Ga naar inhoud

Nieuwe laptop, photoshop als zwaarste uitdaging


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Mijn  huidige laptop is aan vervanging toe, dus begin ik te kijken naar een nieuwe. Zwaarste toepassing: Photoshop + plugins (onder meer Topaz en Nik). Budget 1000 tot 1500 euro, maar al het echt heel mooi is, is een uitloop tot 2000 euro het overwegen waard.

Heb nu een HP met een I9750h, 16 gb ram  en Nvidia 1650. Dat bevalt op zich goed, maar ik merk al wel dat ik af en toe geduld moet hebben als Camera raw of Topaz noise hun werk doen. En aangezien ik meer en meer de geneugten van het werken met lagen ontdek (en mijn bestanden dus groter zullen worden) wil ik toch wel wat pittigers. Ik denk aan een Intel I7 12650 of 12700. Qua videokaart (wat aangeboden wordt, begint bij een 3050 ti en een 3060) zal ik er sowieso op vooruit gaan.

Maar dan: in de categorie van rond de 1300-1400 euro vind je alleen laptops met 16 gb ram. Vaak staat daarbij dat geheugen niet uitbreidbaar is. Maar dat lijkt te zijn omdat er twee keer 8 gb geheugen in zit. Zou je dat niet kunnen vervangen door 2 keer 16 mb (of meer:-) ) En hoe zinvol is dat?

Terzijde: ik kwam een Lenovo van dik 1800 euro tegen met prima specs, behalve dan dat er niet eens een kaartlezer in zat. Ik weet het, die dingen kosten geen drol, maar als je zo'n bedrag neertelt, maakt me dat toch chagrijnig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je dat niet kunnen vervangen door 2 keer 16 mb.  En hoe zinvol is dat?

photoshop minimaal 8gb, voor het "zwaardere" werk zal je dan wel al 16gb gestoken willen hebben
topaz is ook minimaal 8gb, aanbevolen 16gb,  32gb is optimaal

In mijn ogen is 32gb dan wel zinvol. 

Ach, van z'n interne kaartlezer nooit het voordeel van ingezien (je kan er alleen SD en met adapter micro SD insteken, voor CF en CF-E ben je dan toch nog aangewezen op externe kaartlezer) 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wil je hem gebruiken? Als in, heb je een vaste werkplaats waar hij gewoon blijft staan of wil je hem vanuit een luie stoel op schoot gebruiken? Of ga je hem veel vervoeren, dan is gewicht ook een extra ding. Koppel je er een extern scherm aan? Of moet je laptop een scherm hebben dat goed genoeg is om foto's te kunnen tonen?

Ik ga er vanuit dat je hem langer gaat gebruiken, dan zou zelfs 32GB RAM slim zijn, omdat natuurlijk de programma's zwaarder en groter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, vBartheld zei:

Hoe wil je hem gebruiken? Als in, heb je een vaste werkplaats waar hij gewoon blijft staan of wil je hem vanuit een luie stoel op schoot gebruiken? Of ga je hem veel vervoeren, dan is gewicht ook een extra ding. Koppel je er een extern scherm aan? Of moet je laptop een scherm hebben dat goed genoeg is om foto's te kunnen tonen?

Ik ga er vanuit dat je hem langer gaat gebruiken, dan zou zelfs 32GB RAM slim zijn, omdat natuurlijk de programma's zwaarder en groter worden.

Ik gebruik hem zowel thuis (vaak gewoon op schoot op de bank) als als op camperreis. Zeker met de winterdag, als je 's avonds binnen zit, is het leuk om te spelen met de oogst van overdag. Dus een tweede scherm komt er niet aan, maar een goed scherm is wel belangrijk. Minimaal ips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaar geleden een gaming laptop gekocht.  MSI GF63 Thin 95C. Daar kun je volgens mij uitbreiden tot 64GB  van het interne geheugen.   Ik heb het nu 24GB in zitten 1x16 en 1x8.  Voor nu is het met bewerken prima maar voor de toekomst wil ik er ook video mee doen en nu doe ik dat af en toe eens en dan merk ik wel dat die tegen de max aan zit. 

