Ga naar inhoud

Straatfotografie: Wie en wat?


MorphoLuna

Aanbevolen berichten

Hallo beste Zoomers,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie hier veel straatfotografie doet.

Ik heb in het verleden veel natuurfotografie gedaan, maar door omstandigheden mijn apparatuur moeten verkopen. Jarenlang zonder camera doorgebracht. 2 jaar geleden had mijn ex een camera aangeschaft in een bevlieging, en mocht ook haar camera lenen. Ik was gewend aan Canon, en zij had een Nikon spiegelreflex, maar al snel had ik het onder de knie. Het maakt niet uit wat voor camera je hebt, zolang je weet wat de basisprincipes van fotografie zijn.

Vorig jaar heb ik besloten zelf een camera te kopen. Mijn oogpunt was weer natuurfotografie, en dus viel mijn oog op een Sony alfa 6600 met een Tamron 18-300 lens. 

De afgelopen maanden verlegde ik mijn interesse meer naar het straatbeeld, en ontdekte al snel dat ik niet echt uit de voeten kon met de aangeschafte apparatuur. Ik wou weer een beetje terug naar eenvoud, zonder te veel in allerlei menu's te duiken. Na onderzoek en veel wikken en wegen heb ik besloten om over te stappen op Fuji.  Uiteindelijk had ik een leuk aanbod gezien en een (2e hands) Fuji camera gekocht, samen met een kitlens. Er ging een wereld voor me open.

Ondertussen had ik ook geleerd dat je niet perfect hoeft te zijn om een leuke foto te maken. Waar ik voorheen erg zat te focussen op ruis, scherpte en bokéh, ontdekte ik dat het met straatfotografie meer gaat om het moment en hoe je het beleefd.

De laatste tijd ga ik zonder intenties "de straat" op, en aanschouw hetgeen voor mijn ogen gebeurt. Vanuit die rust zie ik vaak bepaalde gelegenheden wat ik verder kan uitwerken.

het zijn niet altijd mensen die ik fotografeer. Ik vind de invloedssfeer waarin de mensen zich begeven net zo belangrijk, en dan kijk ik naar details, vorm en kleur. Er valt zo veel te ontdekken binnen het hele spectrum van straatfotografie. Iedere keer ontdek ik weer wat nieuws wat voorheen aan mijn oog ontvallen was.

Binnen de straatfotografie zie ik mijzelf meer als een "visser" dan een "jager". Ik zoek een scenario waar zich wat kan afspelen en wacht op het moment, en in die zoektocht kom ik vaak wat meer abstracte dingen tegen binnen de invloedssfeer van de mens.

Mijn vraag: Wat is je motivatie om straatfotografie te doen, en welk aspect binnen het spectrum doe je graag?

Onderstaande foto's vormen mijn drijfveren: (een plaatje zegt meer dan woorden, haha)

 

 

 

Deur2.jpg

DelfzijlStrand5.jpg

Eemshotel4.jpg

Campus17.jpg

Campus11.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom @MorphoLuna,

Ik lees een verkapte introductie ? Uit welk deel van Nederland/België (of de wereld) kom jij?

Leuke vergelijking met de 'visser' en de 'jager'. Ik ben niet zo bewust bezig met straatfotografie. De tweede foto vindt ik mooi uitgevoerd. De eerste spreekt ook tot mijn verbeelding. Heb je meer werk, bijv. Zoom of Instagram?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60

Eigenlijk is het mijn eerste post hier, en misschien ook wel een beetje een introductie, inderdaad ?

Ik kom uit Delfzijl, provincie Groningen. In die streek maak ik ook de meeste foto's, soms ook in de stad Groningen.

Mijn omgeving is eigenlijk niet groot-stedelijk, en ben geneigd om creatief om te gaan met het beschikbare materiaal, en te letten op details. Het wordt dan ook meer dorps-fotografie dan stadsfotografie, maar elke omgeving zijn kenmerken denk ik. Voor mijn geval minder architectonische hoogstandjes op de achtergrond.

Ik zit op Zoom: https://zoom.nl/profiel/morpholuna en Instagram: https://www.instagram.com/morpoluna/

Enkele inspiratiebronnen zijn voor mij:

https://www.instagram.com/vanheumenrobert/

en

https://www.instagram.com/danbaker88/

aangepast door MorphoLuna
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...