in) de Belgische spoorwegstations mag je (in principe) niet zomaar fotograferen.

Als je bijvoorbeeld plant om het Centraal Station in Antwerpen of Station Guillemins in Luik te gaan fotograferen zal je daar (in principe) een toelating voor moeten vragen bij de Belgische Spoorwegen. In de praktijk wordt er niet opgetreden zolang je geen statief gebruikt (als je dat wel doet wordt je beschouwd als een professioneel fotograaf).

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sncb/contact/shootings

  • Like 2

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2024 om 14:45, Stefanie71 zei:

Sinds 2022 mag je geen kerncentrales fotograferen dus geldt niet voor elk gebouw ...

Dan ben ik heel erg strafbaar want als ik een landschapsfoto maak in mijn woongebied dan moet ik me in veel bochten wringen wil Doel er niet opstaan. Elk schip dat ik fotografeer staat Doel er ook op.

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, GinaHeynze zei:

Dan ben ik heel erg strafbaar want als ik een landschapsfoto maak in mijn woongebied dan moet ik me in veel bochten wringen wil Doel er niet opstaan. Elk schip dat ik fotografeer staat Doel er ook op.

Dat was toen ze het bedachten ook de hele discussie, als ik het goed begrepen heb wordt een centrale in de achtergrond nu gedoogd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...