Maar ik zit nu vaker te kijken voor een vaste samengesteld PC. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewerk mijn foto's met een oude Macbook Pro uit 2012 (retina scherm). Ik gebruik Affinity Photo. Het gaat allemaal traag en je hoort de fan af en toe bij HDR samenvoeging maximaal draaien, maar het blijft allemaal werken.

Als ik het geld had, dan zou ik een Macbook air of een MacMini (M2 chip) kopen. Ondanks weinig RAM geheugen draaien die computers als een tierelier, óók voor videobewerking. Een MacMini is al verkrijgbaar vanaf 719 Euro. Voor gaming zijn ze ongeschikt.

Bij dit Youtube kanaal worden veel benchmarks van Apple producten vergeleken.

https://www.youtube.com/@MaxTechOfficial 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kortgeleden de Acer Aspire 3 A315-23-R318 gekocht om op locatie (= ook vanaf de zetel) te kunnen photoshoppen en dat gaat prima. Nu moet ik wel zeggen dat ik hiervoor een laptop in de categorie 'koelkast' gebruikte dus bijna alles is beter ? AMD Ryzen-7  15.6"  IPS scherm 16GB RAM  een SSD van 512GB en  Radeon™ RX Vega 10 Graphics, Alles wat ik van tevoren had uitgezocht dat ik nodig meende te hebben, en tot nu toe voldoet dat prima. Photoshop en plugins werken prima, nou ja alleen het samenwerken van PS en de plugins wil niet helemaal, voor Topaz heb ik het opgegeven en laat ze hun werk als stand alone doen en Nik heb ik nu (eindelijk na enkele keren opnieuw installeren) zo ver dat ik het wel via het pull down menu kan selecteren maar er wordt niet automatisch een nieuwe laag voor aangemaakt wat op de vaste PC wel gebeurt. Ik vermoed dat dit toch iets te maken heeft met Windows 11, maar ik kan er zo prima mee werken dus ik ga er verder geen tijd meer in steken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb onlangs een hp envy17 gekocht. Volgens mij niet meer leverbaar, maar ik heb soms het idee dat bepaalde laptops een week te koop staan en vervolgens vervangen worden door een nieuwer type.  https://www.bol.com/nl/nl/p/hp-envy-17-cr0775nd-creator-laptop-17-3-inch/9300000102226928/?s2a=

Wat ik vooral wilde was een groot scherm. ongeveer 17" tov de 15" die ik altijd had. SSD opstarten, veel intern geheugen en een x-aantal usb aansluitingen. 

Ben dik tevreden, echter, wanneer ik de laptop lang op schoot heb of op de armleuning van de bank, dan kan hij zn koeling niet kwijt. Dit zit namelijk aan de onderkant en met lightroom, photoshop en topaz draaiende op de achtergrond met foto's uploaden naar dropbox, heeft ie het vrij druk en kan hij best warm worden. 

maar los van dat echt een monster!

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-5-2023 om 23:19, PeterKosterHT zei:

Als je hem niet mee heft te nemen, kun je inderdaad beter voor een gewone pc gaan.

 

klopt, maar fotobewerking kan prima op de laptop bij mij. Ik doe ook nog wel eens videoproducties en dat trekt het niet.  En ik hoef videoproducties niet op locatie te monteren.  Het enige waar ik op de laptop vast loop is hard schijf ruimte. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-5-2023 om 20:47, PeterKosterHT zei:

Schijfruimte een probleem? Simpel en relatief goedkoop op te lossen met een mobiele harde schijf. Misschien is er in je laptop zelfs plek voor een extra harde schijf.

Inderdaad, ik heb daarvoor een 1TB portable SSD gekocht, is ook nog eens makkelijk bestanden uitwisselen tussen computers

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...