Ga naar inhoud

Scherpte van foto in combinatie met beeldstabilisatie


felix-punt

Aanbevolen berichten

Goedemorgen. Ik heb een vraag aangaande de sluitertijd in combinatie met scherpte. Van oudsher is het een vuistregel om uit de hand niet sneller te fotograferen dan de brandpuntsafstand van je lens. Dus 1/80 met een lens van f/80 uit de hand. Ik nam altijd aan dat die regel bestond in relatie tot "zwaaien" van de lens, dus de uitslag van de hele lens bijvoorbeeld rond de verticale as, met daarbij de body als "stabiele factor". 

Dankzij beeldstabilisatie kun met langzamere snelheden fotograferen, want de bewegingen van de body zelf worden nu gecorrigeerd, middels de sensor zelf. Bij korte lenzen lijkt me dit juist. Bij langere lenzen hou je de uitslag van onwillekeurige bewegingen zoals boven genoemd. De beeldstabilisatie kan deze uitslagen volgens mij, per definitie, niet corrigeren. Kortere sluitertijden dan 1/80 lijken dus nog steeds niet mogelijk. 

Wat is jullie visie hierop? Dank en groeten Felix 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn fotostudio heb ik een speciale testwand om scheidend vermogen (scherpte) van een objectief te testen. Deze wand gebruik ik ook om de effectiviteit van beeldstabilisatie te testen.

Het lukt mij om 1/10 seconde uit de hand opname te maken, Canon R6 MK2 + Canon RF 70-200 bij 200mm.

Straatfotografie & workshops studio met continulicht: www.annohuidekoper.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 28-2-2024 om 10:20, felix-punt zei:

Kortere sluitertijden dan 1/80 lijken dus nog steeds niet mogelijk. 

Kortere tijden zijn mogelijk, het gaat om langere tijden.
Beeldstabilisatie maakt langere tijden mogelijk. Hoe goed dit werkt, hangt af van je persoonlijke omstandigheden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@felix-punt Wat bedoel je met een technisch probleem? Met een tele objectief, en maximaal ingezoomd, zal een beweging behoorlijke impact hebben en dat zal door de techniek opgevangen moeten worden. Dat is iets wat je als fotograaf niet kan beïnvloeden. Misschien dat dit artikel je verder helpt; Beeldstabilisatie, Wat Doet Dat? | Fotografie Ploeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vuistregen is 1/brandpuntsafstand (full frame). dus met een 55mm lens zou het uit de hand scherp kunnen zijn tot een sluitertijd van 1/55 = 1/60sec. Dit is uiteraard wel afhankelijk van hoe stil je de hand kunt houden en hoe je de camera vasthoud. Met een lens met stabilisatie kan de sluitertijd langer zijn. Als de verbetering b.v. 3 stops is dan zou het volgens de regels dus met een sluitertijd van 1/8 sec (bij 55mm) moeten kunnen. Ook als dat lukt moet je nog wel bedenken dat de bewegende objecten in je foto wel onscherp zijn aangezien de lens alleen de beweging van de fotograaf en camera kan reduceren. Juist dit kan handig zijn voor de creativiteit. Uiteraard is een camera op een statief altijd stabieler. Zet dan wel de beeldstabilisatie uit aangezien die bij een perfect stabiele camera juist kan tegenwerken.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...