Ga naar inhoud

Camera voor macrofotografie/portretten


janneke2084

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een camera plus lens (budget: maximaal 2500 euro) voor macrofotografie en portretten. De volgende combinaties heb ik op het oog:

Canon EOS RP + Canon RF 100mm F/2.8L Macro IS USM

Canon EOS 90D + EF 100mm F/2.8L IS USM

Canon 6D Mark II + EF 100mm F/2.8L IS USM

Welke combinatie is de beste optie? Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als eerste kiezen voor de Canon RP en de daarbij passende Canon RF 100mm F/2.8L Macro IS USM.

Zelf sinds kort in het bezit van een Canon R6 MII, met een adapter kan ik de EF 100mm F/2.8L IS USM gebruiken.
Met de EF 100mm F/2.8L IS USM op een Canon 80D heb ik goede ervaring, de combinatie 
Canon RP en de daarbij passende Canon RF 100mm F/2.8L Macro IS USM is sowieso nieuwer en heeft daardoor ook andere mogelijkheden en ongetwijfeld goede resultaten.
Je zou ook de Canon RF 85 F2 Macro kunnen nemen en daarbij dan een Zoomlens, bv de 18-105, dan kan je ook nog andere foto's maken.

Misschien heb je al Canon EOS lenzen dan is een adapter van R naar EF het overwegen waard, dan kan je ook de EF lenzen gebruiken.

Benieuwd wat het zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zou EOS RP + Canon RF 100mm F/2.8L Macro IS USM kiezen. Dit objectief heeft, t.o.v de EF 100mm F/2.8L IS USM, een 1:2 vergroting. 

Ik zou geen RF/EF nemen. De communicatie tussen objectief en body gaat dan niet optimaal. Zo heb ik me laten vertellen dat de stabilisatie van de body niet gecombineerd wordt met de stabilisatie van  het objectief. En scherpstellen een fractie langzamer gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Bladehans60 zei:

Ook ik zou EOS RP + Canon RF 100mm F/2.8L Macro IS USM kiezen. Dit objectief heeft, t.o.v de EF 100mm F/2.8L IS USM, een 1:2 vergroting. 

Ik zou geen RF/EF nemen. De communicatie tussen objectief en body gaat dan niet optimaal. Zo heb ik me laten vertellen dat de stabilisatie van de body niet gecombineerd wordt met de stabilisatie van  het objectief. En scherpstellen een fractie langzamer gaat.

RF/EF is geen ideale combinatie, maar als je veel EF lenzen hebt een leuke manier de EF lenzen te kunnen blijven gebruiken. Moet zeggen dat ik tevreden ben over het gebruik van EF lenzen met een adapter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 6D mark II en de RP volgens mij ook, zijn Full frame camera's, die zijn doorgaans iets minder geschikt voor macro, grotere sensor betekend kleinere scherptediepte en bij macro werkt dat soms in je nadeel. Het kan wel hoor, ik doe met mijn 6DII ook wel macro, maar dan zul je sneller naar stacken van foto's moeten als je meer scherptediepte wilt, een crop camera is dan meer geschikt. De RP is dan wel weer veel nieuwer dan de 6DII en met andere technieken dus wellicht dat daarbij het verschil met crop dan weer te verwaarlozen is 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Stefanie71 zei:

De 6D mark II en de RP volgens mij ook, zijn Full frame camera's, die zijn doorgaans iets minder geschikt voor macro, grotere sensor betekend kleinere scherptediepte en bij macro werkt dat soms in je nadeel. Het kan wel hoor, ik doe met mijn 6DII ook wel macro, maar dan zul je sneller naar stacken van foto's moeten als je meer scherptediepte wilt, een crop camera is dan meer geschikt. De RP is dan wel weer veel nieuwer dan de 6DII en met andere technieken dus wellicht dat daarbij het verschil met crop dan weer te verwaarlozen is 

Daar heb je ook een punt, soms is de crop factor juist weer handig. Misschien een keer een R camera uittesten door er 1 een dag te huren bijvoorbeeld.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Adjederoos zei:

Daar heb je ook een punt, soms is de crop factor juist weer handig. Misschien een keer een R camera uittesten door er 1 een dag te huren bijvoorbeeld.

Camera huren voor je m koopt is sowieso geen slecht idee, kun je testen of het is wat je ervan verwacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een niet genoemde combinatie zou kunnen zijn:

EOS R7 met EF (of toch RF?) lens 100mm F/2.8L Macro IS USM. De EOS R7 kan in de camera stacken... (zoek naar video van Pieter Dhaeze). De EF is behalve nieuw ook gebruikt verkrijgbaar, wat de hogere prijs van de EOS R7 compenseert. De RF variant is de betere lens, maar dan ligt de combinatie met de EOS R7 boven jouw budget. De EOS R7 heeft nog meer voordelen...

  • Like 1

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik neig (nog steeds) naar de RP in combinatie met de RF-lens, maar inderdaad heb ik twijfels over het feit dat dit een full frame-camera is en ik deze vooral zal gebruiken voor macrofotografie. Aan de andere kant heeft dat dan misschien meer te maken met de afstand die je tot een onderwerp aanhoudt en de RF-lens heeft een vergroting van 1,4. Voor mij is het wat lichtere gewicht van deze combinatie bovendien een pré. Maar helemaal ben ik er dus nog niet uit.

Nogmaals dank voor het meedenken!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...