Ga naar inhoud

Welke spiegelreflexcamera?


Kim.Visser

Aanbevolen berichten

Om mijn hobby verder uit te diepen en uiteindelijk een eigen onderneming te starten, ben ik een opleiding beroepsfotografie begonnen. Mijn oude beestje die ik ergens in 2007/2008 heb gekocht is niet meer zo van deze tijd. Ik ben op zoek naar een camera waar ik lekker allround mee kan fotograferen, die qua prijs een beetje leuk blijft en die flexibel is qua aanschaf van lenzen. Iets van WiFi en/of bluetooth is ook handig. En hoe denken jullie over ingebouwde beeldstabilisatie? 

Graag hoor ik jullie bevindingen en hoop zo mijn zoektocht naar een geschikte camera wat makkelijker te maken. 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Kim 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke heb je nu en bevalt die wel nog of waarom wil je opzoek? 

Niet meer van deze tijd zegt niks hé als je er nog goede foto's mee maakt ??

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ko3ntje zei:

Welke heb je nu en bevalt die wel nog of waarom wil je opzoek? 

Niet meer van deze tijd zegt niks hé als je er nog goede foto's mee maakt ??

Haha nee dat klopt. Het is een Olympus e520.  Ga er eindelijk vanuit dat een wat nieuwere camera meer mogelijkheden heeft? Betere kwaliteit qua foto's? ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Kim, jouw zoektocht makkelijker maken is best lastig.

Andere spullen maken nog geen betere fotograaf. Het goed benutten van moderne techniek maakt het fotograferen soms wel gemakkelijker. Je moet dan wel tijd stoppen in het leren kennen van de camera. 

Hebben ze vanuit de opleiding aangegeven waar jouw camera en lens of lenzen aan moeten voldoen?

Er zijn fotograven die zweren bij een spiegelreflex, maar de nieuwste mogelijkheden vind je bij een systeemcamera. Veel hangt af van jouw budget. Als ik jou was zou ik mij oriënteren op een jonge gebruikte systeemcamera (full frame of APS-c). Voor een lager budget is mogelijk meer beschikbaar in gebruikte spiegelreflex camera's. 

Heb je contact met anderen die de opleiding doen? Wat gebruiken zij?

Is er een studiebegeleider? Welke informatie kun je van die persoon krijgen? 

Succes met de zoektocht.

  • Like 3

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ga je opleiding doen? Ik heb hem in België gedaan zelf. 

 

En bedenk je maar zo zelfs met een superieure camera (lees paar duizend euro?) kan je nog steeds belabberde foto's maken. Zegt niks hé. Haha. Kwaliteit hoeft niet de hoofdprijs te betekenen. ?

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie zijn wel pessimistisch hoor.  Het klopt dat een camera hooguit net zo goed als de man er achter, maar ik mag toch aannemen dat je op een opleiding beroepsfotografie leert fatsoenlijke fotos te maken. En dan kan de camera wel degelijk de beperkende factor worden. Neem nu die heel mooie nieuwe fullframe systeemcamera van Sony. Geweldig ding, maar dankzij die 60 mp sensor ruis vanaf iso 3200. Als jij veel in lowlight werkt, ben je dan vermoedelijk beter uit met een camera met minder resolutie en minder ruis bij hogere iso.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwere camera biedt ongetwijfeld meer mogelijkheden, maar misschien eerst bepalen wat je leuk vindt om te fotograferen ?
Dan daar misschien het type camera/merk/lens op afstemmen, maar misschien ook op zoom.nl kijken welke foto's je mooi vindt.
Dan ontdek je misschien dat een bepaald merk/type je voorkeur heeft en dan misschien eenvoudige beginnen om later uit te breiden.

Zelf ben ik een Canon fan, zou je andere vragen is weer een andere merk fantastich.
Misschien je Olympus set uitbreiden met een goede lens en dan later een andere camera kopen waar je reeds gekochte lenzen ook weer kan gebruiken.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles staat of valt met wat je ermee wilt doen en welk budget je daarvoor over hebt, iemand die graag macro doet heeft heel andere wensen dan iemand die sportfotografie doet dus misschien moet je eerst eens voor jezelf op een rijtje zetten wat je belangrijk vind. Toen ik mijn (inmiddels niet mee zo) nieuwe camera kocht wilde ik graag naar full frame omdat ik de neiging heb ruim te schieten en achteraf te croppen, ik wilde meer dynamisch bereik en een kantelbaar scherm omdat ik nogal eens kort bij de grond wil fotograferen, omdat ik ook al wat objectieven heb verzameld door de tijd moest het canon zijn en zo ben ik bij de 6DII uitgekomen. Deze heeft geen ingebouwde beeldstabilisatie dus ik kan daar geen eigen ervaring over delen, enkel dat ik een medefotograaf heb zien stuntelen met het menu om het af te zetten omdat anders het 'pannen' niet lukte dus wellicht ook eens kijken of je met de menuus van de camera die je wilt aanschaffen goed overweg kan ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Stefanie71 zei:

.................... Deze heeft geen ingebouwde beeldstabilisatie dus ik kan daar geen eigen ervaring over delen, enkel dat ik een medefotograaf heb zien stuntelen met het menu om het af te zetten omdat anders het 'pannen' niet lukte dus wellicht ook eens kijken of je met de menuus van de camera die je wilt aanschaffen goed overweg kan ...

Canon biedt de mogelijkheid, tenminste op de R serie, om jouw eigen menu samen te stellen. Je kan uit alle menu opties die instellingen selecteren en een eigen (groene kleur) menu creëren. Dat scheelt zoeken in het rode, gele of was het nu het blauwe menu !?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bladehans60 zei:

Canon biedt de mogelijkheid, tenminste op de R serie, om jouw eigen menu samen te stellen. Je kan uit alle menu opties die instellingen selecteren en een eigen (groene kleur) menu creëren. Dat scheelt zoeken in het rode, gele of was het nu het blauwe menu !?

Het gaat met dat soort dingen altijd net om dat wat je niet vaak gebruikt maar waarvan je wel zeker weet dat het er ergens op zit ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Investeer vooral in je lenzen, die moeten het werk doen. Zelf gebruik ik wel een iets jongere maar ook oude camera Canon 1D mark iV
Prima ding en nog redelijk betaalbare lenzen. Natuurlijk kun je ook toekomstgericht gaan denken en metteen het actuele kopen.
Ik had vroeger Sony A700 met interne beeldstabilisatie, werkte ook prima, daar had ik Carl Zeiss glas op, echt super mooie kleur en bokeh

  • Like 1

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...