Ga naar inhoud

300mm of 400mm voor vogel fotografie?


mai_maikel

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Ik ben een net startende hobby begonnen, foto’s maken in het bos. Woon in de Veluwe. Mogelijk kom ik ook zwijnen en herten tegen. Ze zijn er genoeg.

Ik heb een 2e hand Panasonic lumix G80 kunnen kopen. Werkt goed! Hierbij zit een lens tot 60mm. Door de cropfactor is het 120mm heb ik geleerd.

ik ben al een keer op pad gegaan om gewoon is te kijken en je merkt natuurlijk dat je niet ver komt met 60mm.

daarom ga ik een nieuwe lens erbij kopen. Ik wil dit in 1x goed doen. Ik zit daarom sterk te twijfelen tussen 300mm en 400mm, dat ik niet na die tijd baal dat ik toch een andere moest hebben.

Wat is jullie ervaring. Is 300mm echt wel voldoende, zeker met de x2 factor of kan ik beter ‘het in 1x goed doen’ net 400mm?

verschil zit hem voor mij vooral in het geld. Ben natuurlijk liever wat minder kwijt, maar wil niet achteraf spijt hebben.

alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Destijds zijn we begonnen met een 75-300 mm en dat beviel goed, later is er een 100-400 mm gekomen.
Zo gaat dat soms met de hobby, je begint ergens mee en dan komt er opeens een mooie andere lens op je pad.
De 400 mm is fijn en soms handig, heb je voldoende geld dan is de 400 mm zeker fijn, of het je ook waard is.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hangt ook af van het gewicht. Als natuurfotograaf heb je je toestel met objectief lang in je hand.
Als er niet veel verschil in zit, en je budget kan het aan, zou ik de 400mm nemen.

 

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt allemaal.

Ik overweeg zwaar een 400mm lens, ondanks hogere prijs.
Mogelijk wordt het een: ANASONIC MFT 100-400MM F/4.0-6.3 POWER O.I.S. LEICA DG VARIO ELMAR

Op of aanmerkingen zijn uiteraard altijd welkom. Ik las dat deze lens ook met de beeldstabilisatie goed matcht een Panasonic Lumix G80.

@hjhvanbussel, mooie foto zeg! 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je meer info over beide lenzen. 
Het diafragma bereik is erg belangrijk. Je spreekt over herten en zwijnen. Het 1e dat ik denk dan is ' vroeg of laat op de dag ->  Donker'

Heb je een 300mm lens met f4, dan is dat wat anders en beter dan 100-400 f4-f6.3  Je f4 pakt meer licht dan 400mm op 6.3 Wat inhoudt dat je ruis hebt (iso gaat omhoog) 

Ook is je filtermaat belangrijk. Ik heb een Sigma 150-600 sports. met een lensopening van 105mm. Een vriend van me heeft exact dezelfde lens, maar dan de contemporary uitvoering. met een open van zo'n 90mm Dat scheelt noemenswaardig. 

Ook is de focussnelheid van belang. Is het een trage kitlens of is het een betere usm of vergelijkbare focus.. 

Volg je t nog? 

Probeer je diafragma zo laag mogelijk te houden. De 100-400 die jij noemt heeft dus een diafragma van f6.3 op 400mm Van de 300mm die je noemt staan verder geen gegevens genoemd, dus wellicht kun je daar wat meer over zeggen. 

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele fijne informatie. Ik begin de namen van een lens steeds beter te begrijpen, en snap waarom ze zo lang zijn.

Ik twijfel(de?) tussen de:

PANASONIC MFT 100-300MM F/4.0-5.6 LUMIX G VARIO MARK II

En dus de:

ANASONIC MFT 100-400MM F/4.0-6.3 POWER O.I.S. LEICA DG VARIO ELMAR
 

Die eerste is qua portemonnee het leukst. 
De tweede voor die 100mm (praktijk dus 200mm) extra zoom.

diafragma scheelt elkaar niet zo heel veel, zegt mijn gevoel. 
 

ik merk dat er ook zeer weinig keuze is voor een 300mm of meer lens met een Micro four thirts aansluiting weinig keuze is.

Het is bijna niet anders als dit. 
 

Wat betreft de filter, laat ik nog even bezinken. Weer een nieuwe term voor mij. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, mai_maikel zei:

ik merk dat er ook zeer weinig keuze is voor een 300mm of meer lens met een Micro four thirts aansluiting weinig keuze is.

Het is bijna niet anders als dit. 
 

Je vroeg toch onlangs elders hier op dit forum, naar welke camera je uit moest kijken? Ik begrijp dat je panasonic met 4/3 sensor hebt aangeschaft? Waarom was dat precies?  vind het met de gestelde vraag en gegevens tips 1 van de minst geschikte keuzes (want erg weinig extra's beschikbaar om maar wat te noemen)

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PeterKosterHT Ik kopieerde mijn eerste keer Anasonic. Ik bedoelde (gelukkig) Panasonic. 

 

@darka  In een winkel werd mij een Panasonic Lumix DC-FZ1000 2 aangeraden. Uiteraard een andere als die ik heb. Maar heb mede daardoor dit merk ook meegenomen in mijn keuze. Plus punten voor mij waren, weer bestendig (is toch fijn als je in het bos rond loopt), cropfactor van x2. En daarbij zag ik een zo goed als nieuwe op marktplaats staan 15 minuten van mijn huis. 

Ik heb gekozen voor de 300mm lens. Deze bevalt voor een eerste avontuur goed. Deze was ook nog redelijk betaalbaar. 

Allen erg bedankt voor de reacties. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...